La Souris Sourini RS geen dimlicht

Burnafter

New Member
Goedemiddag,

Ik heb een jong gebruikte La Souris Sourini RS gekocht (met zo'n rechthoekige koplamp). In die koplamp zit een klein insteek bolletje (stadslicht) en een H4 lampje. Als ik de motor stationair laat draaien dan brandt alleen het kleine bolletje (stadslicht). Het H4 lampje geeft geen dimlicht. Het H4 lampje werkt wel als ik het groot licht aanzet.

2023-02-06 13_45_27-sourini rs licht - Google Zoeken.png

Mijn vraag is: hoort dit? Ik zou het logischer vinden als het H4 lampje ook gewoon dimlicht geeft als de motor loopt.
 
Advertisement - register to remove this

Dan zou je even moeten kijken hoeveel draden er op de fitting zitten , heb je groot en dimlicht , zouden dat er 3 moeten zijn .
Heb je dan wel een schakelaar voor groot en dimlicht ? Dan even meten of er werkelijk spanning op de draden bij de fitting komt .
En heb je ook een verklikkerlicht (blauw) in je dashbord
 
Bedankt voor je reactie, @trabiarie ,

Ik heb gisteren even eea opengemaakt. Ik dacht namelijk dat de H4 lamp gewoon stuk was en heb hem vervangen voor een nieuwe. Geen verschil.

Er zit een stekker op de H4 lamp met drie draden.

Er zit een schakelaar op het stuur voor dimlicht en grootlicht. Daar wisselt hij tussen.

Er zit een verklikkerlichtje (blauw) op het dashboard dat aangaat als het groot licht aan staat. Dat werkt goed.

Ik heb net even de La Souris winkel in Rotterdam gebeld. Ze vertelden me dat de H4 lamp op dit model inderdaad alleen groot licht hoort te geven omdat er LED dagrijverlichting op zit. Maar ik vond het niet zo overtuigend klinken. Als je met deze scooter in het donker rijd, dan heb je dus alleen je dagrijverlichting en dat ene stadslichtje. Je bent zichtbaar, maar je ziet zelf haast niks. Dan moet je je groot licht aanzetten en verblindt je iedereen. Als dit zo hoort dan vind ik dat een rare ontwerpkeuze.
 
Last edited:
Als je nog garantie hebt , heb je dus een probleem als je iets zelf aansluit , denk ik . verder moet het vrij makkelijk zijn om dit zelf om te leggen .
Ik zelf zou dan de dagrij verlichting op de geschakelde plus aansluiten . En het dimlicht op de draad van de dagrij verlichting .
Post automatically merged:

Is het nu zo dat de dimlicht stand van de schakelaar de dagrij verl aanzet ? of loopt dit al over je contact?
 
De dagrijverlichting zit geïntegreerd in de knipperlichten. Dat zijn een soort lichtgevende strepen die erin zitten.

Het is nu dus: contact aan >> stadslicht en dakrijlichten aan, h4 verlichting uit. Opzich prima. Motor aan verandert hier niets aan. Groot licht schakelaar aan geeft groot licht (h4 lampje geeft grootlicht).

Gewenste situatie is eigenlijk: Motor aan >> h4 lampje gaat dimlicht branden. Tegelijk met stadslicht en dagrijverlichting.

Er is geen sprake meer van garantie. Scooter is > 2 jaar oud en heb ik tweedehands gekocht. Ik denk dat ik het een keertje anders ga aansluiten. Dan zet ik de draad van het dimlicht (1 van die drie draadjes is dat) op de geschakelde plus. Dan gaat het dimlicht (h4) gewoon aan als de motor loopt.

Ik was gewoon benieuwd of iemand weet of dit zo hoort. Want ik vind dit (als het dus zo hoort) vreemd. Dat er een h4 lampje in je unit zit die alleen gebruikt wordt voor grootlicht.
 
Ik heb net even de La Souris winkel in Rotterdam gebeld. Ze vertelden me dat de H4 lamp op dit model inderdaad alleen groot licht hoort te geven omdat er LED dagrijverlichting op zit.
Typische dozen schuivers maar service en verstand van scooters is blijkbaar nul.
Als er 3 draden arriveren op de fitting van je koplamp en de scooter heeft een grootlicht/dimlichtschakelaar moet het dimlicht gewoon branden.
Dus even op de fitting meten of je daar spanning hebt.
Je hebt 3 draden, eentje daarvan is waarschijnlijk groen, de andere twwe weet ik niet.
Schakel de dimlicht/grootlichtschakelaar op grootlicht zodat je koplamp brandt.
Meet dan met een multimeter of testlampje tussen die groene draad en een andere draadwaar spanning op staat.
Nu weet je welke kleur wordt gebruikt voor grootlicht.
De andere draad is dus dimlicht.
Sluit je multimeter nu aan op de goene draad en de dimlicht draad en zet de dimlicht/grootlichtschakelaar op dimlicht, nu moet je op de dimlicht draad spanning meten.

Meet je geen spanning kan het volgende aan de hand zijn:
  • Lampje defect maar dit had je al gewisseld.
  • Dimlicht/grootlichtschakelaar defect.
  • onderbreking in de dimlichtdraad tussen dimlicht/grootlichtschakelaar en fitting koplamp, eventueel slecht of geen contact in de connector van de dimlicht/grootlichtschakelaar
  • Fitting defect of contactpunten verbogen of slecht contact.
  • En sommige mensen krijgen het voor mekaar om ipv een duplolampje een enkelvoudig lampje erin te frotten.
Post automatically merged:

Gewenste situatie is eigenlijk: Motor aan >> h4 lampje gaat dimlicht branden. Tegelijk met stadslicht en dagrijverlichting.
Zo hoort dit ook te werken.
 
Last edited:
Bedankt @Sparky voor je bericht. Hier was ik naar op zoek. Er is dus iets niet in de haak begrijp ik. Toen die scooter nieuw van de band af rolde in China moest het dimlicht dus gewoon werken. Ik ga binnenkort eea doormeten. Ik zal deze post bijwerken tzt.
 
Die schakelaar is Kapot , koste bij : Nadeelscooters punt Nl 32,95
Bij K-Parts van Mezoly was ik 5,95 kwijt. ( precies dezelfde schakelaar ).
 
Wat een oenen in Rotterdam met die lariekoek.
Schakelaar lijkt inderdaad stuk.
Ik ken deze scooters en pas na starten gaat dimlicht meebranden met de daglicht ledjes.
Dat zou nog een optie kunnen zijn, dat in dat circuit ergens iets niet goed werkt
 
ja, dacht ik ook, maar soms werkt groot licht via accu en dim via zo;n circuit
toch?
Ik ken zo'n systeem van bijvoorbeeld de Kymco Super 8 echter hier werken zowel dimlicht als grootlicht over een light controle unit, ik heb het nooit anders gezien, lijkt me ook niet logisch, maar de wonderen zijn de wereld niet uit.
 
Back
Top