YoloBearUnited

Snelle grasmaaier bestuurder
Heren, ik heb prachtige led knipperlichten voor en achter op mijn aerox met een splinternieuwe relais, kabelboom en stuurschakelaar.
Echter werken mijn knipperlichten links zowel voor als achter niet.. Het volgende heb ik gecheckt:

- de knipperlichten doen het allemaal
- relais doet het
- stuurschakelaar heeft discontinuïteit en de correcte weerstand (geeft 0.02 op de multimeter maar dat is normaal)
- kabelboom heeft ook de correcte weerstand

ik krijg een zwak signaal uit de stekker voor de linker knipperlichten (voor en achter) maar ik weet niet waarom of hoe, laat staan hoe dit te repareren.. Ik ben beetje ten einde raad, ik heb namelijk mijn kabelboom 2 keer hiervoor vervangen (eerst de verknipte std kabelboom die ik erbij kreeg, vervolgens eentje die ik nog had liggen en daarna nog een splinternieuwe, vandaag gemonteerd).

De knipperlichten rechts doen het beide en ze knipperen ook constant en op normaal tempo, dus iemand nog enig idee?

[Edit] Ohja en ik weet niet of het van toepassing is maar ik heb deze schakelaar nieuw gekocht en ik heb deze scooter gekocht zonder werkend knipperlicht dus die heeft t ook nooit gedaan sinds ik hem heb, dus ik probeer ook maar wat werkend te krijgen..

[Edit 2] ik heb daarnaast ook een sportstuur, dus geen dashbord. Ik weet niet of dit een probleem uitmaakt maar ik denk ik zeg het even.

[Edit 3] alles op de kabelboom is aangesloten m.u.v. de oliepijl omdat ik geen olietankje heb en de stekker voor in het dashboard heb ik ook niet aangesloten.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

- stuurschakelaar heeft discontinuïteit en de correcte weerstand (geeft 0.02 op de multimeter maar dat is normaal)
Deze zin snap ik niet, "discontinuïteit" betekent geen verbinding dit spreek je weer tegen met de tekst die je tussen haakjes zet.

Wat bedoel je met zwak signaal?

De stuurschakelaar is dit een originele en zit hier de juiste connector aan?

@Bas, als dit niet het geval zou zijn zou de rechter kant van de RAW ook niet knipperen tenzij er parallel weerstanden zijn gemonteerd op het rechter gedeelte maar daar heb ik in TS zijn verhaal niks gelezen.
 
@Sparky ik bedoelde dat ik hem op discontinuïteit heb gemeten en dat niet het geval is, slecht verwoord, excuses.

met zwak signaal bedoelde ik dat hij op de aansluitpunten voor de LED’s een laag voltage geeft, dit probleem heeft zich al vaker voorgedaan bij de voorgaande kabelbomen.

Wat betreft de stuurschakelaar, ik heb hem nieuw gekocht (dus aftermarket) omdat de oude kapot was, ik ben er op eerlijk te zijn vanuit gegaan dat alle stekkers kloppen. Is het verstandig om nog even te checken dat deze allemaal wel op de juiste plek zitten?

[Edit] @Bas ik heb een knipperlicht relais voor LED’s erin zitten en heb niet rondgesjoemeld met parallel weerstanden.
 
ik ben er op eerlijk te zijn vanuit gegaan dat alle stekkers kloppen. Is het verstandig om nog even te checken dat deze allemaal wel op de juiste plek zitten?
Ik zou dit inderdaad even doen.
Post automatically merged:

met zwak signaal bedoelde ik dat hij op de aansluitpunten voor de LED’s een laag voltage geeft, dit probleem heeft zich al vaker voorgedaan bij de voorgaande kabelbomen.
Dit duidt toch op een slecht contact.
In de RAW-schakelaar of in de draad die naar je linker knipperlichten loopt of in de fitting van het knipperlicht waar je die lagere spanning meet of in de draden die vanaf je linker knipperlichten naar massa lopen.
 
Last edited:
Ik zou dit inderdaad even doen.
Post automatically merged:


Dit duidt toch op een slecht contact.
In de RAW-schakelaar of in de draad die naar je linker knipperlichten loopt of in de fitting van het knipperlicht waar je die lagere spanning meet of in de draden die vanaf je linker knipperlichten naar massa lopen.
Zou een slecht massapunt het probleem kunnen vormen? Het is namelijk een vrij oude scooter.. De aansluitpunten voor de RAW-schakelaar kloppen allemaal en ik heb het volgende doorgemeten op weerstand:
- alles van de RAW-schakelaar
- de aansluitpunten voor de knipperlichten

wat zou ik volgens jou nog even moeten doormeten en op welke manier (weerstand, volt, etc.)?
ik ben namelijk heel amateuristisch op gebied van elektronica
 
ik krijg een zwak signaal uit de stekker voor de linker knipperlichten (voor en achter) maar ik weet niet waarom of hoe
Dat ligt eraan hoe je gemeten hebt.

Dus even antwoord geven op de twee onderstaande vragen:
  • Had je de lampjes nog aangesloten of niet terwijl je was aan het meten?
  • Waar heb je met de zwarte meetpen gemeten, op de connector zelf of een willekeurige massa van bijv. het motorblok, het frame, een willekeurige zwarte draad of de min-pool van de accu?
Wat je ook zou kunnen proberen is de twee draden in de connector van de RAW schakelaar van de linker en rechter knipperlichten wisselen en kijken wat er gebeurt.

Doen de linker knipperlichten het nu wel goed en de rechter ineens niet meer, zit het probleem niet in de massa-aansluiting van je linker knipperlichten maar in de RAW-schakelaar zelf of de draad van de linker knipperlichten (chocolade bruine draad) tussen de raw-schakelaar en de connector van de raw-schakelaar of in de raw-schakelaar connector.
Post automatically merged:

Wat betreft de stuurschakelaar, ik heb hem nieuw gekocht (dus aftermarket) omdat de oude kapot was, ik ben er op eerlijk te zijn vanuit gegaan dat alle stekkers kloppen. Is het verstandig om nog even te checken dat deze allemaal wel op de juiste plek zitten?
Heb je bovenstaand gecontroleerd, dit gemeten op de connector van de RAW-schakelaar die afgekoppeld is?

Het volgende zou je moeten meten:

  • RAW-schakelaar in de linker positie, verbinding tussen bruin/witte draad en de chocolade bruine draad.
  • RAW-schakelaar in de rechter positie, verbinding tussen bruin/witte draad en de donker groen draad.
  • RAW-schakelaar in de middelste positie verbinding tussen geen van de drie draden.
 
Last edited:
Dat ligt eraan hoe je gemeten hebt.

Dus even antwoord geven op de twee onderstaande vragen:
  • Had je de lampjes nog aangesloten of niet terwijl je was aan het meten?
  • Waar heb je met de zwarte meetpen gemeten, op de connector zelf of een willekeurige massa van bijv. het motorblok, het frame, een willekeurige zwarte draad of de min-pool van de accu?
Wat je ook zou kunnen proberen is de twee draden in de connector van de RAW schakelaar van de linker en rechter knipperlichten wisselen en kijken wat er gebeurt.

Doen de linker knipperlichten het nu wel goed en de rechter ineens niet meer, zit het probleem niet in de massa-aansluiting van je linker knipperlichten maar in de RAW-schakelaar zelf of de draad van de linker knipperlichten (chocolade bruine draad) tussen de raw-schakelaar en de connector van de raw-schakelaar of in de raw-schakelaar connector.
Post automatically merged:


Heb je bovenstaand gecontroleerd, dit gemeten op de connector van de RAW-schakelaar die afgekoppeld is?

Het volgende zou je moeten meten:

  • RAW-schakelaar in de linker positie, verbinding tussen bruin/witte draad en de chocolade bruine draad.
  • RAW-schakelaar in de rechter positie, verbinding tussen bruin/witte draad en de donker groen draad.
  • RAW-schakelaar in de middelste positie verbinding tussen geen van de drie draden.

Om antwoord te geven op je eerste 3 vragen, ik heb het op de volgende manier doorgemete:

- knipperlicht links voor losgekoppeld met links achter nog wel aangesloten en vica versa
- ik heb de zwarte meetpen op de zwarte kabel van de connector zelf gemeten, zowel bij de knippeelichten voor als achter.

Ik zal de RAW-schakelaar nog een keertje doormeten op de manier zoals je me net hebt uitgelegd.
Ik zal de resultaten hier in een ogenblik van geven.

[Edit] zat hem in de RAW-schakelaar, er was slecht/ geen verbinding tussen de bruin/witte draad en de chocolade bruine draad.
Ik heb de RAW-schakelaar vervangen voor een andere die ik zo had liggen en kan bevestigen dat dat het probleem was, alles is aangesloten en nu kan ik eindelijk van mijn brommer genieten met knipperlichten! Dankje @Sparky
 
Last edited:
- ik heb de zwarte meetpen op de zwarte kabel van de connector zelf gemeten, zowel bij de knippeelichten voor als achter.
Dan doe nog eens dezelfde meting maar nu met de zwarte meetpen niet op de connector zelf maar op de min-pool van de accu.
Als de spanning nu wel goed is zit het probleem in de massa verbinding vn de knipperlichten
 
[Edit] zat hem in de RAW-schakelaar, er was slecht/ geen verbinding tussen de bruin/witte draad en de chocolade bruine draad.
Ik heb de RAW-schakelaar vervangen voor een andere die ik zo had liggen en kan bevestigen dat dat het probleem was, alles is aangesloten en nu kan ik eindelijk van mijn brommer genieten met knipperlichten! Dankje @Sparky
Een mottige schakelaar als hij splinternieuw is, verwacht je natuurlijk niet en ook nog met de zelfde symptomen...
Maar goed, dat je hem toch nog eens gemeten hebt!

Fijn dat alles weer werkt.
Veel plezier met de Scoot.
 
Back
Top