Kymco vario bestudeerd

C-Row

roeiende kraai
Vandaag dan eindelijk eens m'n vario uit m'n Kymco agility fat geschroefd om eens te kijken hoe deze erbij stond.
ik ben vergeten te kijken hoe het verdeeld was, maar ik was verrast dat ik 3 rolletjes met vlakjes had (1 heel erg, anderen een beetje) en 3 keurig ronde, en samen op de weegschaal wogen ze 39 gram, wat betekent dat ze de standaard 6,5 gram waren. (uiteraard heb ik die om-en-om teruggemonteerd)
ik vond een gladde, onbegrensde variobus, dus die zou 'm ook niets in de weg moeten liggen. (scooter loopt 49 max op GPS, euro4 ECS)
maar nadere inspectie van de halfpoelie na schoonmaken alsmede "droog oefenen" met uit en inschuiven van de ramplaat, leerde me dat de schuifblokjes een paar zware punten hadden en hier was ik dus naar op zoek: een reden dat m'n vario niet "terugschakelde" in het middengebied!
die geleidebanen liepen iets taps en hadden ook nog wat gietfoutjes ofzo, die ik voorzichtig glad geschuurd heb met waterproof korrel 600, om een plat vijltje gevouwen en natgemaakt met wat WD40. helaas ben ik vergeten daar foto's van te maken, sorry, volgende keer..
met die gladde geleidebanen ging het terugschuiven al een stuk beter en heb ik de boel weer dichtgebouwd, nadat ik nèt op tijd ook de bendix nog even een vetje heb gegeven om z'n asstompjes (bendix kan nèt niet achter ingebouwde starterkrans/buitenste halfpoelie vandaan, als die wat opschuift lukt dat wel) Een test van de startmotor zonder bendix vertelde mij dat die op zijn eindje loopt, die draaide onbelast al niet fris meer.. (belast kwam er rook en "licht" bij de stekker vandaan als ik lang doorstartte!)
eerste proefritje: iets geleidelijker optrekken en zéker iets vlotter "terugschakelen" naar een hoger toerengebied, om weer vlotter op gang te komen nadat ik tot 30 terug ben gezakt (wat een probleem was, dat moest voorheen in de overdrive en duurde dus eeuwen) aangezien de snaar ook aan vervanging toe is (droogtescheuren en 16,5 mm op z'n breedst) ga ik denk ik de polini hi-speed set met riem en witte veder voor mijn scootertje bestellen :blush:
vraagje: kan de smaller geworden snaar ervoor zorgen dat de achterpoelie niet in het diepste gedeelte wordt aangedreven (dat is mijn theorie hierover)
 

Attachments

  • IMG_20230206_1322587.jpg
    IMG_20230206_1322587.jpg
    112.8 KB · Views: 33
  • IMG_20230206_1332490.jpg
    IMG_20230206_1332490.jpg
    137.7 KB · Views: 33
  • IMG_20230206_1334092.jpg
    IMG_20230206_1334092.jpg
    115.4 KB · Views: 34
  • IMG_20230206_1400468~2.jpg
    IMG_20230206_1400468~2.jpg
    115.2 KB · Views: 34
  • IMG_20230206_1400504~2.jpg
    IMG_20230206_1400504~2.jpg
    127.5 KB · Views: 35
  • IMG_20230206_1400585~2.jpg
    IMG_20230206_1400585~2.jpg
    181.5 KB · Views: 33
Advertisement - register to remove this

Ik ben niet kapot van de Polini Hi-Speed Vario , tevens let op de breedte van de snaar , Paar X gehad dat die te breed was , en Shimmen was geen optie , er bleef dan geen vlees meer over op de Krukas voor de graden plaat .
Ik zou een Malossi bestellen , met een witte drukveer .
Vaak is de standaard snaar de beste.
 
Dan zou ik lekker de standaard Vario houden , met goede Rollen .
Verwacht geen wonderen van een Polini of een Malossi Vario met een standaard Set Up , en dat word gezegd : Toeren verloop is veel Beter ! Dat komt door de Drukveer.
 
Die originele vario van Kymco heeft wel wat eigenaardigheden. Een sportvario heeft vlakkere rolbanen waardoor de acceleratie meer liniair is. De originele vario heeft steile rolbanen waardoor je tot de 35/40 km/h relatief veel toeren maakt. Maar vanaf de 40 zakt het toerental juist wat in. Als je bij 40 gas loslaat en dan weer gas geeft, merk je dat de motor moeite heeft om weer op gang te komen. Een witte Malossi drukveer kan iets helpen, maar veel maakt het niet uit.

Je hoeft overigens geen dure Malossi of Polini vario te kopen. Een Koso vario van AliExpress heeft ook vlakke rolbanen en kost maar twee tientjes, inclusief een setje rollen. Mijn originele vario heeft trouwens ook last van wat slijtage op de glijnokken. Ik rij er nu gewoon mee en als het te erg wordt gaat hij de prullenbak in, en monteer ik zo'n Koso die ik nog op de plank heb liggen.
 
Die koso ziet er wat grof uit, is de ramplaat aan de binnenkant ook gecoat/gelakt? (dat lijkt mij een minpunt, zou ik 'm weer schuren of "afbijten")
En Power 1, is dat wat? ik vind de set met 3 gewichten rolletjes wel interessant. en mooi gladde ramplaat en "bogen" (waar die originele bijna recht loopt, dan ophoudt en na een uitsparing haaks over gaat) in de halfpoelie.
Power 1
 
Vandaag mijn oude orginele vario van Kymco erop gezet i.p.v. een nieuwe andere vario waarmee me scooter maar 48gps ging.
Met die oude orginele rij ik nu weer 65gps
Zoveel kan dat dus schelen
 
Vandaag mijn oude orginele vario van Kymco erop gezet i.p.v. een nieuwe andere vario waarmee me scooter maar 48gps ging.
Met die oude orginele rij ik nu weer 65gps
Zoveel kan dat dus schelen
Ik heb weleens een geval gelezen van iemand die een goedkope aftermarket GY6 vario had gebruikt, en daarna ook topsnelheid verloor. Uiteindelijk bleek die vario veel lichter te zijn dan een originele vario.
 
IMG_20230206_1332415.jpgwat vinden jullie hiervan eigenlijk? kan dìt nog of speelt dit ook mee in moeilijker terugschakelen?
m'n startmotor blijkt nog wel ok, de schuifstekker was zwaar verroest dus had wat veel weerstand.. nu schoongemaakt en aangeknepen (en accu opgeladen) en hij start weer als ik naar het knopje kìjk :cool:
 
Vandaag mijn oude orginele vario van Kymco erop gezet i.p.v. een nieuwe andere vario waarmee me scooter maar 48gps ging.
Met die oude orginele rij ik nu weer 65gps
Zoveel kan dat dus schelen
Originele vario is beter heb ik ook gemerkt, ik heb mijnes met een polini hi-speed geruild met een klein verlies van 3km/u naar 61km/u (reed eerst 65km/u) wel trekt het nu van 30 naar 55 als een beest.
Ps. Rij nu op een kymco like 72cc (47mm)
 

Attachments

  • E41B445A-F7D0-4DD3-A1E9-28602E208E58.png
    E41B445A-F7D0-4DD3-A1E9-28602E208E58.png
    189.1 KB · Views: 16
Ik heb weleens een geval gelezen van iemand die een goedkope aftermarket GY6 vario had gebruikt, en daarna ook topsnelheid verloor. Uiteindelijk bleek die vario veel lichter te zijn dan een originele vario.
de vario was lichter, hoe maakt dat uit? als de rollen lichter zijn en/of de rollenbanen een andere hoek/hoekverloop hebben kan ik me er wat bij voorstellen. maar ik verwacht ook niet dat ik een aftermarket vario monteer en magisch meteen harder ga en kies waarschijnlijk voor een met meerdere setjes rollen van verschillende gewichten (waarmee je de tussenliggende stappen nog kan mixen, plus ik heb nog ruim 3 goeie uit m'n oude vario, mocht ik nòg een halve stap lichter willen)
Post automatically merged:

Originele vario is beter heb ik ook gemerkt, ik heb mijnes met een polini hi-speed geruild met een klein verlies van 3km/u naar 61km/u (reed eerst 65km/u) wel trekt het nu van 30 naar 55 als een beest.
Ps. Rij nu op een kymco like 72cc (47mm)
en welk gewicht rollen heb je in die polini? (was er keuze bij/had je zelf nog wat anders uitgeprobeerd)
 
de vario was lichter, hoe maakt dat uit? als de rollen lichter zijn en/of de rollenbanen een andere hoek/hoekverloop hebben kan ik me er wat bij voorstellen. maar ik verwacht ook niet dat ik een aftermarket vario monteer en magisch meteen harder ga en kies waarschijnlijk voor een met meerdere setjes rollen van verschillende gewichten (waarmee je de tussenliggende stappen nog kan mixen, plus ik heb nog ruim 3 goeie uit m'n oude vario, mocht ik nòg een halve stap lichter willen)
Post automatically merged:


en welk gewicht rollen heb je in die polini? (was er keuze bij/had je zelf nog wat anders uitgeprobeerd)
7gr en gele AliExpress trekveertjes
 
de vario was lichter, hoe maakt dat uit? als de rollen lichter zijn en/of de rollenbanen een andere hoek/hoekverloop hebben kan ik me er wat bij voorstellen. maar ik verwacht ook niet dat ik een aftermarket vario monteer en magisch meteen harder ga en kies waarschijnlijk voor een met meerdere setjes rollen van verschillende gewichten (waarmee je de tussenliggende stappen nog kan mixen, plus ik heb nog ruim 3 goeie uit m'n oude vario, mocht ik nòg een halve stap lichter willen)
Post automatically merged:


en welk gewicht rollen heb je in die polini? (was er keuze bij/had je zelf nog wat anders uitgeprobeerd)
Vario + rollen hebben een bepaalde massa. Als je vario lichter is, beïnvloedt dat de totale massa. Zou je weer kunnen compenseren met zwaardere rollen, maar dat levert ook weer een ander toerenverloop op.
 
Back
Top