Kymco Like 4T heeft moeite met optrekken en heeft kuren

RotterdamBewoner

New Member
Ik heb sinds september een Kymco Like. Inmiddels heeft deze een aantal niet heel ernstige kuren, maar het lukt mij niet om zelf een diagnose te stellen wat er aan de hand zou kunnen zijn. Ik wil voor dat ik eventueel naar een scooterwinkel ga graag van jullie horen of jullie enig idee hebben wat het zou kunnen zijn, zodat me niet van alles aan gepraat gaat worden.

Een paar kuren op een rijtje:
  • Bij het optrekken vanaf 0 bij bijvoorbeeld een stoplicht, als ik dan de hendel opentrek om gas te geven gaat de motor even helemaal weg en dan trekt 'ie pas op. Het is alsof het toerental even van stationair naar heel laag gaat om vervolgens dan pas op te trekken. De motor doet dus MMMMmmmmm *optrekken.
  • Ik weet niet of dit te maken heeft met het koude weer, want ik heb de scooter nog niet heel veel met warm weer gereden: soms als ik bij een stoplicht aan kom en stil sta valt de scooter opeens direct na het remmen. Opnieuw opstarten met e start gaat eigenlijk in 1 keer altijd goed.
  • Als ik stil sta op een helling heeft de scooter heel erg veel moeite om te blijven draaien en valt soms gewoon uit, het toerental gaat dan heel erg laag en trillen/brommen
  • Als ik de scooter stil heb staan gaat het wiel soms vanzelf draaien. Bijvoorbeeld: ik start de scooter op middenstandaard, als ik dan de rem indruk en de band stilstaat gaat deze zodra ik de rem loslaat vanzelf weer ronddraaien, terwijl ik de gashendel niet opentrek
  • Daarnaast merk ik dat de scooter pas na een ritje van 15 minuten zijn volledige vermogen heeft. Het optrekken gaat op het begin heel erg traag (ik rij pas 40 km/u na 700 meter; als hij warm is rij ik 40 km/u na 90 meter).

Al met al niet heel ernstig, maar ik vermoed dat dit alles 1 oorzaak heeft, maar ik kom er niet achter. Ik ben benieuwd of jullie weten wat het is en of ik het zelf kan repareren? Ik heb zelf niet per se twee linkerhanden en het zou me wel leuk lijken het zelf te verhelpen.

Misschien relevant: de scooter zou begrensd moeten zijn op 25, maar is 'vanzelf' (zonder dat er modificaties zijn gedaan) steeds harder gaan lopen en rijdt nu 41 km/u. Ik heb geen idee hoe dat kan. Misschien slijtage onderdelen?
 
Advertisement - register to remove this

Als hij voor dit alles goed gelopen heeft, lijkt mij dit een vervuilde carburateur en/of valse lucht.
Hoelang is het geleden dat de klepspeling nog eens gecontroleerd/afgesteld is?

Dus ik zou beginnen met het kuisen van de carb en controleren op het trekken van valse lucht.

Als je de carb. toch open hebt, controleer ook de werking van de vlotter/vlotternaald omdat de scooter ook gek doet als hij op een helling staat.

Valse lucht test je zoals hieronder:

Met dank aan @Bulldog .

https://scooterforum.net/search/245092/?q=valse+lucht&t=resource&o=date
 
van welk bouwjaar is ie? het klinkt mij allemaal bekend in de oren en lijkt op mijn Kymco Agility Euro4 uit 2019 (met ECS). dat je wiel koud wat draait is normaal, het verhoogde stationair laat je koppeling aangrijpen.
ik heb bij mijn Agi voor de winter de stationairmengselschroef een kwart slag verder open gezet, dat helpt tegen dat wegvallen/sloom optrekken.
dan nog duurt het even voor hij op temperatuur is en vol vermogen geeft, maar het ding heeft ook een temperatuursensor en volgens mij geeft de ECU gewoon nog niet alle vermogen vrij voor hij op temperatuur is (wat met koude nog langer duurt)
dit zou je kunnen helpen/testen door je luchtrooster voor je koelfan (deels/tijdelijk) af te dichten, ik laat er een dop van een pot appelstroop tegenaan zuigen en haal die bij het eerste stoplicht er weer af. toen ik dit eens vergat ging de topsnelheid ook weer heel geleidelijk omlaag, zonder dat ie vastliep ofzo, waardoor ik denk dat ook dan de ECU ingrijpt op basis van die temperatuursensor. dit alles geldt dus voor een Euro4, maar ik weet dus niet of jij die ook hebt.
 
Back
Top