Het kon bijna niet anders.
Deze condensator zit parallel over de, toch niet helemaal stabiele, uitgang van de spanningsregelaar.
Dit doet men om de hoogfrequente stoorpiekjes van de gelijkspanning te halen.
Als je het schema bekijkt van een spanningsregelaar die wordt gebruikt in onze scooters, kan hier ook geen echt stabiele spanning uitkomen maar een soort Pwm-signaal (PWM= Puls width Modulation)
Ik denk dat deze piekjes invloed hebben/hadden op de werking van de ECS.
Een condensator vormt voor hoogfrequente signalen namelijk een kortsluiting.
Hierdoor worden de hoogfrequent piekjes op de plus van de spanningsregelaar via deze condensator meteen afgevoerd naar massa zodat ze geen interferentie meer kunnen vormen in de voedingspanning van de ECS.
Een ontstorende functie dus.
Ik denk als
@Hap dit leest hem dit wel bekend zal voorkomen als gelicenseerde Zend Amateur.
In de algemene elektronica wordt van deze eigenschap veel gebruik gemaakt, kijk maar eens hoeveel condensatoren je vindt in een computer of televisie.
Maar we dwalen af, in ieder geval perfect dat je de moeite hebt gedaan om uit te zoeken waär deze "black box" voor dient.
Ik heb dit ook vaak dat mij iets niet los laat als ik iets niet kan beredeneren/verklaren of niet weet waarvoor iets dient.
Ik heb het schema gelijk veilig gesteld en op mijn NAS geplaatst.
Ik heb het even bekeken maar wat mij opvalt is dat er een draad loopt tussen pin 6 van de ECS en de snelheidsmeter in de cockpit.
Dus deze ECS doet wel degelijk iets met de snelheid van de scooter, welliswaar niet middels een cartersensor maar met een signaaltje dat de snelheidsmeter afgeeft aan de ECS.
Weer een stukje van de puzzel, tnx.