[krant] Scooterrijders in Rotterdam de lul...

Status
Not open for further replies.

Albert|FLUT

only member of TEAM FLUT!
Wat ik vandaag nou weer in de Amersfoortse krant las :?

ik citeer het artikel:

WEER EEN SCOOTER MINDER OP DE WEG

Rotterdam - Langzaam dringt het bij Fabian door dat hij zijn geliefde brommer echt kwijt is. Eerst kijkt hij nog met een lach hoe een agent zijn brommer met zes versnellingen aan de praat probeert te krijgen.

Hij steekt zelfs de helpende hand to , als zijnbrommer voor de tweede keer afslaat. Onaangedaan ziet hij hoe de meter van de rollerband ver uitslaat, als de motor eindelijk op volle toeren draait.

De tweewieler haalt met gemak 73 kilometer per uur. Zelf schat Jeroen zijn maximumsnelheid op 120 kilometer per uur. "Ik wil er de racerij mee ingaan. Nee, niet op de illegale straatraces, maar op een circuit. Ikwilde hemnu enkel naar huisbrengen, nadat ik hem had gemaakt."

Het gezicht van de bromfietser betrekt als hij hoort dat zijn eigendom met een waarde van 4000 euro,voorlopig nergens in de stad en op geen enkel circuit rondjes zal rijden. Zijn onverzekerde rijwiel wordt in beslag genomen. Of hij zijn brommer ooit nog terutziet? Dat is aan de kantonrechter.

Maar alshet aan het Openbaar Ministerie en de politieligt, ziethij het opgevoerde voertuig nooit weer. "Het liefst zetten we er tien op een rij, en dan de wals oroverheen. Asociaal rijgedrag moet worden afgestraft," zegt politiewoordvoerder Joop van der Hor.

Fabian is voorhet politiebureau van Hoogvliet de tweede die zijn rijwiel kwijtraakt. Met pijn in zijn hart neemt hij afscheid van zijn liefste bezit. Even voor hij door een motorrijder aan de kant werd gezet, was de start van de Aanpak Scooter Overlast (ASO). Als eerste in het land voert Rotterdam een nieuwe strenge regel in: wie twee keer in de fout gaat, raakt zijn rijwiel kwijt.

De komende zes weken speuren zes motoragenten vier avonden per week, met de hulp vannog enkele collega's, in de hele regio Rotterdam-Reinmond naar lastpakken op scooters en brommers.

Lastpakken, die een Hoogvlietse tot wanhoop drijven. "Als ik televisie wil kijken, moet zelfs op de warmste avond de deur dicht. Zo'n lawaai maken diejongens. Het scheuren in de straat is levensgevaarlijk. Als je er iets van zegt, heb je meteen bonje. Wat de politie nu doet, is echt fantastisch!"

Of de rechtbank de ongewoon harde aanpak van OM en politie goedkeurt, zal pas over enkele weken blijken als de eerste rechtszitting is. "Wijmoeten de rechter ervan zien te overtuigen dathij de scooter niet teruggeeft. Het is nu genoeg geweest. Er moet een einde komen aan de overlast in de stad," zegt L. de Jonge van hetOM. Als de rechtbank het OM terugfluig, wordt het beleid aangepast of gaat justitie in hoger beroep.

Om met een goed verhaal ter zitting te komen, heeft de politie de afgelopen weken dossiers aangelegd van vierhonderd scooterrijders en bromfietsers die verschillende malen over de scheef gingen. Als iemand van de zwarte lijst nu wordt gepakt, is het direct raak. Zij moeten lopend naar huis.

Wie nog niet is geregistreerd krijgt een waarschuwing. Binnen 2 jaar weer aangehouden, omdat de scooter te veel geluid produceert, te hard kan rijden of niet is verzekerd? Dan wordt ook dat voertuig in beslag genomen.

Scooterrijder Glenn vreest een tweede controle al. Zijn tweede hands scooter, net een week geleden gekocht, komtniet goed uit de rollerbandtest. Tot woede van zijn vader.

"Zo heeft hij 'm gekocht. Hij heeft helemaal niets opgevoerd." Een klacht, die ook andere rijders uiten, maar waar de agenten ter plekke geen passend antwoord op hebben.

Als het aan korpschef A. Meijboom ligt, verdwijnen de opvoersetjes snel uit de winkels. Hij roept de politiek op de regels te veranderen. "Kijk niet alleen naar het handhaven, maar ook naar de handel. Je kunt het niet uitleggen dat de een zijn scooter kwijtraakt, terwijl drie straten verderop de opvoersetjes legaal worden verkocht."


ZONDER HELM OP EN SCHEUREN, DAT IS DE TREND

Het is verplicht, maar welke scooterbestuurder zie je nog een helm dragen?

Dat maakt het verwarrend, vindt ook Joop van der Hor, woordvoerder van de Rotterdamse politie. Doordat scooteraars zelden een helm op hebben, lijkt het of een helm niet verplicht is.

Maar voor brommers gelden dezelfde regels als voor scooters. Zo moeten bestuurders voor beide voertuigen ook in het bezit zijn van een bromfietscertificaat. "In de praktijk komt het inderdaad soms voor dat ze er een hebben," zegt Van der Hor cynisch. Meestal dus niet.

Nog meer regels voor scooters en brommers: ze mogen buiten de bebouwde kom hooguit 40 kilometer peruur enmoeten verzekerd zijn.

Om het nog onoverzichtelijker te maken, zijn er ook nog de snorfietsen. Die zijn te herkennen aan twee oranje plaatjes op de spatborden. Een snorfiets mag maar 25. Voor een snorfiets geldt geen helmplicht.

Volgens Van der Hor is de snelheid waarmee brommers en scooters over de weg razen een groot probleem. "Het komt voor dat ze met die dingen 200 kilometer per uur rijden. De opgevoerde scooter kan gemiddeld 70 tot 90 kilometer per uur. Levensgevaarlijk want vooral scooters zijn van vrij licht materiaal gemaakt, gebaseerd op een maximumsnelheid van 40. Gaan ze veel harder, dan loop je het risico dat dat ding doormidden breekt." (om dit hele stukje moest ik het meest lachen BTW :D)

Volgens Van der Hor weten de veelal jonge bestuurders dat ook, want de politie treft geregeld scooters aan waarvan de constructie is versterkt.

Ook het aantal decibellen dat opgevoerde scooters en brommers produceren is de politie een doorn in het oog. Een bromfiets mag maximaal 97 decibel aan geluid produceren. Dat wordt overschreden tot gemiddeld 110 a 112 decibel. Dat geluid is te vergelijken met het lawaai van een pneumatische boor waarmee in asvalt wordt geboord

leuk stukje dus 8P Scooterrijders in R'dam zullen binnekort ws de sjaak zijn dus...
 
Advertisement - register to remove this

Status
Not open for further replies.
Back
Top