Vespa lager zit vast

Luka420

Member
Ik wilde dr een andere drukveer op zetten alleen deze lager (zie foto) zit hier kei vast en ik heb geen idee hoe ik deze los ga krijgen..
iemand tips?
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    172.4 KB · Views: 24
Advertisement - register to remove this

Met een oude snaar de bel op zn plek houden en met steek 14 de moer losdraaien…
ik ga de lager er dan alsnog niet vanaf kunnen halen, mijn vorige scooter zelfde model had deze er niet op zitten, volgensmij komt hij hier vanaf(zienfoto)
Het is het lager wat in de carterkap hoort.
ja idd alleen deze zit nu vast aan de schroef (geen idee wat de naam hiervan is) die uit de koppeling komt
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    265.4 KB · Views: 8
ik ga de lager er dan alsnog niet vanaf kunnen halen, mijn vorige scooter zelfde model had deze er niet op zitten, volgensmij komt hij hier vanaf(zienfoto)

ja idd alleen deze zit nu vast aan de schroef (geen idee wat de naam hiervan is) die uit de koppeling komt
As van de eindaandrijving.
 
Gasbrander en rondom de lager opwarmen, desnoods wat kopervet na opwarmen (trekt er dan tussen) en met een bar/staaf/stok voorzichtig hevelen. Ik weet trouwens niet of er een borgveer in zit, dus wellicht even terug tikken en controleren. Dat is een ring die de lager op zijn plek houdt zodat deze niet los kan komen, maar weet echt niet of dit er in zit.

Gaat je wel lukken! Als het mij lukt met tussenbakken van Laro's.... ;)

PS: Pak desnoods een staalplaatje of iets zodat je de bel niet vervormt wanneer je gaat wrikken. maar een sleutel op de moer is het meest handige waarop je een bar kunt zetten. Als extra optie kun je een klopboormachine pakken met afgeslepen boor die je er met een tweede man op zet zodat je trilling krijgt, kan soms goed werken. Je kunt het ook alleen doen op deze manier, maar de lager gaat wel kapot. Maar voor die paar euro zal het vast geen probleem zijn en de bel is veel duurder.
 
Last edited:
Gasbrander en rondom de lager opwarmen, desnoods wat kopervet na opwarmen (trekt er dan tussen) en met een bar/staaf/stok voorzichtig hevelen. Ik weet trouwens niet of er een borgveer in zit, dus wellicht even terug tikken en controleren. Dat is een ring die de lager op zijn plek houdt zodat deze niet los kan komen, maar weet echt niet of dit er in zit.

Gaat je wel lukken! Als het mij lukt met tussenbakken van Laro's.... ;)

PS: Pak desnoods een staalplaatje of iets zodat je de bel niet vervormt wanneer je gaat wrikken. maar een sleutel op de moer is het meest handige waarop je een bar kunt zetten. Als extra optie kun je een klopboormachine pakken met afgeslepen boor die je er met een tweede man op zet zodat je trilling krijgt, kan soms goed werken. Je kunt het ook alleen doen op deze manier, maar de lager gaat wel kapot. Maar voor die paar euro zal het vast geen probleem zijn en de bel is veel duurder.
dankjewel man zal dit morgen proberen!
 
Waarom niet gewoon een al oude poelie trekker ? Deze zijn voor dit soort fratsen , zit zelfs een centreer gat in de as. Lager zit niet geborgd op de as , hoort eigenlijk in de carterkap te blijven zitten
 
Als het met warmstoken niet lukt. Zou je hem ook kunnen doorslijpen maar dan zou ik het met een drempel doen.
Of een stoeptegel. ;)
Dat lager kan nooit zo muurvast zitten.
Kijk of je aan een poelietrekker kan komen. Zoals Trabiarie al adviseert.
Niet gaan slijpen of heet stoken, veel teveel risico op schade.
 
Waarom niet gewoon een al oude poelie trekker ? Deze zijn voor dit soort fratsen , zit zelfs een centreer gat in de as. Lager zit niet geborgd op de as , hoort eigenlijk in de carterkap te blijven zitten
Vaak niet aanwezig en dan is het duur bestellen en lang wachten voor 1 lager. Maar het klopt dat een poelietrekker hier de meest makkelijke oplossing zou zijn, en als men dit vaker gaat doen is het wel een beetje basis gereedschap.
Post automatically merged:

Of een stoeptegel. ;)
Dat lager kan nooit zo muurvast zitten.
Kijk of je aan een poelietrekker kan komen. Zoals Trabiarie al adviseert.
Niet gaan slijpen of heet stoken, veel teveel risico op schade.
Met beleid valt het slopen wel mee, moet je het heel bond gaan maken en letterlijk als een blinde er op los beuken en branden.
 
Vaak niet aanwezig en dan is het duur bestellen en lang wachten voor 1 lager. Maar het klopt dat een poelietrekker hier de meest makkelijke oplossing zou zijn, en als men dit vaker gaat doen is het wel een beetje basis gereedschap.
Post automatically merged:


Met beleid valt het slopen wel mee, moet je het heel bond gaan maken en letterlijk als een blinde er op los beuken en branden.
Stoeptegel was mijn advies omdat Aidan384838 adviseerde om het met een drempel te doen. Typfout en grapje.
 
Stoken kan prima hoor, maar niet frontaal erop natuurlijk vanaf de onderkant en dan schuin omhoog van je scooter af natuurlijk, maar zo vast zal die toch niet mogen zitten. Heb je een blokkeer sleutel? Dan zet je die erop en als je de moer los draait drukt die vanzelf het lager eraf toch?

Heb je geen blokkeer sleutel kun je op de ultieme beunhaasmanier een pijp door je wiel steken, vervolgens zover draaien dat de pijp klem zit tussen je carter en je velg. Dan kun je ook je koppeling losdraaien. Geen aanrader maar soms heb je geen andere optie binnen handbereik en zal er toch af moeten
 
ik zeg... plat stuk staal, daar boor je in t midden een groot gat in.... 14-15mm maar die heeft niet iedereen in de kast.. 10 doet t ook..
slijp of zaag daarna een ruime V tot aan t gat.
dan boor links en rechts op cm of van het hart een gat van 8mm.
2 stukken draadeind m8 ... door t gat heen en een dubbele moer erop en aan t eind nog een dubbele moer..... en draaien maar (met 2 sleutels)

hillbilly trekkert.
 
Back
Top