Led lampje doorbranden bij een Piaggio Zip

Hallo allemaal, ik heb een vraag. Ik heb een Piaggio zip uit 2014 met een normale gele gloeilamp (35W) ik wil een Led lampje kopen voor in de koplamp zodat ik mooi wit licht heb, maar die zijn 16W. Ik ben bang dat als ik het Led lampje monteer dat er teveel spanning op de draadjes komt en doorbrand. Iemand tips over hoe ik dit het beste kan aanpakken?
mvg, Hil Eijking
 
Advertisement - register to remove this

Lees deze topics eens door.

Als je daarna nog vragen hebt dan horen we 't wel.

Samenvatting is:
Werkt je verlichting alleen bij draaiende motor(wisselspanning van de ontsteking)? ==> Plus kabel aanleggen
Werkt je verlichting op de accu met stilstaande motor? ==> Lekker je lampje monteren.
Bij de eerste optie zou ik me overigens niet druk maken om te hoge spanning, maar eerder te lage spanning.
 
De verlichting van deze Zip werkt via de wiselspanning vande stator dus @Hil Eijking zal het zaakje moeten ombouwen naar de accu.
By the way, het Wattage heeft niks te maken met wat het lampje kan verdragen qua stroom, maar meer de stroom die deze lamp opneemt bij een spanning van 12 Volt.

Dus maw al zou je een 5Watt lamp monteren als koplamp, deze gaat niet stuk maar brandt alleen een stuk minder fel.

Let wel, led geeft meer licht dan een halogeen of een gewone gloeilamp, nu zit er een koplamp in van 12V 35W/35W, de led-lamp hoeft niet zoveel Wattage te hebben.
Verdiep je eerst maar eens in de topics waarna @AGM Retro GT Beun verwijst.
Dan wordt het één en ander duidelijker en kun jezelf beoordelen of je dit technisch aankan en of je dan uberhaupt over wilt stappen naar LED.
 
Back
Top