Kymco Agility 50 4t 2020 euro4 toeren begrenzer

Pascalalphen

Well-Known Member
Hallo allemaal,

Kan iemand mij vertellen welk draadje van de toeren begrenzer is? Dit om de scooter harder te laten lopen
Kymco Agility 12 inch 4t euro 4, brom versie, 250km

Gr Pascal
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Waarschijnlijk heeft hij geen cartersensor maar is op een andere manier begrensd..
Maak eens een detailopname van de CDI connector.
Bedankt voor je antwoord, ik zal morgen vroeg een foto maken. Wat ik je wel kan vertellen is dat het een Suitai ecu/cdi is die veel kleiner is dan de CDI’s die we kennen in de iets oudere agility’s. HEt is een unit met slechts twee draden en een Plug.
 
Waarschijnlijk heeft hij geen cartersensor maar is op een andere manier begrensd..
Maak eens een detailopname van de CDI connector.

bij deze, hopelijk kun je helpen
 

Attachments

  • 22FA5ED1-5F43-4FFF-9032-C7621E55445D.jpeg
    22FA5ED1-5F43-4FFF-9032-C7621E55445D.jpeg
    165.4 KB · Views: 165
  • 55B3BF5B-8017-4881-BB1E-19C3E0C745D3.jpeg
    55B3BF5B-8017-4881-BB1E-19C3E0C745D3.jpeg
    226.3 KB · Views: 140
  • D244911A-925E-41E9-B57F-4C1B75B9AD00.jpeg
    D244911A-925E-41E9-B57F-4C1B75B9AD00.jpeg
    123.8 KB · Views: 135
Het kastje is geen CDI of ECU/ECS!
Maar een zgn ''speedsensor/rear wheel speed signal housing'' kastje.
Wel vreemd dat dit op een 4 takt zit gemonteerd, ik ken deze kastjes alleen van de nieuwe injectie varianten, maar dit betreft alleen de 2 takt motorblokken.

Waarschijnlijk (weet wel zeker) staat dit kastje in verbinding met de werkelijke ECU/ECS en geeft de snelheid door van het achterwiel (koppelingshuis), dus wat Sparky aangaf v.w.b. de sensor uit # post 2, zit dus ook in de carter van jouw Kymco.

Dit is het enige wat ik kan bedenken want geen enkele CDI en/of ECU/ECS heeft maar 2 draden in het systeem.

Edit: Zie ook bestand hieronder ter voorbeeld:

I3ErqYJ.png


Ooh, en voor wat betreft je vraag, denk ik niet dat je zomaar iets kan loskoppelen!
Dit systeem moet op een andere manier gefopt worden om het zo maar even te zeggen.
Ik weet dit echter niet geheel zeker omdat ik jouw type Kymco niet ken, ook nog niet gezien helaas.
Wellicht dat een andere Kymco owner wat meer weet en het ook wil delen!
 
Last edited:
Het kastje is geen CDI of ECU/ECS!
Maar een zgn ''speedsensor/rear wheel speed signal housing'' kastje.
Wel vreemd dat dit op een 4 takt zit gemonteerd, ik ken deze kastjes alleen van de nieuwe injectie varianten, maar dit betreft alleen de 2 takt motorblokken.

Waarschijnlijk (weet wel zeker) staat dit kastje in verbinding met de werkelijke ECU/ECS en geeft de snelheid door van het achterwiel (koppelingshuis), dus wat Sparky aangaf v.w.b. de sensor uit # post 2, zit dus ook in de carter van jouw Kymco.

Dit is het enige wat ik kan bedenken want geen enkele CDI en/of ECU/ECS heeft maar 2 draden in het systeem.

Edit: Zie ook bestand hieronder ter voorbeeld:

I3ErqYJ.png
Bedankt voor je info! Ik heb even verder gezocht onder het zadel en kwam de “ach5 v500, ach5 aa” tegen. Dit is de cdi als ik deze vervolgens Google. Nogmaals bedankt voor de info en ik ga het uitzoeken
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    145.4 KB · Views: 129
  • FA2CA46D-DE32-4C77-85A3-3E4FAE7D681E.jpeg
    FA2CA46D-DE32-4C77-85A3-3E4FAE7D681E.jpeg
    155.2 KB · Views: 127
  • 60151905-ACB4-42B1-A3D2-66E70F72F945.jpeg
    60151905-ACB4-42B1-A3D2-66E70F72F945.jpeg
    148.8 KB · Views: 140
  • C037C5AE-3815-4CB5-B8C6-FDB14A544B03.jpeg
    C037C5AE-3815-4CB5-B8C6-FDB14A544B03.jpeg
    111.4 KB · Views: 139
Jouw scooter heeft dus geen CDI maar een ECS.
Deze verzorgt niet alleen de ontsteking maar ook de brandstofvoorziening (sturing naar de elektrisch geregelde carburateur)

Dezelfde unit vindt je op de Euro4 modellen van in iedergeval de Sym Orbit 2, de Sym Fiddle 2 en de Sym Orbit 3 met het motorblok XS1P37QMA-2A.

Mijn zoon heeft een Sym Orbit 3, ik heb even een foto gemaakt van zijn ECS, de behuizing is hetzelfde echter de nummertjes zijn iets anders.
Of er interne verschillen zijn, geen idee.
Verder heb ik gekeken of ik de draad van een cartersensor kon ontdekken maar heb deze niet gevonden.
Ik weet dus niet of deze scooter een cartersensor heeft en uberhaupt niet of het zou helpen kwa snelheid als je die zou afkoppelen.
Persoonlijk denk ik niet dat er een cartersensor aanwezig is
Ik wil ook de carterkap niet verwijderen omdat deze scooter nog nieuw is en zijn eerste 300km beurt nog moet krijgen, dit ivm de garantie.

Dellorto ECS sym orbit 3.png
 
Persoonlijk denk ik niet dat er een cartersensor aanwezig is

Wat doet dan het betreffende kastje met een plus & min draad?
Een nieuw type weerstand misschien?

Gezien de pic is het inderdaad het ECS systeem van Dellorto, kon ook eigenlijk niet veel anders zijn.
Ik vermoed dat Kymco nog wat verder is gegaan dan Sym, en deze sensor/signaalgever heeft gecombineerd met het ECS kastje.
 
Last edited:
Zou goed kunnen dat Kymco nog iets verder is gegaan.
Over dit geheel vindt je ook niet veel terug, ook niiet over de btekenis van die nummers op deze ECSen.
De foto's die ik tot nu toe heb gezien, zelfs van de Sym's onderling zijn allen verschillend alhoewel ze hetzelfde blok hebben.
Maar misschien zoeken we er te veel achter en is het type alleen Dellorto ECS CLC en hebben die nummers alleen maar betekenis aangaande serienummer, batchnummer, op productienummer.
Alhoewel dat V-nummer mij toch laat denken aan een versienummer.
Dat kastje met die twee draden eraan kan ik ook niet thuisbrengen.
Ik zou ook niet weten wat je zou moeten meten/regelen/schakelen met een kastje waar alleen een plus en een min naar toe gaat.
Wat ik me zou kunnen voorstellen is dat dit een soort unit is die de gelijkspanning ontstoort (ontdoet van piekjes eventueel veroorzaakt door de spanningsregelaar om de ECS te beschermen)
 
Zou goed kunnen dat Kymco nog iets verder is gegaan.
Over dit geheel vindt je ook niet veel terug, ook niiet over de btekenis van die nummers op deze ECSen.
De foto's die ik tot nu toe heb gezien, zelfs van de Sym's onderling zijn allen verschillend alhoewel ze hetzelfde blok hebben.
Maar misschien zoeken we er te veel achter en is het type alleen Dellorto ECS CLC en hebben die nummers alleen maar betekenis aangaande serienummer, batchnummer, op productienummer.
Alhoewel dat V-nummer mij toch laat denken aan een versienummer.
Dat kastje met die twee draden eraan kan ik ook niet thuisbrengen.
Ik zou ook niet weten wat je zou moeten meten/regelen/schakelen met een kastje waar alleen een plus en een min naar toe gaat.
Wat ik me zou kunnen voorstellen is dat dit een soort unit is die de gelijkspanning ontstoort (ontdoet van piekjes eventueel veroorzaakt door de spanningsregelaar om de ECS te beschermen)

bedankt voor jullie reacties. Ondertussen ga ik ook wat advies inwinnen bij scooter winkels, ik laat het nog weten
 
@Pascalalphen heeft mij al benaderd via PM.
Maar wil het hier ook nog eens doorgeven voor andere.

Dat was mijn Sym Fiddle 2 Euro 4 van 2019.
Ik ben hier geweest alleen met de ECU:
Heb hem er zelf uit gehaald en er naar toe gegaan.
Je kan hem ook met de post opsturen.
Of een afspraak maken en er met de scooter naar toe.
Maar ik zou eerst even bellen met hun en vragen of het ook voor jou scooter gaat, denk het wel.

Ze hebben de begrenzing uitgeschakeld in de ECU en de snelheid naar 35Kmh gezet.
Verder heb ik er nog zelf een 4mm varioring ingezet, zat een 8mm in.
En die varioring kreeg ik ook nog van hun, alles voor een prijs toen van €60
 
Last edited:
Wat ik me zou kunnen voorstellen is dat dit een soort unit is die de gelijkspanning ontstoort (ontdoet van piekjes eventueel veroorzaakt door de spanningsregelaar om de ECS te beschermen)

Ik heb nog even wat onderzoek gedaan want ik moet nou eenmaal weten waar dat kastje voor dient!
En ik denk dat je gelijk hebt, alleen staat dit kastje niet in verbinding met de ECS maar met de spanningsregelaar.

Ik ben uiteindelijk beland op www.Kymco.it en daar vond ik schema's van het nieuwe (dell) systeem van Kymco.

VinpOoc.png


Het enige kastje wat overeen komt is de ''capacitor'' wat eigenlijk een apparaat is dat wordt gebruikt om een elektrische lading op te slaan?? Net zoals we die kennen uit een normale (wisselspanning) CDI.
In dit geval vangt die piekspanning op en regelt het af naar massa, althans dat denk ik?

Maar goed, dit is gewoon even ter algemeen info hoor!

Het volledige schema is trouwens te vinden in de volgende link: http://www.kymco.it/media/schede/allegati/Agility 50 R12 ECS/impianto.pdf

Weet de TS ook gelijk waar dit kreng nou voor dient..., om gek van te worden toch!

Edit: Ik dacht het zeker te weten..., maar het is dus anders blijkt maar weer :rolleyes:!
En volgens: https://www.fastfuriousscooters.nl/chiptuning-euro-4/opvoeren is het ook voor de nieuwe Kymco mogelijk.
Maar even checken, zoals Bulldog al aangaf is nooit verkeerd!
 
Last edited:
Het kon bijna niet anders.
Deze condensator zit parallel over de, toch niet helemaal stabiele, uitgang van de spanningsregelaar.
Dit doet men om de hoogfrequente stoorpiekjes van de gelijkspanning te halen.
Als je het schema bekijkt van een spanningsregelaar die wordt gebruikt in onze scooters, kan hier ook geen echt stabiele spanning uitkomen maar een soort Pwm-signaal (PWM= Puls width Modulation)

Ik denk dat deze piekjes invloed hebben/hadden op de werking van de ECS.
Een condensator vormt voor hoogfrequente signalen namelijk een kortsluiting.
Hierdoor worden de hoogfrequent piekjes op de plus van de spanningsregelaar via deze condensator meteen afgevoerd naar massa zodat ze geen interferentie meer kunnen vormen in de voedingspanning van de ECS.
Een ontstorende functie dus.
Ik denk als @Hap dit leest hem dit wel bekend zal voorkomen als gelicenseerde Zend Amateur. ;)
In de algemene elektronica wordt van deze eigenschap veel gebruik gemaakt, kijk maar eens hoeveel condensatoren je vindt in een computer of televisie.

Maar we dwalen af, in ieder geval perfect dat je de moeite hebt gedaan om uit te zoeken waär deze "black box" voor dient.
Ik heb dit ook vaak dat mij iets niet los laat als ik iets niet kan beredeneren/verklaren of niet weet waarvoor iets dient. :)

Ik heb het schema gelijk veilig gesteld en op mijn NAS geplaatst. ;)
Ik heb het even bekeken maar wat mij opvalt is dat er een draad loopt tussen pin 6 van de ECS en de snelheidsmeter in de cockpit.
Dus deze ECS doet wel degelijk iets met de snelheid van de scooter, welliswaar niet middels een cartersensor maar met een signaaltje dat de snelheidsmeter afgeeft aan de ECS.

Weer een stukje van de puzzel, tnx.
 
Mijn grijze massa dacht daar net zo over Sparky ;)....
Het liet mij ook niet los, en werd bijna ook nog een obsessie!

Misschien wel goed om dit een ''sticky topic'' aanduiding te geven.
Op die manier is het altijd te vinden, ook kunnen we hier dan discussiëren over systemen en e.v.t. de know-how delen.
Mij is het ook niet ontgaan dat sommige leden daar wat meer tijd insteken dan andere, dit geeft niks maar is het wel onderhand nodig dat er zo'n soort sectie of topic komt.

Misschien dat Bas daar wel voor te porren is, hij kan e.v.t. ook een mod aanwijzen om dit topic te beheren indien gewenst. Op die manier blijft het actueel en kan iedereen z'n steentje bijdragen toch!?

V.w.b. pin 6 naar de ECS/ECU ken ik dit systeem alleen maar van de 2 takt varianten, het schijnt nu dus ook op de 4 takt Euro 4 motorblokken voor te komen. Enige wat ik tegen kwam is het bestand hieronder:

9YQFpsO.png


De km-teller en aandrijving zal waarschijnlijk een digitale variant zijn.
Drie aansluitingen, waarvan een de ECS/ECU voorziet van info v.w.b. de snelheid van het voorwiel!

Edit: Oops, verkeerd bestand. We zien dit overigens wel terug bij Peugeot welke ook met het ECS systeem is uitgerust, i.c.m. het nieuwe Sym motorblok. Zie hieronder bij nummer 6:

ST1qYRF.png


Kan dus bijna niet anders dan dat Kymco dit ook heeft, kon het niet gelijk vinden maar ook bij Agility loopt er een draad van de cockpit naar de ECS/ECU volgens het schema van de R12.
 
Last edited:
Ik heb nagevraagd bij verschillende scooter werkplaatsen, ook die bulldog heeft geadviseerd. Eigenlijk zeggen ze allemaal dat het softwarematig aanpassen (nog) niet kan of zij er de mogelijk niet toe hebben. Fastfurious kan het wel, maar dit kost over de 200€. Ook adviseerden sommige dealers de vertanding aan te passen, maar dit kost ook 150€. Iemand al wat wijzer geworden betreffende de toerenbegrenzer? Zal het echt zo simpel zijn?
 
Oke dan is het heel anders bij een Kymco Agility 50 4t 2020 euro4 dan bij een Sym Fiddle 2 2019 Euro 4 met bijde een Dellorto ECS/ECU.
Dan hebben ze zeker hun eigen software en principe, Kymco en Sym.
 
Vertanding aanpassen is een lapmiddel, en ook echt overbodig en duur. (niet doen dus!)
Kymco is, en blijft een rare eend in de bijt wat dat betreft!
Maar dat het ECS systeem afwijkt qua map-sensor gaat mij wat te ver!

Waarom zou Kymco het anders doen dan Sym of Peugeot!?
Let wel! Het systeem is van Dellorto en niet van Kymco en/of Sym.

Oké, we hebben het debiele kastje inmiddels gevonden.., maarrr, dan nog is het systeem identiek aan de Sym en/of Peugeot!

En 200 Euro is natuurlijk absurd voor een simpele aanpassing in de software en een sproeier!
Dit staat sowieso buiten kijf wat mij betreft, maar goed, ook ik heb niet alle wijsheid in pacht omtrent dit systeem.
 
Last edited:
Maar als dat bedrijf waar ik geweest ben het nog niet kan bij die scooter en bij de mijne wel dan moet het wel anders zijn.
Ik heb alleen de software laten doen, andere dingen hoe sproeier en vario kan je zelf laten doen of door een vriend.
Omdat die van mij maar 35 looopt hoefde alleen de software aangepast te worden en de begrenzing uitgeschakeld in de module.
En dat voor €60
 
Maar als dat bedrijf waar ik geweest ben het nog niet kan bij die scooter en bij de mijne wel dan moet het wel anders zijn.
Ik heb alleen de software laten doen, andere dingen hoe sproeier en vario kan je zelf laten doen of door een vriend.
Omdat die van mij maar 35 looopt hoefde alleen de software aangepast te worden en de begrenzing uitgeschakeld in de module.
En dat voor €60
Klopt, als je een snor versie hebt passen ze de maat van de banden aan in de ecs, zodat de scooter harder gaat lopen. Echter rijdt een brom al 45 en valt er weinig aan te passen. Dit is zoals het mij verteld is, hang me er even niet aan op of het alsnog anders blijkt te kunnen :) er zit niets anders op dan gewoon te blijven rijden en Google in de gaten te houden!
 
Back
Top