La Souris Euro5 Opvoeren

Abu Obaida

New Member
Ik heb een 50cc 4 takt injectie La souris city s EURO5 scooter van 2023. Hij had al een 45 km/h ecu (rongmao) en nu heb ik er een onbegrensde ecu opgezet en loopt hij nu rond de 55. De probleem is dat hij nogsteeds begrensd voelt op de top snelheid want hij gaat zo een beetje naar voor en naar achter en je hoort het ook. Hoe kan ik deze nog opvoeren? Ik zou graag willen dat die rond de 70 rijd, ik heb al online gezien dat je een grotere cilinder erop kan zetten maar dan moet je ook een andere injector erop zetten ofzo? (5050 km op teller)
 
Advertisement - register to remove this

Hoi Ada, goed dat jij je vraag hebt gesteld hier op het forum op ons advies. Dit is een vraag die wij ook wekelijks krijgen, helaas gaat de ene euro5 China scooter makkelijk 60, maar de andere met moeite 50, met de zelfde set-ups. Ben benieuwd naar de reacties!
 
Een ding is heel belangrijk om te weten. Chinese Scooters met het Rongmao Euro5 Systeem zijn ondanks ze er het zelfde uitzien, toch allemaal iets anders. Ook komen ze uit verschillende fabrieken. In Nederland hebben ze namen als La Souris, Senzo, Santini, Leopard. Maar dat zijn niet de makers. De makers zijn bijvoorbeeld, de TYM fabriek, Riya, Jijing, en nog een paar. De scooter uit de Tym fabriek met het zelfde injectiesysteem als de andere, loopt
Soms wel tot 8km harder als van de JJ fabriek wat La Souris voor sommige modellen gebruikt. Je kunt het ook aan de code's op de ECU's zien. Tym begint met TY, en de ander met JJ. Maar we horen ook positieve verhalen van de La Souris Sourini euro5 enkel met een speedconverter, of onbegrensde ECU. Het gaat van 60km op de teller, tot mensen die nog niet eens 45km halen met hun bromscooter als deze helemaal onbegrensd is via ecu/speedconverter. Hopelijk kunnen we er in dit topic eens achterkomen wat de rede is waarom de ene niet vooruit te branden is, en de andere lekker 60 op de teller loopt. (54gps dus). Want ze zijn eigenlijk gemaakt vanuit de zelfde onderdelen.
 

Attachments

  • IMG_9125.png
    IMG_9125.png
    433 KB · Views: 23
Ja, dit klopt wel!

Alles van de Chinezen komen uit verschillende fabrieken wat dat betreft...
Gaat al terug naar het begin (80e jaren), waarbij er meerdere fabrikanten onderdelen maakten voor identieke scooters.
Ook zijn er fabrikanten die puur en alleen motorblokken fabriceren die vrijwel altijd in dezelfde provincie gehuisvest zijn als de zgn. merken!

Maar top dat je het aankaart met ook wat uitleg!
Maakt het verhaal van mijn collega ook weer wat plausibel wat dat betreft...
62 km/u i.c.m. een sport en/of racevariateur en een 63cc cilinder in combo met de standaard injector!

Mijn buurjongen ging uiteindelijk maar 54 km/u na aanpassingen...

Enige verschil ondanks een zelfde (type & merk) scooter en motorblok is dat de scooter van mijn collega een bromvariant is en die van de buurjongen een origineel snorvariant is. Qua bouwjaar is er ook een verschil van enkele jaren.
Ook een 63cc cilinder en brom ECU geplaatst door de plaatselijke scootershop/winkel in de wijk.
Hier ook geen injectorwissel gedaan voor zover ik weet...
Gek genoeg ook 7/8 km verschil wat eigenlijk niet zo mag zijn als deze aangepast is!
Hij heeft de scooter laten omzetten/keuren naar een geel (bromfiets) kenteken maar is momenteel erg ontevreden qua snelheid op de top.

Enig voordeel wat hij aangaf is dat het lekker vlot optrekt met een normaal toerental.
Scooter van mij collega doet dit ook maar trekt dan gestaag door tot de 62 km/u!?

Maar goed,
Zoals ik het zie hebben we nog meer mensen zoals jij en Gaizka Haring nodig om de onderste steen boven te kunnen krijgen dus.
Ik, en wellicht velen met mij tasten wat dat betreft nog steeds in het duister (diep zwart gat) wat dat betreft!
 
Het verschil in bouwjaar is wel belangrijk, een Rongmao euro4 systeem is een stukje anders dan een Rongmao euro5 systeem. Een voorbeeld is het gasklephuis. Dit ziet er van de buitenkant gewoon het zelfde uit. Alleen een euro4 gasklephuis kun je niet op een euro5 zetten, want dan loopt die voor geen meter. Ook zit er onder een extra overloopje. Eerst werd er gedacht dat er alleen een katalysator werd toegevoegd om de euro5 norm te halen. Maar ook het gasklephuis is iets anders. Heb het topic gezien waarbij ze zeggen dat de gasklep maar 80% opengaat, en na het wegvijlen de klep 100% open gaat. Maar deze member merkt schijnbaar amper verschil, en kreeg na 15 minuten vol gas rijden een motorstoring.
 
Je kunt geen appels met peren vergelijken. Voor de duidelijkheid en het zoeken naar een oplossing is het denk belangrijk dat 2 dezelfde systemen worden vergeleken.
Begrijp ik het goed dat de motoren (ik houd het maar ff op euro 5 aangezien dit topic daar over gaat) uit de verschillende fabrieken identiek zijn op de ecu na (wel hetzelfde maar een jj of een ty)? En dat er een snelheidsverschil is tussen de 2 "fabrieken"?

Zoja dan trek ik voorzichtig de conclusie dat er een verschil in software/kenvelden is tussen de jj en ty ecu's.
 
Last edited:
Je kunt geen appels met peren vergelijken. Voor de duidelijkheid en het zoeken naar een oplossing is het denk belangrijk dat 2 dezelfde systemen worden vergeleken.
Begrijp ik het goed dat de motoren (ik houd het maar ff op euro 5 aangezien dit topic daar over gaat) uit de verschillende fabrieken identiek zijn op de ecu na (wel hetzelfde maar een jj of een ty)? En dat er een snelheidsverschil is tussen de 2 "fabrieken"?

Zoja dan trek ik voorzichtig de conclusie dat er een verschil in software/kenvelden is tussen de jj en ty ecu's.
We hebben het ook alleen maar over de euro5, want de euro4 loopt wel goed. Er is eigenlijk helemaal geen verschil. Het enige verschil is dat er een ander stickertje op de Rongmao ECU zit. Als je de ecu's met elkaar wisselt, dan blijft de langzame scooter hetzelfde rijden, en de snellere ook het zelfde. Dus het is niet de software. Wat we hier aan het doen zijn is appels met appels vergelijken.

Het verschil is dat wij een werkplaats hebben waar we veel vergelijkingsmateriaal voorbij zien komen. Klanten een onbegrensde ECU laten plaatsen in de werkplaats, en we dan test kunnen rijden wat de top is. De verschillende merken(maar wel de zelfde modellen) Rongmao EFI systeem scooters, hebben verschillende topsnelheden, terwijl er overal dezelfde software wordt ingezet. Ook in trekkracht zitten er grote verschillen. Nogmaals we hebben het alleen maar over euro5 scooters met als enige aanpassing een onbegrensde ecu, of speedconverter.

Wij krijgen bijna dagelijks telefoon van mensen die hun scooter bij de bekende online scooterwebshops hebben gekocht met dit probleem, tevens zijn er veel topics op dit forum die hierover gaan.

Het is natuurlijk te gek om een 80CC cilinder, 80CC cilinderkop, 80CC gasklephuis met injector te plaatsen, en de 80CC rongmao ECU.
Dan haal je misschien een 70km op je teller, door hoefde je vroeger bij de euro2 motoren enkel maar een draadje voor los te gooien.
.
Dat is ook niet wat de meeste mensen willen, ze willen dat hun scooter rijdt zoals de euro4 Rongmao scooter. Die trokken enigszins vlot op, en de topsnelheid was gewoon ook dik in orde. Ook wat het bij de euro4 Rongmao scooters zo, dat ze eigenlijk allemaal dezelfde prestaties hadden.

Nu zijn er zelfs rongmao euro5 scooter bij, die nieuw als Bromscooter worden geleverd, maar zelfs met een onbegrensde ecu niet eens de 45KM GPS halen. Bergje op met 2 man erop, en je zakt terug na de 20km. Plaats je diezelfde ECU in een andere scooter, met precies dezelfde set-up, model en euronorm! Gaat die in een lijn naar de 58km op de teller. Wij hebben het hier dus echt over scooters die precies uit dezelfde onderdelen bestaan, enkel in een andere fabriek in elkaar zijn gezet. Deze fabrieken kopen in bij dezelfde toeleveranciers. In theorie zou het eigenlijk niet kunnen.

Maar gebruik de zoekfunctie maar eens op dit forum, en je ziet hoeveel mensen het hebben. Ook de members die zijn gaan tunen met o.a injectors, of andere dingen, boeken weinig to zelfs slechter resultaat zover ik kan lezen.

De hoop die wij hebben, is dat er iemand rondloopt, die misschien een programma kan schrijven voor de rongmao euro5 ECU's, waarbij de prestatie hetzelfde als de euro4 Rongmao scooter zou zijn. Dit is betaalbaar, en makkelijk te realiseren. Maar misschien is er nog iets veel makkelijkers, en zit er iets in het gasklephuis verstopt. De katalysator verwijderen heeft amper tot geen verbetering op de topsnelheid, enkel misschien wat met trekkracht.

Hopelijk leest iemand dit die de hack weet. Dan zouden veel Scooterrijders geholpen zijn, en het plezier weer in hun scooter terug krijgen.
 
Last edited:
Kijk even hier: https://scooterforum.net/resources/...aatsen-van-een-63-72-en-of-80cc-cilinder.787/ voor meer info.

Of in het topic van cas06: https://scooterforum.net/threads/la-souris-city-2021-euro-5-bromscooter-injectie-opgevoerd.229135/
Wat specifiek over de La Souris gaat!
Voor nu is dit het enige..., suc6!
Dankjewel voor de referentie Floris :)
Post automatically merged:

Om nog even terug te komen op de reactie van China Scooter Onderdelen:
Ik heb het afgelopen jaar gemerkt dat de prestaties van mijn scooter (trekkracht, topsnelheid, etc) sterk afhangen van de staat van de cilinderkop.
Toen ik nog 50cc reed, wat inmiddels 72cc is geworden, had ik altijd een vervuilde uitlaatklep. Dit zal ongetwijfeld ook iets te maken hebben met dat stomme EGR systeem op die Euro 5 scooters. Ik kreeg heel erg veel koolaanslag, waardoor de kleppen niet meer goed afdichtten en de motor compressie verloor. Het gevolg was weinig vermogen en een lage top.
Een 50cc cilinder maakt van zichzelf al weinig compressie, en in combinatie met een lekke cilinderkop was de compressie zo laag dat de scooter soms weigerde te starten. Dit gaf een hele onbetrouwbare scooter.
Sinds ik naar een 72cc cilinder ben gegaan is de compressie altijd op peil geweest en heb ik dit probleem geen enkele keer meer gehad. Je kan dus wel stellen dat hij betrouwbaarder is. Hij doet het altijd.

Moraal van het verhaal: De prestaties van je blok hangen best wel sterk af van het top end (cilinder en cilinderkop). Met dezelfde onderdelen kan je scooter alsnog veel beroerder lopen door kleine problemen met een klep bijvoorbeeld. Hou dit in gedachte.

Hopelijk hebben jullie iets aan deze info.
 
Last edited:
Het verschil in bouwjaar is wel belangrijk, een Rongmao euro4 systeem is een stukje anders dan een Rongmao euro5 systeem. Een voorbeeld is het gasklephuis. Dit ziet er van de buitenkant gewoon het zelfde uit. Alleen een euro4 gasklephuis kun je niet op een euro5 zetten, want dan loopt die voor geen meter. Ook zit er onder een extra overloopje. Eerst werd er gedacht dat er alleen een katalysator werd toegevoegd om de euro5 norm te halen. Maar ook het gasklephuis is iets anders. Heb het topic gezien waarbij ze zeggen dat de gasklep maar 80% opengaat, en na het wegvijlen de klep 100% open gaat. Maar deze member merkt schijnbaar amper verschil, en kreeg na 15 minuten vol gas rijden een motorstoring
Hoi, ik ben die gast die die modificatie heeft getest op dat gasklephuis. Ik heb hier nog iets op toe te voegen:

Die "85% gas" staat gelijk aan een compleet horizontale gasschuif. Maximale heoeveelheid lucht dus. Dan is hij dus helemaal open.
Wanneer je hem boven de 85% draait dan gaat hij wél verder, maar dan gaat hij zo ver dat de gasschuif weer dichtgaat aan de andere kant. Je verdraait hem dan zo ver dat hij uiteindelijk minder lucht krijgt. Bovendien snapt de throttle position sensor er dan ook geen drol meer van. Het resultaat: een motorstoringslampje.
Het is dus eigenlijk geen begrenzing, want "85% gas" is al de maximale hoeveelheid lucht die er door het gasklephuis kan.
 
Update van mijn setup. Misschien hebben jullie er iets aan

Inmiddels 88cc (52mm) cilinderkit gemonteerd met een mev1-060 injector. Trekt lekker. Komt vanaf half gas echt tot leven.
Hij loopt volgens mij wel te arm want ik heb last van: moeilijk starten en de toeren zakken niet snel wanneer ik gas loslaat. Krijg het stationair ook niet fatsoendelijk afgesteld. Hij moduleert in toeren wanneer ik stil sta, net alsof ik gas aan het geven ben. Het lijkt alsof ie valse lucht trekt maar dit is niet het geval. Lijkt mij een te arm mengsel.
Ik moet daarbij wel zeggen dat ik nu een potfilter heb dus ik ga even kijken of een standaard luchtfilter de situatie verbetert.
Voor de rest rijdt hij goed en trekt ook een stuk harder dus dat is mooi.
Top is niet echt toegenomen. Misschien een paar km/h, maar dit verwachtte ik al.
 
We hebben het ook alleen maar over de euro5, want de euro4 loopt wel goed. Er is eigenlijk helemaal geen verschil. Het enige verschil is dat er een ander stickertje op de Rongmao ECU zit. Als je de ecu's met elkaar wisselt, dan blijft de langzame scooter hetzelfde rijden, en de snellere ook het zelfde. Dus het is niet de software. Wat we hier aan het doen zijn is appels met appels vergelijken.

Het verschil is dat wij een werkplaats hebben waar we veel vergelijkingsmateriaal voorbij zien komen. Klanten een onbegrensde ECU laten plaatsen in de werkplaats, en we dan test kunnen rijden wat de top is. De verschillende merken(maar wel de zelfde modellen) Rongmao EFI systeem scooters, hebben verschillende topsnelheden, terwijl er overal dezelfde software wordt ingezet. Ook in trekkracht zitten er grote verschillen. Nogmaals we hebben het alleen maar over euro5 scooters met als enige aanpassing een onbegrensde ecu, of speedconverter.

Wij krijgen bijna dagelijks telefoon van mensen die hun scooter bij de bekende online scooterwebshops hebben gekocht met dit probleem, tevens zijn er veel topics op dit forum die hierover gaan.

Het is natuurlijk te gek om een 80CC cilinder, 80CC cilinderkop, 80CC gasklephuis met injector te plaatsen, en de 80CC rongmao ECU.
Dan haal je misschien een 70km op je teller, door hoefde je vroeger bij de euro2 motoren enkel maar een draadje voor los te gooien.
.
Dat is ook niet wat de meeste mensen willen, ze willen dat hun scooter rijdt zoals de euro4 Rongmao scooter. Die trokken enigszins vlot op, en de topsnelheid was gewoon ook dik in orde. Ook wat het bij de euro4 Rongmao scooters zo, dat ze eigenlijk allemaal dezelfde prestaties hadden.

Nu zijn er zelfs rongmao euro5 scooter bij, die nieuw als Bromscooter worden geleverd, maar zelfs met een onbegrensde ecu niet eens de 45KM GPS halen. Bergje op met 2 man erop, en je zakt terug na de 20km. Plaats je diezelfde ECU in een andere scooter, met precies dezelfde set-up, model en euronorm! Gaat die in een lijn naar de 58km op de teller. Wij hebben het hier dus echt over scooters die precies uit dezelfde onderdelen bestaan, enkel in een andere fabriek in elkaar zijn gezet. Deze fabrieken kopen in bij dezelfde toeleveranciers. In theorie zou het eigenlijk niet kunnen.

Maar gebruik de zoekfunctie maar eens op dit forum, en je ziet hoeveel mensen het hebben. Ook de members die zijn gaan tunen met o.a injectors, of andere dingen, boeken weinig to zelfs slechter resultaat zover ik kan lezen.

De hoop die wij hebben, is dat er iemand rondloopt, die misschien een programma kan schrijven voor de rongmao euro5 ECU's, waarbij de prestatie hetzelfde als de euro4 Rongmao scooter zou zijn. Dit is betaalbaar, en makkelijk te realiseren. Maar misschien is er nog iets veel makkelijkers, en zit er iets in het gasklephuis verstopt. De katalysator verwijderen heeft amper tot geen verbetering op de topsnelheid, enkel misschien wat met trekkracht.

Hopelijk leest iemand dit die de hack weet. Dan zouden veel Scooterrijders geholpen zijn, en het plezier weer in hun scooter terug krijgen.
Zeg dat wel, Verschillen zijn erg groot. Ik geloof dat de toleranties in de motorblokken anders zijn. Er is geen goeie controlle over de blokken hoe soepel ze lopen. Wordt weinig kwaliteitcontrolles aan gedaan geloof ik. Ik had keer een E4 Rongmao La Souris wat echt lekker trok standaard en 60 ging gps. Heb nu een andere china lx (BTC Riva E4) en vervolgens omgebouw naar injectie voor de lol. Met Delphi ECU erin. Maar dit trekt voor geen meter. Gaat gps wind mee moeite 50 en had echt km nodig om 53 te halen. Terwijl blok erg goede staat is. Alleen vind ik wel dat de motorrem erg aggresief is. Er zit zoveel verschil in die dingen dat je er helemaal gek van wordt en eigenlijk kapot wilt rijden. Is zo jammer want het blokkie heeft potentie.
 
Back
Top