Lager vast op krukas

DME3

zeg maar Dimitri
Net ff voor de eerste keer proberen een as te plaatsen.
Het lager ging netjes in het carter want het was mooi verhit (vraag maar aan m'n vinger :p ).
Blijkbaar heb ik niet lang genoeg gewacht om de as in het lager te schuiven (binnenschaal was wss niet ver genoeg uitgezet). Dus de as zat er niet diep genoeg in.
Heb geprobeerd om verder te verhitten zodat de as mss verder zou zakken. Niet dus.

Nu ligt de as uit het carter, maar met het lager eromheen.
Dacht om het lager er met een busje op te slaan... maar: door het verhitten, denk ik m'n lager stuk te hebben gemaakt. Ik zie namelijk wat bruin-zwarte smurrie op m'n as liggen.
Kan ik beter gewoon een nieuw lagersetje kopen, of zal deze het ook nog wel doen?

Advertisement - register to remove this

Lijkt me veilig nieuw setje Lagers te kopen,En ik had het op de volgende manier gedaan..

Krukas in de vries leggen voor een paar uurtjes,Dan lagers pakken en een ronde buis Die dan op de koude krukas tikken,Moet er eigelijk zo omheen vallen..
Dan blok goed verhitten en as erin laten ´vallen´ Klein tikje nageven zodat ie zeker weten goed zit en dan andere kant van het carter verhitten..

Hoef je ook nooit op je lagers te gaan branden

Lagers nooit warmmaken of in de vriezer leggen...

Gewoon carters verwarmen. Echt lang! en dan lager op huiskamertemperatuur erin. Gaat prima. Dan de krukas die wel wat koeler is in de lagers die wat warmer zijn geworden door het carter, vloeibare pakking en dichtdraaien maar.

Of..

Lagers om krukas laten persen en dan blok verwarmen. Krukas plus lager erin en pakking en vastzetten en klaar!

Persoonlijk kies ik voor optie 2

Op het laatst centreren.

Ivm lagers verwarmen: heb gemerkt dat overdaad schaadt...
Zal de volgende keer het carter verder verhitten voor zo'n 5min als het lager er eenmaal inzit. Dan zou de as er wel inmoeten toch?

krukas nooit in diepvriezer leggen! want als die dan in warm blok& lager komt, kunnen er haarscheurtjes optreden... dus gwn krukas op kamertemperatuur houden, blok erg warm maken lagers erin even w8en en krukas moet er normaal erg vlot inschuiven. voor uw lager van uw as te krijgen, gwn as vasthouden onder de lager en wat spanning zetten op die lager en op bovenkant slaan vd krukas ( met moer erop) en dan komt hij normaal ook los.

waarschijnlijk gaat het hier niet om lagers met kunstof kooi dusja....en er is verder geen verschil met de lagers plaatsen dusja...

kunstof/gewone kooi is gewoon kamer temp en de carters goed verhitten en er is niks aan de hand na een tijdje is het lager geleidelijk verhit door de carters en dan schuif je zo de as erin,9 van de 10 keer hoef ik zo maar 1á2tikjes te geven om ze te centreren

@ TS

draai de lagers ff rond als je hem om je vingers houd draait ie rond zonder geruis of iets in die richting is die gewoon goed, maakt die wel geluid dan weg gooien en nieuwe kopen :)

Ook met kunststof kooi kan je de lager verwarmen, ligt er aleen aan hoe je het doet. ;).

Ik doe altijd de lagers warmstoken en die om de krukaslaten glijden (kamertemperatuur). En dat vervolgens in een heet gestookt carter steken.

Ok, dan kan ik beter m'n as nu uit de vriezer halen :p
Heb nieuwe lagers besteld voor alle zekerheid.

Lager ging vlot in het carter, maar denk dat ik iets te vroeg m'n as erin wilden duwen. Zal volgende keer als 't lager erin ligt, het carter nog zo'n 5min heet stoken en dan de as erin floepen.

Nuja, dan laat ik gewoon de as in de vriezer. Zoveel mensen die het doen, er zal toch wel iets van waarheid inzitten :)

Zal dit weekend nog maar s aan de slag gaan:
groot carterdeel heet stoken, lager erin laten vallen
klein carterdeel heet stoken, lager erin laten vallen
as in groot carterdeel floepen, vloeibare pakking op groot carterdeel
klein carterdeel erop schuiven en dicht

Dit keer met handschoenen, want vorige keer vond m'n vinger het niet zo leuk om hete carters vast te nemen :p

Ik heb gewoon tot nu toe altijd me krukas effe in de vriezer gelegd en lagers gewoon kamertemp en dan vallen ze zo eromheen .Krukas is altijd goed gebleven en dan carter goed verhitten.

Je hoeft niks in te vriezen, nergens voor nodig.

Lagers nooit warmmaken of in de vriezer leggen...

Gewoon carters verwarmen. Echt lang! en dan lager op huiskamertemperatuur erin. Gaat prima. Dan de krukas die wel wat koeler is in de lagers die wat warmer zijn geworden door het carter, vloeibare pakking en dichtdraaien maar.

Of..

Lagers om krukas laten persen en dan blok verwarmen. Krukas plus lager erin en pakking en vastzetten en klaar!

Persoonlijk kies ik voor optie 2

Op het laatst centreren.

Ik kies voor optie 1. (pas wel op met echt lang verhitten wanneer je kneedbaar staal of defcon in je carter hebt zitten!)

Waarom ?

Als je je lagers in je carter legt (wat altijd prima gaat als je je carters heet genoeg maakt) dan liggen de lagers helemaal volledig in de passingen van het carter, tegen het randje aan.
Als jij dan je krukas in je lagers legt en alles in elkaar schroeft, zal je altijd zien dan er tussen het ene lager en de krukas wang wat meer ruimte zit dan aan de andere kant. (voor je het hebt gecentreerd natuurlijk)

Wanneer jij van te voren je lagers op je krukas doet, zet je ze helemaal tegen de wangen aan natuurlijk... Als je dan je krukas + lagers in je carter legt, betekent dat dus dat die speling die normaal gesproken tussen je lager en krukaswang zou moeten zitten, nu zit tussen je lager en je carter.

En nogmaals dus: (al 100 keer gezegd) als je je carter heet genoeg stookt, je lagers er in plaatst en de warmte laat over trekken naar je lagers... dan zijn deze meestal heet genoeg om zo je krukas er in te leggen.
Zo niet, dan merk je ook meteen dat je krukas niet in het lager wilt. Ga dan ook niet doorduwen en proberen hem alsnog in het lager te drukken... dat lukt namelijk niet. Wat je dan krijgt is dat je krukas na 1 seconde al te warm is geworden waardoor dus je lager idd vast komt te zitten op je krukas.

Merk je dat je krukas niet het lager in wilt ? Verhit dan gewoon de lagerpassing van het carter vanaf de andere kant. (hete lucht fohn/verafbrander werkt perfect) Ontsteking/vario kant dus.

Back