Je kunt geen appels met peren vergelijken. Voor de duidelijkheid en het zoeken naar een oplossing is het denk belangrijk dat 2 dezelfde systemen worden vergeleken.
Begrijp ik het goed dat de motoren (ik houd het maar ff op euro 5 aangezien dit topic daar over gaat) uit de verschillende fabrieken identiek zijn op de ecu na (wel hetzelfde maar een jj of een ty)? En dat er een snelheidsverschil is tussen de 2 "fabrieken"?
Zoja dan trek ik voorzichtig de conclusie dat er een verschil in software/kenvelden is tussen de jj en ty ecu's.
We hebben het ook alleen maar over de euro5, want de euro4 loopt wel goed. Er is eigenlijk helemaal geen verschil. Het enige verschil is dat er een ander stickertje op de Rongmao ECU zit. Als je de ecu's met elkaar wisselt, dan blijft de langzame scooter hetzelfde rijden, en de snellere ook het zelfde. Dus het is niet de software. Wat we hier aan het doen zijn is appels met appels vergelijken.
Het verschil is dat wij een werkplaats hebben waar we veel vergelijkingsmateriaal voorbij zien komen. Klanten een onbegrensde ECU laten plaatsen in de werkplaats, en we dan test kunnen rijden wat de top is. De verschillende merken(maar wel de zelfde modellen) Rongmao EFI systeem scooters, hebben verschillende topsnelheden, terwijl er overal dezelfde software wordt ingezet. Ook in trekkracht zitten er grote verschillen. Nogmaals we hebben het alleen maar over euro5 scooters met als enige aanpassing een onbegrensde ecu, of speedconverter.
Wij krijgen bijna dagelijks telefoon van mensen die hun scooter bij de bekende online scooterwebshops hebben gekocht met dit probleem, tevens zijn er veel topics op dit forum die hierover gaan.
Het is natuurlijk te gek om een 80CC cilinder, 80CC cilinderkop, 80CC gasklephuis met injector te plaatsen, en de 80CC rongmao ECU.
Dan haal je misschien een 70km op je teller, door hoefde je vroeger bij de euro2 motoren enkel maar een draadje voor los te gooien.
.
Dat is ook niet wat de meeste mensen willen, ze willen dat hun scooter rijdt zoals de euro4 Rongmao scooter. Die trokken enigszins vlot op, en de topsnelheid was gewoon ook dik in orde. Ook wat het bij de euro4 Rongmao scooters zo, dat ze eigenlijk allemaal dezelfde prestaties hadden.
Nu zijn er zelfs rongmao euro5 scooter bij, die nieuw als Bromscooter worden geleverd, maar zelfs met een onbegrensde ecu niet eens de 45KM GPS halen. Bergje op met 2 man erop, en je zakt terug na de 20km. Plaats je diezelfde ECU in een andere scooter, met precies dezelfde set-up, model en euronorm! Gaat die in een lijn naar de 58km op de teller. Wij hebben het hier dus echt over scooters die precies uit dezelfde onderdelen bestaan, enkel in een andere fabriek in elkaar zijn gezet. Deze fabrieken kopen in bij dezelfde toeleveranciers. In theorie zou het eigenlijk niet kunnen.
Maar gebruik de zoekfunctie maar eens op dit forum, en je ziet hoeveel mensen het hebben. Ook de members die zijn gaan tunen met o.a injectors, of andere dingen, boeken weinig to zelfs slechter resultaat zover ik kan lezen.
De hoop die wij hebben, is dat er iemand rondloopt, die misschien een programma kan schrijven voor de rongmao euro5 ECU's, waarbij de prestatie hetzelfde als de euro4 Rongmao scooter zou zijn. Dit is betaalbaar, en makkelijk te realiseren. Maar misschien is er nog iets veel makkelijkers, en zit er iets in het gasklephuis verstopt. De katalysator verwijderen heeft amper tot geen verbetering op de topsnelheid, enkel misschien wat met trekkracht.
Hopelijk leest iemand dit die de hack weet. Dan zouden veel Scooterrijders geholpen zijn, en het plezier weer in hun scooter terug krijgen.