krukas en vario probleem ( ivm centrisch draaien )

Black Bullet

racen maar :-)
io,

toen ik vandaag mijn carterdeksel open draaide om een nieuwe snaar te leggen merkte ik iets raar.
toen ik met de hand aan de ventilvar draaide beweegde die alle richtingen uit. Alles behalve centrisch dus. Het blok liep wel nog voor het knappen van de snaar. Dus nadat ik alle stukjes snaar uit mijn blok haalde heb ik mijn blokje doen lopen. Toen, met snaar en alles rijklaar, beweegde alles helemaal zoals het zou moeten. Het blok trilt niet bij stationair draaien, de krukas beweegt niet, ik heb zelfs mijn vinger op de krukasmoer gelegt bij een draaiende motor ( kids: dont try this at home.. ) en die bewoog zoals het zijn moet, dus niet van links naar rechts :p
omdat ik dit maar vaag vond heb ik gebelt naar de dealer en die zei dat ik me geen zorgen moest maken omdat het blok goed draait. Het zou gewoon "normale" speling zijn op de lagers ( speling op lagers = niet goed.. dacht ik ? )
wel de vraag is nu.. moet ik me zorgen maken of niet.
 
Advertisement - register to remove this

komt er op neer dat
als je met de hand aan de vario draait deze niet in het center beweegt.. hij gaat dus van links naar rechts etc ect alles behalve in een rondje zoals het zijn moet.

als ik het blok start dan draait hij wel mooi in het midden.

moet ik me zorgen maken?
 
ok dan... ff serieus :) het is moeilijk om uit te leggen :(

DUS:
als de motor uit staat en je draait met de hand aan de ventilvar of een ander onderdeel op de krukas, dan draait dit niet zoals het zijn moet. de krukasmoer beschrijft een circelvormige baan terwijl deze rond draait. normaal gezien mag ze dit niet doen want dan is de krukas geplooit. het centrum van de as beweegt zich dus zoals op de tekening.
nietgoed.JPG


de krukasmoer volgt dus de baan van de rode circel. niet goed...

als de motor draait zowel bij lage als hoge toeren dan draait de krukas wel normaal. Dus ze draait om haar eigen as en niet zoals op de tekening.

omdat ik me zorgen maakte heb ik de dealer gebelt die me zei dat ik me geen zorgen moest maken omdat de scooter nogsteeds perfect rijd.

omdat ik graag een second opinion heb vraag ik het hier nog een keertje: moet ik me zorgen maken?

voila, hopelijk was het nu een beetje duidelijker :)
 
melf #50 said:
als de krukas krom zou zijn moet je dat direct merken (trillingen), de ventilvar is 100% goed?

Volgens mij heeft dit er helemaal niets mee te maken. Waarschijnlij is dat ronde schijfje met die zes kantjes niet goed meer, dus dat hij niet meer goed op de krukas aansluit. Of dat ding (ben de naam ff kwijt) heeft in het bovenste deel van je krukas een cirkeltje in je spiebanen gesleten. Vaak merk je dit dat hij stationair een beetje een kloppen geluid maakt.

Sorry als dit onduidelijk klinkt, maar kan het ff niet beter uitleggen
 
ventilvar is pas nieuw want de vorige is gesloopt bij het knappen van de snaar :p
het heeft echt niks te maken met de ventilvar want de as zelf beweegt ook in een circel ( zoals op de tekenening. ) verder zijn er geen trillingen tijdens het rijden ofzo want dan draait zoals het zijn moet.
 
zit de halfpoulie niet gewoon los? en als je em start de vario de snaar dus tegen de halfpoulie aan drukt en de halfpoulie zo centrisch en vast zit?
Ik heb het wel eens gehad met een Ditech, dan zat bijv de snaar tussen de vario en de halfpoulie, draai je em aan, niks aan de hand, rijd je een stukje en haalt em dan weer los zit je halfpoulie ook los. Dus tegenwoordig leg ik de snaar ff los (dmv achterpoulies inelkaar trekken)
 
ik denk dat miss de lagers verslete zijn als er op jou krukas speling zit maar dat zou je moeten merken bij hoge toeren want dan begint ie te trillen. Hoeveel km heeft da ding eik gelope?
 
Back
Top