Krukas draad slecht en variobus te kort

Mr. L

New Member
We (vader en zoon) hebben een gebruikte Kymco Agitility 50 gekocht met een krukas met slechte draad. Voor € 175, zag er verder goed uit, dus gokje gewaagd. Volgens de verkoper alleen even nieuwe draad tappen... Tapsetje kregen we er gratis bij. Alleen blijkt daar M12 125 niet in te zitten en er is al zoveel vlees weg dat tappen op dezelfde maat ook geen zin meer heeft. Valt in praktijk dus een beetje tegen ;).

Nu hadden we het idee om de variateur, aandrijfriem en koppeling te vernieuwen en daarna de krukasmoer een lasje te geven. Zodat we het vervangen van de krukas op een later moment kunnen doen, hopelijk pas wanneer de nieuwe set versleten is.

Bij het monteren zien we nu dat de getande delen op de krukas niet uitkomen op de plaats waar de starterkrans komt. Er zit daar een stuk ruimte tussen de 2 getande delen. Het eerst getande deel zit inmiddels onder de variobus.

In de video's op youtube over dit onderwerp zien we steeds maar 1 getand deel op de krukas zonder de smallere ruimte ertussen.

Kan het dat de variobus te kort is? Hoe lossen we dat op? We lazen dat je een shim of zoiets kunt plaatsen, maar het is me onduidelijk hoe dat moet en waar die dan geplaatst wordt.
 

Attachments

  • IMG_1835.JPG
    IMG_1835.JPG
    217.5 KB · Views: 23
Advertisement - register to remove this

Nieuw draad tappen op een krukas dat kun je meestal wel vergeten. Hooguit beetje bijsnijden als je draad minimaal is beschadigd.

Krukas moer vastlassen zou ik al helemaal niet doen tenzij je 200% zeker weet dat je niet meer uit elkaar hoeft te halen. Maar denk dat je het beter meteen goed kan doen met een nieuwe krukas.
 
Zoveel moeite is het niet om er een nieuwe krukas erin te zetten..


Uurtje of 3 aan werk..

Zie vaak dat mensen door kloten met dit soort problemen.. Alleen dan komt er een moment dat je teneerste nog meer onderdelen kapot hebt.. En daarnaast dat de krukas zo beschadigd word / is dat die dan als nog eruit moet.

Doe het gelijk goed, ben je meteen van die ellende af.
 
Welkom vader en zoon,
Mooi dat jullie samen een project gaan doen.

Kun je de variobus eens meten? Ik twijfel namelijk niet over een te korte lengte.

Mijn KG10SA blokken, gy6 en 139qmb krukassen zijn uitwisselbaar en hebben een mm of 15 draad en een mm of 13 de ribbels.
Op deze 13mm ribbels vallen 4 onderdelen waarvan 2 geribbeld in de binnenzijde, de starterkrans voor de startmotor en de ring met 6 opstaande punten die de kickstart aangrijpt.
Waar bij jullie een uitsparing zit, lijkt me uitgesleten door de starterkrans wat tevens buitenste schijf vario is. Graag even goed kijken op 'exploded view gy6 variateur' , dan zie je de correcte benamingen van de onderdelen die ik beschrijf.

Wordt een nieuwe krukas, denk om pakkingsetjes, onthouden waar pasbusjes zitten en nog belangrijke waar niet een pasbusje zit (oliedoorvoer cilinderkop) en een vliegwieltrekker.

Goet,
 
Last edited:
Back
Top