Kymco Agility 50 deel lichten valt uit

geel -> groen 8 tot 11,5 heb ik gemeten met de regelaar aangesloten en op de regelaar zelf
Zou deze spanning ook nog eens meten bij de stator connector, als de spanning daar ook zo laag is, lijkt het erop dat de stator niet helemaal lekker is of de polen van de stator geroest zijn of het magnetisme van je vliegwiel te laag.

Heb je op de gele draad bij de statorconnector wel een hogere spanning, kijk de gele draad tussen statorconnector en spanningsregelaar na want dan zit daar ergens een slecht contact.
 
Zou deze spanning ook nog eens meten bij de stator connector, als de spanning daar ook zo laag is, lijkt het erop dat de stator niet helemaal lekker is of de polen van de stator geroest zijn of het magnetisme van je vliegwiel te laag.

Heb je op de gele draad bij de statorconnector wel een hogere spanning, kijk de gele draad tussen statorconnector en spanningsregelaar na want dan zit daar ergens een slecht contact.

Ga ik daar later nog meten want voor zover ik het kan zien moeten de zijkappen er af en dat lukt me nu niet met mn rug. dankjewel iig voor zover
 
@Sparky Geel -> Groen gemeten met de regelaar aangesloten en op de regelaar zelf was 8 tot 11,5.
Nu meet ik daar 13,5 [~] zonder licht en 14 [~] met lichten aan.

Uit de stator komen bij mij de kleuren geel, wit en blauw/wit waarbij geel en wit in 1 stekker zitten en blauw erlangs loopt.
Hier meet ik:

blauwwit -> geel : 8,5 [~] zonder licht en 15 [~] met lichten aan
blauwwit -> wit : 0
geel -> wit : 0

Misschien ergens slecht contact bij de draden uit de stator want die heb ik wel wat om moeten buigen voordat ik ging meten en nu geeft ie opeens meer aan op de spanningsregelaar.

Weet niet of de waardes 8,5 [~] (zonder licht) en 15 [~] (met licht) van de statorconnector voldoende zijn.

Of de accu nu wel bijlaadt heb ik nog niet kunnen testen omdat de scooter open ligt. Of de lichten over de accu werken ipv vanaf de stator wordt nog een heel gepluis waar alle draden lopen maar misschien zeggen de laatst gemeten waardes er iets over ? Vooral die blauwwit -> wit en geel-> wit van beide 0

Oh, valt me net nog op dat op de accupolen een dikke en dunne rode draad op de plus zitten en een dikke en dunne groene draad op de min. Geen idee of dat origineel is

Vanaf de koplampen gaan de groene en witte draad een stuk kabelboom (omhoog naar in het dashboard zeg maar) in. Weet niet of die naar 1 van de 2 stekkers in rode cirkel zouden moeten gaan en dat ze nu misschien via een eigen gemaakte omweg/kabelboompje toch direct naar de accu gaan. Zal daarvoor nog alle kappen eraf moeten halen om een beetje te kunnen volgen maar misschien klopt het op deze manier als foto 2 al wel ?
 

Attachments

  • IMG_20241224_171933.jpg
    IMG_20241224_171933.jpg
    114.8 KB · Views: 6
  • IMG_20241224_232645.jpg
    IMG_20241224_232645.jpg
    163.4 KB · Views: 6
Last edited:
@Sparky kabelbreuk in wit gevonden tussen connector en stator. Eerst die maar eens repareren en zien wat alles dan doet. Ergens op youtube gevonden dat ie afhankelijk van de toeren 20-50 V uit moet geven. Gele draad doet dat wel. Wit gaf niks uit. Vond trouwens nog een elektrisch schema van Kymco. Moeilijke maar toch wel interessante materie. #nooitteoudomteleren Wordt vervolgd :-)
 

Attachments

Last edited:
@Sparky kabelbreuk in wit gevonden tussen connector en stator. Eerst die maar eens repareren en zien wat alles dan doet. Ergens op youtube gevonden dat ie afhankelijk van de toeren 20-50 V uit moet geven. Gele draad doet dat wel. Wit gaf niks uit. Vond trouwens nog een elektrisch schema van Kymco. Moeilijke maar toch wel interessante materie. #nooitteoudomteleren Wordt vervolgd :-)
Accu laadt weer bij :-) Bedankt voor alle hulp
 
trouwens.... ik heb een DC cdi en de stator is volgens mij ook DC want alle polen zijn open zichtbaar en niet ingepakt. Al mijn gemeten waardes bij de spanningsregelaar had ik gemeten in Wisselspanning maar zou ik dat dan ook niet moeten meten in DC en zoniet.... waar wordt de DC van de stator omgezet in wissel
 
waar wordt de DC van de stator omgezet in wissel
Dit is andersom , wissel van stator wordt in de regelaar omgezet ( brug gelijkrichter , of diode's) .
Je hebt voor de installatie ( relais / knipperlicht / startmotor , en accu laden DC nodig .
 
Last edited:
oh had een ander filmpje gezien en dacht dat ik verkeerd zat te meten. Nu weer iets geks, had bij de oude stator een breuk in de witte kabel gevonden en hersteld waarna geel en wit allebei 20 Volt uitgaven bij stationair en de accu ook weer bijlaadde.
Nu opeens geeft geel na een week alleen stationair draaien ivm afstellen carb, schoonmaken luchtfilter etc nog maar 13 Volt uit.
Er is niets veranderd in de stator zelf.
Andere stator erin gezet, in het begin ook 20 Volt en na een paar dagen ook nog maar 13 Volt op geel.
Moeten geel en wit niet allebei evenveel Volts uitgeven altijd en zoja wat zou dit veroorzaken. Misschien een nieuw vliegwiel erbij of kan een kortsluiting ergens in de bekabeling ervoor zorgen dat de stator gaat afwijken. (andere cdi maakt geen verschil)
 
Last edited:


Write your reply...
Back
Top