Wanneer je motor meestal op temperatuur komt blijft de lambdasonde waarschijnlijk schoon door een goede verbranding.
Ik vermoed dat een vuile lambda sonde eerder een gevolg van iets anders is wat niet goed werkt, dan dat ie kaduuk zou zijn oid.
Je vertelt dat je gelezen hebt dat slecht starten aan een vuile lambda sonde kan liggen.
Heb je de ECU uit laten lezen en was er een foutcode die sloeg op de Lambda sonde?
Ik betwijfel of een vieze lambdasonde goed starten in de weg staat.
Wanneer je start, wordt het mengsel aanzienlijk verrijkt, en wordt weer gewoon als de motor op temperatuur is gekomen.
De mate van verrijking is gewoon voor geprogrammeerd in de ECU, en de lambdasonde kan gewoon op zijn kop gaan staan.
De rol van de lambdasonde komt volgens mij pas wat later aan de orde, om er voor te zorgen dat mengselverhouding wordt bijgesteld naar het ideaal. Een soort 'finetuning'.
De Lambda sonde is een bijzondere sensor wiens neus je niet zomaar kan poetsen met een doek of met een schuurpapiertje schoon kan maken: al snel is het bijzondere materiaal van die neus niet goed meer. Zoek maar eens op YT of je deze sensor mag schoonbranden. En kijk ook eens op
www.mvwautotechniek.nl
Maar goed, stel je voor de startproblemen worden door een vuile sensor veroorzaakt.
Deze sensor meet het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen. Wanneer de sensor vuil is meet ie dat niet goed meer. Stel dat ie te weinig zuurstof meet.
Dan moet het mengsel armer worden, zou er meer lucht toegelaten moeten worden of minder benzine. Het gaat om de verhouding.
Dan zou het lastig starten makkelijker worden wanneer je de inlaatslang naar het luchtfilter eens afkoppelt. Gewoon uittesten.
Verder zou je ook eens naar de kleur van je bougie kunnen kijken na een wat langere rit. De kleur kan iets zeggen over een te arm, te rijk of een goed mengsel.