Kymco Agility 4-T pakt gas niet mooi op

ouwepa

Active Member
Kymco Agility 4-takt carb (gewoon alles standaard) pakt het gas niet mooi op. Bij een beetje meer gas geven pakt ie niet echt op, blijft even hangen in lage toeren zeg maar voordat ie wel de toeren oppakt.
Alle tips zijn welkom
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

4-takt carburateur en onderhoud daar heb ik geen idee van. Zal de hele carb eens schoon gaan maken binnenkort. Zou het iets te maken kunnen hebben met de automatische choke dat die blijft hangen want toen ik hem haalde liep ie altijd hoog stationair en gisteren merkte ik na een paar keer tikken op de choke dat dat overging. De choke geeft trouwens 9 Volt wissel uit als ie loopt. Misschien te weinig dat ie gaat storen ?? Heb de handleiding van de Kymco doorgelezen maar daar staat niets over hoeveel Volts hier of daar. Enig idee ?
 
Last edited:
oh.... in draadje "Scooter malfunctions when the engine is warmed up" lees ik dat de choke 12 Volt en niet lager uit mag geven. Stator is vervangen maar het vliegwiel daarop nog niet. Kan dat nog een optie zijn ivm magnetisme ?
 
Als er een weerstand , in serie geschakeld staat , zoals in dit schema van een 4takt kymco , zal die 9 volt ac wel kloppen .
je kan de choke eens demonteren , testen op je accu , en kijken of de naald niet blijft hangen , met uitschuiven , omdat je met tikken erop verandering merkt .
 

Attachments

Doe eerst maar eens gewoon onderhoud. En ik heb het dan vooral over de overbrenging. Als je rollen vierkant zijn trekt het natuurlijk ook niet goed op.

Maar de rest ook, een vuil filter of bougie zorgt er ook voor dat het niet lekker loopt. Of kleppen die gesteld moeten worden.

Nadat je onderhoud gedaan hebt en dat niets veranderd heeft kan je verder kijken.

Meteen naar ingewikkelde problemen zoeken die er waarschijnlijk niets mee te maken hebben heeft geen zin. Zo maak je geen diagnose. Zon choke gaat ook praktisch nooit kapot.
 
Last edited:
Doe eerst maar eens gewoon onderhoud. En ik heb het dan vooral over de overbrenging. Als je rollen vierkant zijn trekt het natuurlijk ook niet goed op.

Maar de rest ook, een vuil filter of bougie zorgt er ook voor dat het niet lekker loopt. Of kleppen die gesteld moeten worden.

Nadat je onderhoud gedaan hebt en dat niets veranderd heeft kan je verder kijken.

Meteen naar ingewikkelde problemen zoeken die er waarschijnlijk niets mee te maken hebben heeft geen zin. Zo maak je geen diagnose. Zon choke gaat ook praktisch nooit kapot.
mee bezig. kleppen stellen wordt veel googlen/youtuben. is nieuw voor me maar gaan ervoor
 
Je hebt wat simpel gereedschap nodig, en voelermaatjes. (die zal je waarschijnlijk moeten kopen denk ik zo haha)

Voor de rest is het niet zo gek ingewikkeld, met een filmpje moet je er wel uit komen.
 
vraag me eigenlijk toch wel af hoe de carb van de Kymco precies werkt. Heb m eraf gehaald en zie dat de gashendel een rond klepje open en dicht kantelt maar waardoor de gasschuif zelf dan beweegt is me een raadsel.

Verder vraag ik me ook nog af wat er onderaan de carb ingedrukt wordt (gele cirkel) bij het geven van gas.
Er zit een slang aan die gewoon open naar onder de scooter loopt. En moet dit pennetje bij vol gas helemaal tot zn eindpunt ingedrukt worden en kan hier een storing in gas oppakken ontstaan want het indrukplaatje loopt niet helemaal recht maar is niets mee gebeurt voordat ie dit kwaaltje kreeg
 

Attachments

  • kymco carb-1.jpg
    kymco carb-1.jpg
    166.4 KB · Views: 10
  • kymco carb-2.jpg
    kymco carb-2.jpg
    187.7 KB · Views: 5
  • kymco carb-3.jpg
    kymco carb-3.jpg
    139.2 KB · Views: 10
De gasschuif word door vacuum bewogen. Daarom heb je een membraan bovenop zitten.

Dat punt is de acceleratiepomp.

Dat kan/ga ik niet heel simpel uitleggen. Zoals ik al zei, begin bij de basis, werkt dat niet kijken we weer verder.
 
Last edited:
had nog nooit van een cv carb gehoord maar dat staat dus voor Constant Vaccuum. Ik ga hem helemaal openmaken en kijken of ik iets van logica kan ontdekken bij de acceleratiepomp op het oog. bedankt zover weer. wordt vervolgd ben ik bang
 
Er zit een slang aan die gewoon open naar onder de scooter loopt.
Om hierop terug te komen , deze slang is om je vlotterbak af te tappen , er zit bij de carb , of onderaan de slang , een schroef , als je deze opendraait , loopt de vlotterbak leeg , deze hoort met een beugeltje aan het variodeksel te zitten bij de meeste scooters .
De acceleratie sproeier wordt een stukje ingedrukt , niet helemaal tot beneden , soms zetten ze de pal vast met een tie-wrap , omdat deze een dip geeft bij het gas geven . Bij mijn werkte dit juist averechts , en werkt hij bij mij prima , gaf geen dip bij het gasgeven
 
oh, dacht dat die slang verband had met de acc.sproeier. Acc.sproeier snap ik nu door onderstaand filmpje ook

 
Last edited:
iemand trouwens enig idee wat dit ding in het geel is. kan het niet vinden in de handleiding, krijg t rubber ook niet open en als ik google op kabelboom Agility zie ik dit blok nergens hangen
 

Attachments

  • IMG_20250121_144513.jpg
    IMG_20250121_144513.jpg
    141.5 KB · Views: 7
Back
Top