This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Lambdasonde Euro 5 La Souris

cas06

Member
Hoi,

Ik heb een andere uitlaat onder mijn la souris city euro 5 gezet. Hier zit geen schroefdraad in voor de lambdasonde, dus deze hangt nu even los tussen de kappen.
Het is een GY6 blok met 88cc en 60g injector. Loopt 76 op de teller.
Hij loopt nu alleen iets te rijk omdat mijn lambdasonde is afgekoppeld. Ik wist dat dit kon gebeuren en het is niet zo'n ramp hoor, maar ik heb toch een vraag:

Ik vroeg me af of er een manier is om die lambdasonde te omzeilen zodat de injector weer wat minder benzine inspuit. Hij zit nu volgens mij in een soort noodloop namelijk.
Zou een kleinere injector misschien helpen zodat de scooter weer wat minder rijk loopt? Ik rij nu met een 60g injector maar ik heb nog een 38g injector hier liggen.
Ik weet dat er niet zoveel bekend is over dat hele Rongmao zootje, maar misschien heeft iemand toch een goed idee.

Iemand tips?
 
Hij loopt te rijk (te veel benzine). Dus is er een manier dat hij armer (minder benzine, meer lucht) loopt?
Hij loopt dus te rijk en moet armer lopen.
 
Hij loopt dus te rijk en moet armer lopen.
Klopt inderdaad, ik had mij verlezen.
Je hebt dus nu een injector gemonteerd die bijna het dubbele aan benzine inspuit met dezelfde pulslengte.
Bovendien heb je de 02-sensor niet aangesloten dus de hoeveelheid wordt eigenlijk niet meer geregeld.
Ook al zou je een trucje kunnen vinden, de brandstofvoorziening zal nooit ideaal zijn voor de snelheid en de belasting van het blok.
Ik weet dat er niet zoveel bekend is over dat hele Rongmao zootje, maar misschien heeft iemand toch een goed idee.
Ik weet toevallig dat @Floris van bommelstijn hiermee bezig is geweest en een pdf-je heeft geupload onder de rubriek resources van dit forum.
Zelf heb ik het nog niet bekeken maar misschien vind je daar een manier hoe je deze ecu kunt manipuleren.
Maar waarom monteer je een andere uitlaat op je injectie scooter ?
Die uitlaat zal niks bijdragen aan de prestaties van je motor dus ik zou zeggen monteer de originele uitlaat zodat je de sensor weer kunt terugplaatsen.
 
Ja klopt, de data die nu de ECU ingaat klopt voor geen meter waarschijnlijk. De reden dat ik een andere uitlaat heb is omdat mijn oude compleet doorgeroest was, dus op een gegeven moment is die in 2 stukken gebroken tijdens het rijden. Toen had ik een straight-pipe opeens
De uitlaat met lambdasonde-aansluiting was erg duur vergeleken met een standaard gy6 uitlaat, dus ik heb een nieuwe gekocht zonder die aansluiting. Misschien niet heel slim maarja, vandaar dus hahaha.

Anyway, ik zal die .pdf eens checken. Dankjewel.
 
Ik heb nog een belangrijke toevoeging.
Ik heb inmiddels de lambdasonde compleet afgekoppeld, dus echt de stekker eruit gehaald en van de scooter verwijderd.
De brandstofverhouding lijkt nu een stuk beter te kloppen. Vermogen is weer wat toegenomen en hij stinkt veel minder naar benzine nu.
Ik rij nu dus met een loshangende temperatuursensor, geen lambdasonde en helemaal geen EGR systeem meer. Best bizar dat die 88cc dan nog zo goed functioneert met 60 gram injector. Blok blijft ook goed op temperatuur en wordt niet heel warm.
Als ik dit allemaal vantevoren wist was het een stuk makkelijker geweest allemaal, maarja injectiescooters opvoeren blijft proberen. Hopelijk hebben meer mensen wat aan deze info.