This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Kymco agility 2021 euro 5 Brom

Goedemiddag!

Hier ben ik weer betreft de Agility. Op meerdere fora, en ook in dit topic wordt benoemd dat de agility euro5 begrensd is op de eindvertanding. Ik ervaar dit nu heel erg. Ik heb een ontgrensde ECU en een polini variateur. Het rijd stukken beter dan stock, alleen richting de 50 echte kilometers gaat de scooter erg veel toeren maken. Je zou denken, het zijn de rolletjes maar die heb ik al uitgesloten. Hieronder 2 screenshots van de euro2 en euro5 vertanding, maar ik zie geen verschil. Tenminste, ze hebben dezelfde onderdeelnummers. Ik wil heel graag een snellere vertanding want ik kan nu maar tot halfgas (45 echte kilometers) zonder die hoge toeren. Én er is vast nog wel wat winst in de snelheid te behalen.

Wie o wie??
 
Zo te zien idd dezelfde eind overbrenging.

Heb je al eens gekeken of de snaar helemaal boven in de vario komt?
Heb je de breedte vd verschillende snaren vergeleken? Zit er een vario ring in?
Enkele pagina's terug heeft iemand een andere vertanding van een euro2 er in laten zetten wat resulteerde in een hogere top, dus er moet een andere vertanding te verkrijgen zijn. En jahoor de snaar komt tot bovenaan en de scooter geeft het vermogen (voor zover dat mogelijk is met 50cc) goed af. Het is 99,9% de vertanding. En nee er zit geen vario ring in. Ook zijn de snaren die gebruikt zijn even breed.
 
De verhoudingen heb ik proberen op te zoeken en dat van de super8 las ik net ook. Ik hoop dat iemand met een agility dit leest
 
Dat staat gewoon in de werkplaats handboek
Als ik dat handboek nou eens kon bemachtigen, want het ejife wat ik kan vinden is een algemeen handboek en niet handhoek euro 2 en euro 5 zodat ik de verschillen kan bekijken.
 
De Super 8 en People S waar het hier over gaat en zogezegd moeten passen zijn de 16 inch varianten en past alleen op de Agility met 16 inch achterwiel. Als ik me niet vergis is jouw Agility 12 inch en gaan de primaire & secundaire vertanding van de 16 inch naar mijn mening dus niet werken.

Ook is het belangrijk dat je het niet te gek maakt..., bij 15/17% langer als normaal bestaat de kans dat de motor niet genoeg vermogen heeft.
Het is immers een simpele 50cc wat eronder hangt!

En staat er niks bij de resources over de Kymco Agility, zie ook: https://scooterforum.net/whats-new/resources/4047717/
 
Dank jullie wel beiden! Heracross geeft in dit topic aan een andere vertanding heeft laten plaatsen. Hopelijk komt hij zo nog met een reactie of hij weet welke maat er bij hem is gemonteerd. Heracross kreeg er een langzame optrek door, maar wellicht een te lang tandwiel zoals Floris aangeeft. Ik heb ook een mailtje naar een onderdelengroothandel uitstaan.
Post automatically merged:

Daarnet de 5 pagina's over de eindvertanding in het workshop manual bekenen maar er staat nergens een afmeting bij.
 
Last edited:
Of Heracross nog gaat reageren zal moeten blijken, en het is idd jammer dat hij dit niet even heeft beschreven om welke vertanding het gaat.
Ik heb wel een sterk vermoeden wat ze mogelijk hebben geplaatst..., gaat dan om de vertanding van de Agility 50 Ruota 10'' en/of 12'' Euro 2 variant. Maar goed, vooralsnog is dit speculatie natuurlijk. Het zijn echter wel de enige 2 die verdacht zijn in deze, zeker gezien de Euro 2 aanduiding. Deze oudjes gingen sowieso al sneller als de huidige Euro 4/5 varianten als de begrenzer(s) verwijdert waren.
 
Ik ben in ieder geval weer iets verder. Deze is 17% meer snelheid. Alleen is dat 17% meer dan de oude agility's of euro5.
 
Dit soort setjes zijn eigenlijk bedoeld voor de oude type Kymco's waar een cilinder met meer inhoud (80/72cc) op op paste.
Wat dat betreft zijn deze ideaal i.c.m. ook een ander type (race/sport) vario zodat het ook makkelijk afstellen was en het toerental binnen de perken bleef. Op die manier werd het volle vermogen goed gebruikt en kreeg men geen bizarre toerenverschillen/schommelingen wat het rijgedrag niet ten goede komt.

Op een standaard 49cc (nieuw type) motorblok zou ik dit niet plaatsen. Waarom? De huidige set-up kan simpelweg het vermogen niet opbrengen om op volle snelheid te geraken. Ikzelf zou het risico niet nemen (geen verplichting uiteraard) en me concentreren op de R 10'' en R 12'' van Agility.

Weet je inmiddels wel welke verhouding in jouw scooter zit gemonteerd?
En wat voor typecodering/aanduiding heeft jou Agility op het motorblok staan?
 
Past op een euro5 geen grotere cilinder? En nee, ik heb het werkplaatshandboek gevonden en er zijn wel enkele pagina's over gewijd, maar maten of verhoudingen staan er niet bij. De codering weet ik niet en de scooter staat momenteel gemonteerd.
Post automatically merged:

https://scooters.kymco.nl/product/agility-fr-klap-euro5-45km/ Deze heb ik floris
 
Dit is sowieso een nieuwere variant met een ander type motorblok van Kymco zelf.
Is eigenlijk een FR maar dan met een ander type zadel..., een zgn. klapzadel (FR-Klap), dit is het enige verschil buiten het kleurenpallet en de prijs.
Bij mijn weten past er op dit type motorblokken een cilinder met max. 65cc aan inhoud.

Max. vermogen FR-Klap: 2,2 KW @ 7.250 RPM (ECU-gasklephuis)
Max. vermogen Euro 2: R12'' : 2,4 KW @ 7.500 RPM (CDI-carburateur)

Het is en blijft echter lastig om de vinger erop te kunnen leggen!
Ook ik ben geen echte Kymco kenner of expert, maar heb er wel heel veel afgesteld in vroeger dagen.
Dit was nog in de tijd dat men er een dikke 80cc cilinder op kon monteren wat nu alleen nog kan op de echte GY6 Chinezen.
 
Bedoel je dat er onder mijn kymco geen GY6 motorblokje zit?
 
In vroeger dagen maakte Kymco & Sym gebruik van zgn. kloon motorblokken uit China.
Daar komt ook die rare term GY6 vandaan wat oorspronkelijk door Honda op de markt gebracht is als we het verhaal moeten geloven!
Honda had echter wel een motorfiets in gebruik (in de 80e jaren) met die letters en cijfercombinatie, echter betrof dit een trialmotorfiets van 125cc meen ik.

Het oorspronkelijke design van het type (luchtgekoelde) motorblok kwam echter weg bij Suzuki (125cc) vandaan wat Honda vervolgens gejat heeft en de Chinezen er gretig gebruik van gemaakt hebben in een iets later stadium. Let wel! Allen waren motorfietsen waar later een 49cc cilinder op kwam. Was uiteraard wel een aangepast motorblok. In China hadden ze al zo'n type met een 80cc cilinder waar vrij eenvoudig ook een 49cc cilinder op paste.
Bedoel je dat er onder mijn kymco geen GY6 motorblokje zit?
Er zit wel een GY6 type motorblok onder, echter is het geen kloon meer!
Sym (die andere Taiwanees) kwam als eerste met een eigen type motorblok en niet lang daarna volgde Kymco met ook een eigen motoblok.
Ook TGB (Taiwan Golden Bee) is hier in meegegaan...

Maar met al die regels en druk uit Europa hebben ze (lees: Sym & Kymco) toen besloten dat de motorblokken niet meer zwaar opgevoerd konden worden! Onderdelen zijn dus ook niet meer uitwisselbaar wat in vroeger dagen wel gewoon gangbaar was.
Maar aangezien jouw type nieuw (Euro 5) is, is het enige een ander type ECU (of ontgrenst) i.c.m. een sport/race vario plaatsen zonder gelijk een cilinder met iets meer vermogen te kiezen en te monteren. Maar goed, dit is uiteraard geheel aan jou en geen verplichting uiteraard!
 
Last edited:
Hi, voor iedereen die nog op zoek is naar een manier om de Kymco Agility 50 Euro 5 brom op te voeren, wil ik jullie graag refereren naar een Franse forum waar een Kymco expert een uitgebreide uitleg geeft en daarnaast ook de verschillen tussen Euro 4 en 5 benoemt:


Om terug te komen op de vraag welke vertandingsset in mijn Kymco is gemonteerd, heb ik daar helaas geen antwoord op; dit heb ik niet gevraagd aan de monteur. Als het goed is, is bij mij de toeren ook softwarematig gemaximaliseerd, wat zou moeten overeenkomen met de ECU die james86 heeft besteld. Mijn scooter rijdt erg goed, vloeiend met constant hoge toeren met een max van ongeveer 60 km/u. Alleen vanaf stilstand komt hij even moeilijk vooruit, maar dat ik laat ik voor wat het is. Ik hoop, met behulp van wat vertalen, dat de bovengenoemde link wat meer inzicht biedt.