Koplamp vespa sprint

jurre.dc

New Member
Beste allemaal,

Ik heb sinds 1 dag mijn scooter en rijbewijs en ben net savonds op pad geweest. Ik woon in een boerendorp dus savonds verlichting langs de wegen kan je wel vergeten. Ik reed op mijn vespa sprint met groot licht aan maar klopt het dat het grote licht van scooters helemaal niet fel is? Ik zag net zo weinig met grootlicht aan dan dimlicht. Graag hulp groetjes
 
Advertisement - register to remove this

Het verschil is inderdaad niet wereld schokkend , maar zie je wel dat het lichtbeeld anders wordt ?
Juist daarom heb ik mijn verlichting op de accu gezet in plaats van op de stator , en led verlichting gemonteerd .
 
Het grootlicht is ook helemaal niet feller als het dimlicht.
Beide zijn 12V 35W en zitten in 1 lampje (duplolampje genaamd)
Enkel de richting waarmee het licht wordt afgebogen verandert. (lichtbeeld)

Bij het gloeispiraaltje van het dimlicht zit een plaatje dat het lichtbeeld van het dimlicht bepaald.
Dit plaatje schermt het uitgestraalde licht van het gloeispiraaltje af van de onderste helft van de koplampreflector waardoor het licht alleen naar beneden gericht wordt.
Het gloeispiraaltje van het grootlicht heeft dit plaatje niet en het licht wordt door de hele koplampreflector naar voren geworpen, dus ook naar boven.

Maar als je licht in het algemeen niet fel genoeg is, zou ik eens de spanning over het lampje meten.
Wat doet je verlichting als de scooter enkel stationair draait, gaat het dan bijna uit?
 
Back
Top