This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Kymco K12 Cilinder, Krukas, Lagers..

KoB

Ouwe Gek
Ten eerste, Is het normaal dat een Malossi 70 sport (Giet) gloeiend heet wordt?
Dat ie niet koud blijft snap ik, maar op m'n Fox heb ik ook een Malossi 70 giet liggen en daar heb ik al 2 keer een warmloper mee gehad, dat wil ik nu dus voorkomen.

Setup:
Malossi 70 sport kitje (Giet).
Std. uitlaat (Ontgrensd) + carb.
Sproeier 90.

Ten tweede, Aangezien het beestje al ruim 17K op de teller heeft staan (Waarvan de kabel een tijdje kapot was) heb ik de eigenaar verteld dat het misschien verstandig is om er een nieuwe krukas + lagers in te hangen.
De keus is beperkt en van de volgende is de Rito waarschijnlijk de betere maar zou een van de andere (Goedkopere) ook voldoende zijn?
Top Racing Standaard (E 70)
Top Racing Race (E 80)
Rito (E 90)
Barikit (E 73)
OK, het verschil is niet zo groot maar het was ook niet de bedoeling om hem op kosten te jagen (Hij heeft de cilinder enigzins van mij gekregen....de ene hand wast de ander).

Als laatste, Wat voor een lagers kan ik het beste gebruiken? Ik neem aan C3, maar omdat het blok zo heet wordt vraag ik het me af.
 
warmlopen komt alleen maar door of een te arm mengsel of een slechte smering , tenzij hij echt zo heet word , mja , dan moet of de boel verstopt zitten (helemaal dicht met rommel tussen de koelkap) of de fan er niet opzitten..

zou een Rito as gebruiken ,die zijn goed , iig al geen std top racing ,daar heb ik er op een kymco in korte tijd 2 mee versleten , was niet echt wat.

verder kun je gewoon 6304 versmald c3 nemen.
 
melf #50 said:
warmlopen komt alleen maar door of een te arm mengsel of een slechte smering , tenzij hij echt zo heet word , mja , dan moet of de boel verstopt zitten (helemaal dicht met rommel tussen de koelkap) of de fan er niet opzitten..
Eerlijk gezegd zou het bij m'n Fox aan beide kunnen liggen, maar de Kymco wordt gewoon gloeiend heet met de grootst mogelijke sproeier, ik heb 94 en 92 geprobeerd maar daar verzuipt ie op...of je moet heel rustig het gas verder lostrekken, en dat staat me gewoon niet aan.
Koelkappen zijn schoon en de fan zit erop.
Zou het kunnen dat de carb. gewoon te klein is, ik bedoel meer mengsel is betere koeling..toch?

melf #50 said:
zou een Rito as gebruiken ,die zijn goed , iig al geen std top racing ,daar heb ik er op een kymco in korte tijd 2 mee versleten , was niet echt wat.

verder kun je gewoon 6304 versmald c3 nemen.
Ik dacht zelf ook al aan een Rito, maar ik dacht vraag het toch even, een Rito word het.
Wat houd versmald of smal in, en welk nut heeft het? Zijn die lagers gewoon smaller?

Zit er nog verschil in de Rito assen? Ik zag net dat ze bij VDH een Rito as voor E 68 hebben...(Iemand ervaring met VDH?)
 

Er zit zeker een standaard kopje op de cilinder?

70cc kopje kopen of het standaard kopje uitdraaien en uitliteren tot een veilige compressiewaarde (rond 12-13:1 zou ik aanhouden)

Wat betreft de 6304 lagers: normaal zijn die 15 mm breed, de versmalde zijn 12mm breed. Het zijn overigens dezelfde lagers als voor piaggio scooters.
 
bij de Malossi cilinderkit voor kymco zonder kop is de bovenkant van de cilinder hoger , dan kun je er een polini kop op zetten , maar dan kun je beter de kop afdraaien.

ik reed met Kymco met std uitlaat en 70 cc volgens mij met 90 of 92 ,maar met leovinci HM met 98/100 , dit was met Polini kit , imo de beste gietijzeren kit leverbaar voor DJ/K12 en geeft ook een beter koppel dan malossi , heb een stuk of 7 polini's gehad en een malossi , die viel mij gewoon tegen.

eurocilindro (athena) heb ik ook gehad maar dat sleet als een gek

moet zeggen dat ik toen ook nog niet zo bedreven in scooters was dan nu ,maar kymco met 70 polini std of leovinci handmade , polini vario en lange overbrenging liep bij mij perfect en lekker koppel met std uitlaat reed dat 90/95 , met leovinci 100/105 (@teller)
 
Op m'n Fox wel, maar die heb ik al een beetje aangepast, maar wat er met die Fox gebeurd maakt me niet zoveel uit, de cilinder en zuiger waren al verrot voordat ik 'm kreeg (Ik kreeg iig te horen dat ie beter liep als daarvoor, dus ik moet iets goed gedaan hebben aangezien er eerst een 21 Dell op zat, en na mijn 'behandeling' een 12mm (Ovaal 14x10) met goed sluitend ori filter).
Op de Kymco zit een 70cc kop (Was een kitje) en er zat een 85 sproeier bij, maar omdat die niet paste heb ik er een 86 ingedraaid, in eerste instantie leek alles goed te zijn, hij reageerde goed, zakte goed terug in toeren, maar na een tijdje rijden (hooguit 10min.) viel ie slecht/langzaam terug in toeren, met 92 of 94 is het geen doen en met 90 is het ook niet echt lekker rijden.

Ik trek het blok er dit weekend onderuit en dan ga ik eens ff goed kijken hoe het zit met de (speling op) de krukas/drijfstang, volgens mij is de drijfstang ook niet helemaal lekker meer.
 
Ik heb Woensdag de krukas (Rito), lagers (SKF), pakkingen en keerringen gekregen, gisteren ff het blok er onderuit gehaald en toen ik de oliepomp eruit trok kwam ik dit tegen:



Het lijkt wel een rietje dat aan een kant dicht is, waar is dat goed voor:?

Toen ik de kop eraf haalde zag het er zo uit:



Er is misschien 60km mee gereden, lijkt mij een beetje veel aanslag voor zo'n kort stukje, de kop is nog wel brandschoon.
Ik heb de oliepomp afgesloten en zelf gemengd (Vol syntetische olie 1:35 - 1:40).

Wat raden jullie mij aan om met het carter te doen, bij het monteren van de cilinder heb ik een paar bramen op het carter weggehaald en een klein stukje van de zuiger afgehaald (1-2mm van de hoekjes (afgerond)) omdat die tegen het carter kwamen. Nu is het zo dat de cilinder precies goed moet zitten, als ie iets verschuift dan komt de zuiger tegen het carter aan.



Toen ik de originele cilinder er af haalde zat er bijna geen aanslag in de uitlaatpoort en ook de bocht zag er goed uit, zou het kunnen dat ie stiekem toch verstopt zit en dat de sproeier daarom zo klein moet zijn?

Ik denk dat de ontsteking ook wel wat beter kan, toen ik de stekker van het blok los trok zag ik flink wat oxidatie zitten (Zal de rest ook wel ff controleren/schoonmakken).
 
dat ding daar op de oliepomp hoort daar niet , de aan slag op de zuiger is redelijk normaal , 1:40 is zat voldoende iig

de zuiger komt normaal gesproken niet tegen het carter , je kunt de zuiger even in de draaibank zetten en 1 a 2 mm afdraaien
 
melf #50 said:
dat ding daar op de oliepomp hoort daar niet
Dat dacht ik ook al, maar ik vraag me wel af hoe het daar terecht is gekomen, en vooral waarom:?
Maakt ook niet zoveel uit, als ik een stop o.i.d. kan vinden dan gaat de oliepomp er niet meer in (Scheelt weer wat wrijving..en dus vermogen LOL), maar het is wel leuk om te weten.
Als ik geen stop kan vinden, heeft iemand nog een idee hoe ik het zaakje af kan sluiten? (Zal straks/morgen ook zelf wel ff kijken/denken).

melf #50 said:
de aan slag op de zuiger is redelijk normaal , 1:40 is zat voldoende iig
Redelijk normaal? Tsja daar kan ik niks over zeggen, normaal gesproken trek ik het zaakje niet zo vaak na ~60 km los, en als het wel zo is dan gaat het om een heel andere setup (BV Kreidler 50cc, 17mm, Compressie 1:14, Auto bobine op accu (Nog wel contact punten, maar afgedraaid vliegwiel), zelf gebrouwde uitlaat).
**EDIT** Toen (Is al weer een tijdje geleden, blokjes liggen nu in de schuur te rotten) reed ik met ~1:25 Castrol TT Low Smoke ofzo, maar zelfs na een paar honderd km had ik nog niet zoveel aanslag.

melf #50 said:
de zuiger komt normaal gesproken niet tegen het carter , je kunt de zuiger even in de draaibank zetten en 1 a 2 mm afdraaien
In het begin kwam de zuiger zwaar tegen het carter aan (met de hand ronddraaien was geen optie), na wat schuiven met de cilinder ging het al beter maar raakte de zuiger het carter nog net (Krasjes op het carter), toen heb ik de bramen weggehaald en de zuiger een beetje bewerkt. Daarna heb ik 'm ingereden maar toen begon ie wel te ratelen (Heb al gekeken wat het was...speling op de lagers).
 
Last edited:
je kunt gewoon de as uit de oliepomp trekken , en dan de aansluitingen op de oliepomp dichtmaken , zo had ik het ook @ kymco , scheelt niks btw..

die aanslag is niet erg opzich , wat voor olie gebruik je nu?

mja ,zuiger dus gewoon even af (laten) draaien ...

ik heb het ook wel meegemaakt @ kymco , toen heb ik volgens mij ook gewoon de zuiger afgedraaid
 
melf #50 said:
je kunt gewoon de as uit de oliepomp trekken , en dan de aansluitingen op de oliepomp dichtmaken , zo had ik het ook @ kymco , scheelt niks btw..
Dan trek ik de as er wel uit, het scheelt natuurlijk wel iets maar ik begrijp wat je bedoelt met 'niks'.

melf #50 said:
die aanslag is niet erg opzich , wat voor olie gebruik je nu?
Ik heb eerst met de oude olie gereden die erin zat (En wat bij de benzine gegooid), daarna heb ik er Spartamet olie ingegooid (Ging om het flesje zodat hij niet met een literfles hoeft rond te rijden).
Maar uiteindelijk zal hij toch meestal op z'n werk tanken (Geen idee welke benzine/olie ze gebruiken maar m'n Fox liep er goed op en ik had ook weinig aanslag).

melf #50 said:
mja ,zuiger dus gewoon even af (laten) draaien ...

ik heb het ook wel meegemaakt @ kymco , toen heb ik volgens mij ook gewoon de zuiger afgedraaid
Ik heb het blok nu uitelkaar liggen en ik denk dat ik toch maar een klein stukje weghaal (1-2mm), er zit sowieso nog een vette braam.

Bij het pakkingsetje zat een pakking voor de carters maar er zat geen pakking tussen, het lijkt mij dat ik dan beter vloeibare pakking kan gebruiken dan de pakking uit het setje? (Ik heb trouwens Curil K2).

Ik kan een keerring niet thuisbrengen, ik heb er 5:
1) Secundaire as.
2) Primaire as.
3) Krukas (Vario kant).
4) Krukas (Ontsteking kant).
5) ????
De 5de is hetzelfde als de krukas (Ontsteking kant), moeten er daar dan 2 in?
Lijkt mij wel omdat er volgens mij genoeg ruimte is en aan de sporen op de krukas te zien hebben er ook 2 gezeten, ik snap alleen niet waar die andere is gebleven?
 
elke kant hoeft maar 1 keerring in , is die niet voor bij het achterwiel oid? mja , ben je ook niet nodig..

bij een Kymco moet je er gewoon een pakking tussen zetten,die hoort er ook tussen , zo droog erop , dus zonder vloeibare pakking oid
 
melf #50 said:
elke kant hoeft maar 1 keerring in , is die niet voor bij het achterwiel oid? mja , ben je ook niet nodig..
Ik dacht ook dat 1 keerring aan iedere kant goed was, misschien kom ik het nog tegen.

melf #50 said:
bij een Kymco moet je er gewoon een pakking tussen zetten,die hoort er ook tussen , zo droog erop , dus zonder vloeibare pakking oid
Weet je dat zeker? Ook als het een heeeeel oud blok is (Januari 1985 x| ), er zat vloeibare pakking tussen en ik heb geen zin om 'm weer los te trekken (Ben blij als ie de deur uit is en weer fatsoenlijk rijd).

De lagers zitten er al in en de krukas is koud, dus ik hoop dat ie vanavond in elkaar zit.

Ik moet nog wel ff naar de uitlaat kijken want volgens mij zit ie verstopt, stel dat er een nieuwe onder moet welke zou jij dan nemen, Gianelli GO of een Sito+?
 
OK, ik geloof je wel maar ik vond het gewoon vreemd dat er geen pakking tussen zat.

Ik dacht dat die getallen met een rondje en 12 vakjes altijd voor het jaartal en de maand waarin het blok gemaakt is stonden?

Ik heb met Gianelli ook geen slechte ervaringen gehad (De GO en Sito+ blijven vervangings/imitatie uitlaten dus veel mag je niet verwachten), maar de Sito+ is bijna E20 duurder is ie dat ook waard? of kan ik dan beter naar een Technigas Next (R) of een Power1 kijken omdat die amper duurder zijn? (Het is belangrijk dat ie een beetje stil blijft).

Tot dusver bedankt iig, het blok zit in elkaar en het ziet ernaar uit dat de drijfstang van de vorige krukas krom was (Wist ik eigenlijk al, maar ik hou er niet van om eraan te gaan buigen om te kijken of het ook zo is, krom is krom en bijna niet recht te krijgen zonder de juiste apparatuur, vervanging is in mijn ogen de beste manier), eerst leunde de zuiger duidelijk aan een kant tegen de cilinder, nu kan ik niks zien waaruit blijkt dat het fout is.
Ook is het zo dat ik nu totaal geen probleem meer heb met het plaatsen van de cilinder, ik heb 'm verschoven en op geen enkele manier loopt de zuiger nog tegen het carter aan.

Ik heb overigens wel het carter een beetje bewerkt omdat ik de aansluiting van de achterste spoelpoorten erg krap vond (Niet echt netjes gedaan, maar het is geen sprinter o.i.d. en er moet ook nog een ori. cilinder op kunnen).

Hier kun je zien wat ik met de zuiger heb gedaan:


Hier had ik de carters al een beetje bewerkt (Rode lijntje is van de pakking, het kan nog veel groter):


Dit is het geworden (Op de foto ziet het er slechter uit als IRL):


Dit zijn de bramen waar ik het over had (De linker valt wel mee en is ook slecht te zien, bij de rechter zou het duidelijk moeten zijn....bedenk wel dat ik er al iets af had gehaald):


Als iemand nog commentaar of opmerkingen heeft dan hoor ik het graag.
 
beter had je de spoelpoort std gelaten , hier word het hoogstens minder door , als je de poort groter maakt moet je m helemaal van onderuit halen , en verder is het beter dat de poort vanuit het carter van klein naar groot gaat dan dat je m groter maakt over het algemeen.

mja , helaas heb je het al veranderd , maar wat ik niet begrijp is dat je alles pas achteraf vraagt want wat je nu allemaal doet is echt prutsen , een carter in elkaar zetten zonder middenpakking , je carter verneuken voor niks etc. beetje zonde als je het mij vraagt.
 
Uhhmm ik heb een middenpakking gebruikt:?

En ik heb er voor gezorgt dat de overgang van het carter naar de cilinder iets vloeiender gaat, daar kun je toch weinig verkeerd aan doen:? of mis ik iets?

**EDIT** Ik vraag ook niks achteraf, ik heb al eerder gevraagd of en wat ik met het carter iets zou moeten doen, ik heb er nu bij de bramen hooguit 2mm afgehaald.
Mja het past nu wel allemaal goed zonder hele happen eruit te halen.
 
Hoezo is dat zonde? Ik heb er rekening mee gehouden dat er evt. nog een originele cilinder op komt (In dat geval is het misschien een slecht idee) maar met een ori. cilinder en pakking wordt alles goed afgesloten.
Feit is dat de doorgang minimaal was, nu is het iets groter, dus ik vraag me af wat daar mis mee is?