Kymco vario bestudeerd

C-Row

roeiende kraai
Vandaag dan eindelijk eens m'n vario uit m'n Kymco agility fat geschroefd om eens te kijken hoe deze erbij stond.
ik ben vergeten te kijken hoe het verdeeld was, maar ik was verrast dat ik 3 rolletjes met vlakjes had (1 heel erg, anderen een beetje) en 3 keurig ronde, en samen op de weegschaal wogen ze 39 gram, wat betekent dat ze de standaard 6,5 gram waren. (uiteraard heb ik die om-en-om teruggemonteerd)
ik vond een gladde, onbegrensde variobus, dus die zou 'm ook niets in de weg moeten liggen. (scooter loopt 49 max op GPS, euro4 ECS)
maar nadere inspectie van de halfpoelie na schoonmaken alsmede "droog oefenen" met uit en inschuiven van de ramplaat, leerde me dat de schuifblokjes een paar zware punten hadden en hier was ik dus naar op zoek: een reden dat m'n vario niet "terugschakelde" in het middengebied!
die geleidebanen liepen iets taps en hadden ook nog wat gietfoutjes ofzo, die ik voorzichtig glad geschuurd heb met waterproof korrel 600, om een plat vijltje gevouwen en natgemaakt met wat WD40. helaas ben ik vergeten daar foto's van te maken, sorry, volgende keer..
met die gladde geleidebanen ging het terugschuiven al een stuk beter en heb ik de boel weer dichtgebouwd, nadat ik nèt op tijd ook de bendix nog even een vetje heb gegeven om z'n asstompjes (bendix kan nèt niet achter ingebouwde starterkrans/buitenste halfpoelie vandaan, als die wat opschuift lukt dat wel) Een test van de startmotor zonder bendix vertelde mij dat die op zijn eindje loopt, die draaide onbelast al niet fris meer.. (belast kwam er rook en "licht" bij de stekker vandaan als ik lang doorstartte!)
eerste proefritje: iets geleidelijker optrekken en zéker iets vlotter "terugschakelen" naar een hoger toerengebied, om weer vlotter op gang te komen nadat ik tot 30 terug ben gezakt (wat een probleem was, dat moest voorheen in de overdrive en duurde dus eeuwen) aangezien de snaar ook aan vervanging toe is (droogtescheuren en 16,5 mm op z'n breedst) ga ik denk ik de polini hi-speed set met riem en witte veder voor mijn scootertje bestellen :blush:
vraagje: kan de smaller geworden snaar ervoor zorgen dat de achterpoelie niet in het diepste gedeelte wordt aangedreven (dat is mijn theorie hierover)
 

Attachments

  • IMG_20230206_1322587.jpg
    IMG_20230206_1322587.jpg
    112.8 KB · Views: 34
  • IMG_20230206_1332490.jpg
    IMG_20230206_1332490.jpg
    137.7 KB · Views: 34
  • IMG_20230206_1334092.jpg
    IMG_20230206_1334092.jpg
    115.4 KB · Views: 35
  • IMG_20230206_1400468~2.jpg
    IMG_20230206_1400468~2.jpg
    115.2 KB · Views: 35
  • IMG_20230206_1400504~2.jpg
    IMG_20230206_1400504~2.jpg
    127.5 KB · Views: 36
  • IMG_20230206_1400585~2.jpg
    IMG_20230206_1400585~2.jpg
    181.5 KB · Views: 34
Advertisement - register to remove this

? lichtere vario is minder massa om in gang (rotatie) te brengen* of opzij te drukken, dikke prima.
de rollen zijn verantwoordelijk om de boel opzij te drukken.
volgens mij is het juist: lichte vario=lichte rollen en vice versa.. maar ik ga het ervaren.
heb de Power 1 besteld, maar wil ook nog eens expirimenteren met het weghalen van overtollig materiaal uit de originele, precies om die reden (en daarom wou ik ook jouw koppeling hebben..)
* is waarom ze op race-auto's vliegwielen afdraaien en stalen poelies vervangen door alu of kunststof!
 
? lichtere vario is minder massa om in gang (rotatie) te brengen* of opzij te drukken, dikke prima.
de rollen zijn verantwoordelijk om de boel opzij te drukken.
volgens mij is het juist: lichte vario=lichte rollen en vice versa.. maar ik ga het ervaren.
heb de Power 1 besteld, maar wil ook nog eens expirimenteren met het weghalen van overtollig materiaal uit de originele, precies om die reden (en daarom wou ik ook jouw koppeling hebben..)
* is waarom ze op race-auto's vliegwielen afdraaien en stalen poelies vervangen door alu of kunststof!
Ik ben heel benieuwd naar de resultaten van je experiment!
 
Ik ben niet kapot van de Polini Hi-Speed Vario , tevens let op de breedte van de snaar , Paar X gehad dat die te breed was , en Shimmen was geen optie , er bleef dan geen vlees meer over op de Krukas voor de graden plaat .
Ik zou een Malossi bestellen , met een witte drukveer .
Vaak is de standaard snaar de beste.

Ga die misschien binnenkort eens uit testen op de ludix als het ding rijd.. Heb toch een andere vario nodig.. Dus kan net zo goed die polini eens proberen..

Of die goed of niet goed is, is een kwestie van proberen.. Veel slechter dan de standaard vario zal het denk ik niet worden.


Bij kymco en of GY6 is het aan te raden niet over een de breedte maat van 17,5mm te gaan.. Dan krijg je inderdaad dat shimmen lastig word.
 
Bij kymco en of GY6 is het aan te raden niet over een de breedte maat van 17,5mm te gaan.. Dan krijg je inderdaad dat shimmen lastig word.
de standaardmaat voor de riem bij Kymco ìs toch 18 mm? heb een shimset bijbesteld, mede geïnspireerd door jouw verhaal over de Power 1. heb je die nu nog gemonteerd zitten en waarop precies?
 
Dan zou ik lekker de standaard Vario houden , met goede Rollen .
Verwacht geen wonderen van een Polini of een Malossi Vario met een standaard Set Up , en dat word gezegd : Toeren verloop is veel Beter ! Dat komt door de Drukveer.

Vind zelf de standaard peugeot vario niet zo best.. (vooral dat model wat ook al op het vertikale blok zit (overigens nieuw niet meer aan te komen gelukkig)

Want het gaat eigenlijk in het begin bij optrekken al fout als de vario in werking komt. Gaat dan al vrij snel in te veel toeren omhoog zonder dat je enige aandrijving merkt. Begin stukje is echt waardeloos.. Als die daar over heen is rijd het wel redelijk.
Sport vario gaat er meer voor zorgen dat je motor toerental lager word, die uitschieters in toeren zal je minder of geen last van hebben.
Post automatically merged:

de standaardmaat voor de riem bij Kymco ìs toch 18 mm? heb een shimset bijbesteld, mede geïnspireerd door jouw verhaal over de Power 1. heb je die nu nog gemonteerd zitten en waarop precies?


Geen idee dat 18mm standaard is voor kymco. Ga er wel vanuit dat het zo is, aangezien ik dat veel online gezien hebt.

Heb er een riem met de breedte van 17,9mm erin gehad.. Maar die stak uit buiten de achterpoelie.. En shimmen was ook geen doen op de krukas.
Heb het probleem dat de topsnelheid niet makkelijk behaald kan worden. (boven de 60km/u op teller alleen mogelijk als het motor toerental gigantisch begint te draaien.
Had er voor een test een 17mm breedte riem erin gedaan en vario bus korter gemaakt door shims weg te halen.
Vond juist dat in de situatie het nog lastiger is om harder te kunnen. Waarschijnlijk ga ik de achterpoelie een keer vervangen voor een andere die het wellicht wat beter doet.. En ook een iets lagere riem proberen.

Ja powerone zit er nog steeds onder. (volgens mij nou al bijna 3000km) Ga binnen kort weer eens wat rommelen en zien of ik het beter krijg.
Scooter is een peugeot kisbee.
 
Last edited:
Powerone vario is best wel een aanwinst voor dat geld.
Maar heb er zelf ook nog een ncy torque driver in zitten.. (had ik ooit gekocht en nog liggen)
Setup rijd rete strak.. Alleen acceleratie nog niet zo best.. Standaard drukveer mag nog wel een beetje zwaarder worden.
 
De power one variateur is heden ten dage gewoonweg een slecht ontwerp die overal qua het zgn. GY6 motorblok op past en fantastisch werkt.
Sinds dat het Taiwanese bedrijf Creco ermee gestopt is, is het echter een drama!
Ondanks dat er voor die prijs van alles word meegeleverd is het tegenwoordig 1 van de slechtste variateurs te noemen die op de nieuwere varianten (Euro 4) 4 takt motoren nogal slap presteren.

Jouw Kisbee is nog van het oude (Euro 2) type maar die van de ts betreft een nieuw type motorblok van Kymco i.c.m. het ECS/ECU (Euro 4) nieuwe systeem. Maar goed, de standaard variateurs zijn eigenlijk net zo slecht op sommige na dan...

En dat heeft alles te maken met de fixed achterpoelie van de koppeling, a.k.a. torque driver.
Als de spiebanen recht zijn is er geen probleem qua frictie/wrijving in het eerste gedeelte en loopt het rustig omhoog qua toerental zoals het betaamt. Zit er 1 gemonteerd met een hoek en/of knik in de spiebanen ga je al gauw stuk op het afstellen...
Elke variateur is namelijk berekend op deze zgn. spiebanen...
En daar gaat het vaak mis zoals te lezen is in de div. draadjes op het forum aangaande de supersonische variateurs die niet aan de verwachtingen voldoen!

Het is dus niet zomaar gezegd dat wat voor jouw scooter goed werkt ook van toepassing is op de ts!
En v.w.b. de Polini variateurs kan men ook hier terecht: https://www.polini.com/en/technical-area/transmission/ om het e.e.a. aan de weet te komen. Wellicht heeft Malossi en/of andere fabrikanten ook zoiets op de website staan maar dit moet men maar zelf even opzoeken!
 
Last edited:
updeet:
in naam van de wetenschap vandaag alléén een nieuwe Dayco snaar gemonteerd, van nominaal 18 mm, maar gemeten op 17,5.
ik zag de binnenkant van de snaar ìets over de variobus heen steken, maar heb 'm niet geshimd, dacht dat ie die fractie wel in zal slijten..
voor vrachtwagens in het wagenpark dat ik ooit mede beheerde hadden v-snaren een soort inloopperiode waarna we ze weer iets na-spanden (stonden eerst rete strak, na een week slipten ze bij vochtig weer alsnog).
nu doet die vario dat spannen natuurlijk automatisch, maar heeft iemand ervaring met dat zo'n v-snaar inderdaad moet "inlopen" en of daar nog iets van te verwachten is?

resultaat van de eerste proefrit: nog steeds een beetje "golvend" optrekken, vanaf 30 vlotter optrekken dan met de oude OEM Bando snaar (die naar 16,5 was afgesleten, wat die wàs weet ik niet) en een top op de teller van 52/53, wind mee zelfs 54, waar die voorheen stijf op 47/48 bleef steken, zelfs brug af.
nu heeft mijn telefoon nog steeds maar een maximum van 48 "gps" gemeten, dus er is nog steeds ruimte voor verbetering, maar ik ben al blij dat die er blijkt te zijn! (ik weet niet waar de ECU op reageert als het "te hard" zou gaan.. motortoeren? wielsnelheid? zo ja, ik zie geen sensor.
in eerste instantie al blij met die 4 à 5 km winst, want ik kom nèt even vlotter met de auto's mee (ik zat er zelfs één op de achterbumper, waar ik ze voorheen gefrustreerd op mìjn achterspatbord had..)IMG_20230210_1154203.jpg

foto is close up van de Oude riem, die dus ruimte had onderin op de variobus! hierdoor werd hij achter waarschijnlijk niet helemaal onderin getrokken (effect te lange riem) waardoor er topsnelheid verloren ging. nieuwe riem viel een haar óver de bus, heb 'm niet geshimd want denk dat ie nog wel inslijt? heb nu onderin meteen en veel beter doseerbare tractie, wat helaas ook resulteerde in dat ie van z'n zijstandaard af reed terwijl ik de poort achter me dichtdeed.. wat krasjes en een "sport-remhendel" links waren het resultaat.. nieuwe remhendel is morgen binnen..
 
Last edited:
Back
Top