Korte vraag (Inmiddels al best lang)

Rowan662

Well-Known Member
Hallo mensen,

Ik heb een korte vraag an jullie, ik heb nu al een tijdje last van olie uit mijn uitlaat. Hoort dit zo of is er iets verkeerd?
20160712_141721.jpg


Iemand een idee?
 
Advertisement - register to remove this

Mmm ik ben zelf een fan van Dr(70) zijn normaal prima cilinders.

maar het zou kunnen dat de verbranding niet goed gaat in de cilinder, had je dit probleem ook bij je vorige cilinder?

Dat klopt, bij de originele cilinder van Piaggio had ik hetzelfde, maar die was ook al ovaal gesleten dus dacht ik dat het daar aan lag. Niet dus.
 
Hmm heel apart dit. Het is trouwens normaal dat een er wat zwarte troep uit je uitlaat poort komt want een 2takt verbruikt nouw eenmaal olie en dit word nooit 100% in damp/rook omgezet. Je hoort ook wel vaak dat standaard pijpjes dichtslippen.

Maar aan jouw fotos te zien is dit we iets teveel zwarte meuk.

Ik adviseer je om is een ander merk olie te gaan poberen en voor de zekerheid alle cilinder Pakkingen plus zuigerveren vervangen.

Succes
 
Ben je normaal snel door je olie heen?

Misschien is het wellicht verstandig om het hele olie circuit te vervangen tot aan de olietank aan toe.
Ik weet niet of er een klep in je olietank zit, maar dacht dat deze normaal gesproken gewoon open zijn..
Dus heb je het olie slangetje niet aangesloten aan je pomp dan zou de olie geheel eruit moeten lopen.

Enigste wat de olie echt tegenhoud is je oliepomp.. Het zou best kunnen dat het schoepje in de oliepomp defect is en dan loopt de olie er rechtstreeks er gewoon doorheen.. Omdat de olietank hoger zit loopt de olie gewoon door naar beneden.. Ik denk zelfs dat er bij stilstand er zelfs olie in het carter loopt.. Bij het draaien van de motor komt dit allemaal naar buiten..

Dus zou persoonlijk bij je oliepomp beginnen, en dan leidingen en tankje vervangen..

Ik denk zelf dat de carburateur er niks mee te maken heeft.. Waar het dunne olie slangetje opkomt is in de regel gewoon open richting de venturi in de carburateur.. Dus olie kan daar gewoon vrij door lopen..

Dus het probleem moet je echter voor de carburateur zoeken, en niet daar na.

Welke bougie je nodig hebt staat in je gebruikershandleiding van je scooter.. Deze moet je dan ook gebruiken.


Anders zou je eens de spanning moeten nameten bij je stator en je CDI.. Je zou dan een zwakke vonk moeten hebben.. Met zoveel olie zal de scooter echter moeten gaat stotteren../ slecht rijden.
 
Het olieverbruik is nog gewoon hetzelfde, daar is niks aan veranderd. Kan ik dat schoepje van de oliepomp ook controleren? Als je daar bij kunt.
En als bougie heb ik een BR9ES, die hoort er standaard in te zitten. De scooter stottert niet, maar heeft wel van 20 - 30 en 40 - 45 een dip, dan maakt hij veel minder toeren.
Of als ik moet remmen, dan komt hij daarna ook niet op toeren. WEL rijd hij goed als ik misschien ~20 seconden stilsta bij eens stoplicht, dan trekt hij meteen door naar de 55 (de scooter is niet opgevoerd).
Is er een bepaald gereedschap wat ik nodig heb om te spanning te kunnen meten?
 
Als jouw scooter 1 liter benzine op 25,42 kilometer verbruikt is dit ok.

Maar dit kun je zelf uitrekenen.

Als je uitgaat van een mengverhouding van 1 liter 2-takt olie per 50 liter benzine is de berekening als volgt:

350ml = 0,350 liter.

0,350 x 50 =17,5. maw met 350 ml kun je 17,5 liter benzene mengen om tot een verhouding van 1 op 50 te komen.

Je hebt 445 km gereden en bij een juiste mengverhouding zou je 17,5 liter kunnen mengen.

445km/17,5l = 25.42 km per liter

Verbruikt je scooter echter meer dan 1 op 25,42 dan is je mengsmering te arm.
 
Last edited:
Mijn olie wordt toegevoegd door de oliepomp en ik weet niet of je die wel kan afstellen. Het olie verbruik lijkt mij wel oké.
Dan moet ik nu er maar weer achter zien te komen waarom er onverbrande olie en benzine uit de cilinder en uitlaat komt. Ik dacht eerst dat er dus teveel olie werd gebruikt,
maar dat valt dus wel mee. Heeft iemand hier ervaring mee(gehad)?

Inmiddels is bijna alles vervangen, behalve elektronische onderdelen (ik weet niet zo heel veel van elektra).

De plaatselijke dealer zegt dat het aan de zuiger / veren ligt, maar dat lijkt mij niet omdat ik voordat ik de cilinder en zuiger heb vervangen er ook al last van had (toen lag er echt soms een klein plasje zwarte drab onder de scooter).
 
Weet je zeker dat dit olie is en geen Koelvloeistof.. Beide zijn namelijk net zo plakkerig. Ik weet dat de waterpomp in het blok zit bij piaggio.. En dat de voetpakking van de cilinder dit afdicht..
Dus als deze voetpakking een miliscuul gaatje heeft zou er kvs kunnen lekken en naar beneden lopen richting je uitlaat poort.

Andere optie zou kunnen zijn dat er een gaatje zit ergens onderaan in de olie leiding (of een scheurtje) en hier steeds een beetje olie uitlekt.. Dit kan komen door uitdroging.. Of als die slang in de buurt zit van een warmte bron.

Je zou dus ook een waterpomp lekkage kunnen hebben.

Kijk als je de oliepomp al verwijderd hebt / afgesloten neem ik aan dat er geen olie meer komt vanuit de olie tank. Dus ja dan kan er alleen nog olie in het blok komen door olie toe te voegen aan de benzine.

(waterpomp zit dus in beide carter helften) (intern dus, en niet extern zoals bij minarelli en peugeot)
 
Ik heb even de vliegwieldeksel eraf gehaald om daar achter te kunnen kijken, maar nu zag ik dat diezelfde olie/kvs op de vliegwieldeksel zat en het zag er daar allemaal plakkerig uit.

Dan denk ik dat het misschien wel de kvs is die dan lekt, misschien dan toch een lekke voetpakking?

In de vakantie heb ik mooi 2 weken de tijd om even de scooter helemaal na te kijken en dan zal ik ook maar vast een nieuwe voetpakking bestellen.

Hier even wat foto's:
https://www.dropbox.com/s/io0w8fnkd4uodaj/20161110_190512.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/hhu9lvbvpjbp7ib/20161110_190453.jpg?dl=0
 
Back
Top