Lambdasonde Schoonmaken

Jens Koeman

New Member
Mijn zip iget 2022 km 5700 het motormanagementlampje brand. Ook start die de lastig. Ik las dat ik de lambdasonde schoon moest maken.

Ik heb alleen geen flauw idee hoe. Ik heb al op YouTube gezocht voor een tutorial maar ik kan niks vinden. Iemand die me meer informatie kan geven over de lambdasonde en hoe ik hem kan schoonmaken?
 
Advertisement - register to remove this

Wanneer je motor meestal op temperatuur komt blijft de lambdasonde waarschijnlijk schoon door een goede verbranding.
Ik vermoed dat een vuile lambda sonde eerder een gevolg van iets anders is wat niet goed werkt, dan dat ie kaduuk zou zijn oid.
Je vertelt dat je gelezen hebt dat slecht starten aan een vuile lambda sonde kan liggen.
Heb je de ECU uit laten lezen en was er een foutcode die sloeg op de Lambda sonde?
Ik betwijfel of een vieze lambdasonde goed starten in de weg staat.
Wanneer je start, wordt het mengsel aanzienlijk verrijkt, en wordt weer gewoon als de motor op temperatuur is gekomen.
De mate van verrijking is gewoon voor geprogrammeerd in de ECU, en de lambdasonde kan gewoon op zijn kop gaan staan.
De rol van de lambdasonde komt volgens mij pas wat later aan de orde, om er voor te zorgen dat mengselverhouding wordt bijgesteld naar het ideaal. Een soort 'finetuning'.
De Lambda sonde is een bijzondere sensor wiens neus je niet zomaar kan poetsen met een doek of met een schuurpapiertje schoon kan maken: al snel is het bijzondere materiaal van die neus niet goed meer. Zoek maar eens op YT of je deze sensor mag schoonbranden. En kijk ook eens op www.mvwautotechniek.nl
Maar goed, stel je voor de startproblemen worden door een vuile sensor veroorzaakt.
Deze sensor meet het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen. Wanneer de sensor vuil is meet ie dat niet goed meer. Stel dat ie te weinig zuurstof meet.
Dan moet het mengsel armer worden, zou er meer lucht toegelaten moeten worden of minder benzine. Het gaat om de verhouding.
Dan zou het lastig starten makkelijker worden wanneer je de inlaatslang naar het luchtfilter eens afkoppelt. Gewoon uittesten.
Verder zou je ook eens naar de kleur van je bougie kunnen kijken na een wat langere rit. De kleur kan iets zeggen over een te arm, te rijk of een goed mengsel.
 
Wanneer je motor meestal op temperatuur komt blijft de lambdasonde waarschijnlijk schoon door een goede verbranding.
Ik vermoed dat een vuile lambda sonde eerder een gevolg van iets anders is wat niet goed werkt, dan dat ie kaduuk zou zijn oid.
Je vertelt dat je gelezen hebt dat slecht starten aan een vuile lambda sonde kan liggen.
Heb je de ECU uit laten lezen en was er een foutcode die sloeg op de Lambda sonde?
Ik betwijfel of een vieze lambdasonde goed starten in de weg staat.
Wanneer je start, wordt het mengsel aanzienlijk verrijkt, en wordt weer gewoon als de motor op temperatuur is gekomen.
De mate van verrijking is gewoon voor geprogrammeerd in de ECU, en de lambdasonde kan gewoon op zijn kop gaan staan.
De rol van de lambdasonde komt volgens mij pas wat later aan de orde, om er voor te zorgen dat mengselverhouding wordt bijgesteld naar het ideaal. Een soort 'finetuning'.
De Lambda sonde is een bijzondere sensor wiens neus je niet zomaar kan poetsen met een doek of met een schuurpapiertje schoon kan maken: al snel is het bijzondere materiaal van die neus niet goed meer. Zoek maar eens op YT of je deze sensor mag schoonbranden. En kijk ook eens op www.mvwautotechniek.nl
Maar goed, stel je voor de startproblemen worden door een vuile sensor veroorzaakt.
Deze sensor meet het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen. Wanneer de sensor vuil is meet ie dat niet goed meer. Stel dat ie te weinig zuurstof meet.
Dan moet het mengsel armer worden, zou er meer lucht toegelaten moeten worden of minder benzine. Het gaat om de verhouding.
Dan zou het lastig starten makkelijker worden wanneer je de inlaatslang naar het luchtfilter eens afkoppelt. Gewoon uittesten.
Verder zou je ook eens naar de kleur van je bougie kunnen kijken na een wat langere rit. De kleur kan iets zeggen over een te arm, te rijk of een goed mengsel.
Kijk hier heb ik wat aan! Dankjewel. Heb je enig idee wat dan het motormanagmentlampje laat branden?
 
Dat lampje gaat branden bijvoorbeeld, wanneer je laadstroom onder een bepaald voltage komt, of wanneer de gasklep niet meer terugkomt in zijn start positie.
Of wanneer je er een verkeerde uitlaat er op hebt gezet en de lambda sonde het mengsel niet nog rijker of armer kan maken. Kortom, van alles kan dat lampje laten branden. Ook wanneer de benzinepomp te weinig benzine aflevert, zal het lampje gaan branden.
Misschien is er al een apparaatje te koop die de foutcodes van een euro 5 kan uitlezen, want ik vermoed dat je die hebt.
Heb je iets aan de motor veranderd waardoor ie van slag is? Ben je de eerste eigenaar?
 
Dat lampje gaat branden bijvoorbeeld, wanneer je laadstroom onder een bepaald voltage komt, of wanneer de gasklep niet meer terugkomt in zijn start positie.
Of wanneer je er een verkeerde uitlaat er op hebt gezet en de lambda sonde het mengsel niet nog rijker of armer kan maken. Kortom, van alles kan dat lampje laten branden. Ook wanneer de benzinepomp te weinig benzine aflevert, zal het lampje gaan branden.
Misschien is er al een apparaatje te koop die de foutcodes van een euro 5 kan uitlezen, want ik vermoed dat je die hebt.
Heb je iets aan de motor veranderd waardoor ie van slag is? Ben je de eerste eigenaar?
Ahh oke. Ik ben geen eerste eigenaar. Ik heb der zelf niks aan veranderd en hij loopt als het goed is compleet standaard. Der zit alleen een jmtuning uitlaat onder.
 
Het zou goed kunnen dat deze uitlaat je motor van slag maakt.
Zit je lambda sonde in die uitlaat, en zijn de draadjes aangesloten?
Verder zou ik het ook niet weten.
Handig om te weten: wanneer je het probleem oplost wat er achter een foutcode zit, dan blijft het lampje branden. Totdat deze code gewist wordt.....en daar is apparatuur voor nodig.
 
Het zou goed kunnen dat deze uitlaat je motor van slag maakt.
Zit je lambda sonde in die uitlaat, en zijn de draadjes aangesloten?
Verder zou ik het ook niet weten.
Handig om te weten: wanneer je het probleem oplost wat er achter een foutcode zit, dan blijft het lampje branden. Totdat deze code gewist wordt.....en daar is apparatuur voor nodig.
Ja zo iets had ik ook al gelezen. Wat zijn de gevolgen als de lambda niet is aangesloten? Ik ga der vanmiddag naar kijken!
 
Back
Top