Koplamp aerox

Tkasteleijn

Member
Hallo, ik heb mijn Yamaha Aerox uit 2009 aan de praat gekregen en ben hem nu “legaal” aan het maken. Ben begonnen met het aansluiten van de verlichting. Hiervoor heb ik 2 nieuwe halogeenlampen besteld (12v 20w), omdat de andere waarschijnlijk waren doorgebrand. Nu heb ik deze aangesloten en de motor gestart, maar na een poosje waren ook deze lampjes doorgebrand. De dagrijverlichting doet het wel en brand niet door. Iemand enig idee hoe dit zou kunnen? Moet ik een lichtweerstand monteren? Zo ja, waar moet deze komen? Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!
 
Advertisement - register to remove this

De dagrij verlichting werkt waarschijnlijk op je accu , en je gewone verlichting op de stator als de motor loopt.
Meet eens de spanning als de motor loopt op de fitting , is deze te hoog is waarschijnlijk je regelaar niet in orde.
Dank voor je reactie!
De dagrijverlichting en het “groot” licht doen het enkel als de motor draait. Dit betekent denk ik ook dat deze beide op de stator werken. Ik heb onlangs al het elektrische spul op de scooter vervangen, waaronder ook de stator en de spanningsregelaar. Zou het daarom ook vreemd vinden dat de lampjes daarom doorbranden en had wat gelezen over een lichtweerstand, maar deze schijnt origineel niet op een aerox uit 2009 te zitten.
Als de motor stationair draait krijgen zowel de dagrijverlichting als het grote licht evenveel stroom, maar dit verhoogt natuurlijk wanneer er meer toeren gemaakt worden. De verlichting wordt ook feller zodra ik gas bij geef.
 
Dat de spanning op je verlichting vrij hoog is , zit er ook een elektrische choke op de carb , en is deze aan gesloten ?
Of je een weerstand nodig hebt , zou je moeten kijken in het schema van deze scooter .
Heb je de choke niet aangesloten , kan dat ook een oorzaak van een te hoge spanning zijn , anders toch iets met de regelaar.
 
Dat de spanning op je verlichting vrij hoog is , zit er ook een elektrische choke op de carb , en is deze aan gesloten ?
Of je een weerstand nodig hebt , zou je moeten kijken in het schema van deze scooter .
Heb je de choke niet aangesloten , kan dat ook een oorzaak van een te hoge spanning zijn , anders toch iets met de regelaar.
Ik heb een choke in de vorm van een kabeltje die aan mijn carburateur bungelt zit niks elektrisch aan, maar heb hier in de kabelboom wel een aansluiting voor. In het schema wat ik heb kan ik geen weerstand terug vinden.
Als de regelaar kapot zou zijn zouden de daglichten ook doorbranden lijkt me, want die zitten op hetzelfde systeem aangesloten toch?
 
Als de regelaar kapot zou zijn zouden de daglichten ook doorbranden lijkt me
Nee want als het goed is zit je dagrij verl ( led?) op je accu dus dc spanning . De regelaar regelt de wisselstroom binnen acceptabele waarden , naar je koplamp , achterlicht , en choke . Het andere gedeelte van de regelaar , zorgt voor het laden van de accu .Het is dus een choke met een binnen en buitenkabel , is dit origineel ook zo ? Of heeft de vorige eigenaar hier een andere carb op gezet?
Als er origineel een elektr choke ophoort , kan de spanning voor de koplamp ook te hoog oplopen , omdat de spoel dan minder belast wordt , zonder choke . Een andere optie is om je koplamp over je accu spanning te laten lopen , je kan dan in plaats van halogeen een led koplamp nemen , geeft ook veel licht.
 
Nee want als het goed is zit je dagrij verl ( led?) op je accu dus dc spanning . De regelaar regelt de wisselstroom binnen acceptabele waarden , naar je koplamp , achterlicht , en choke . Het andere gedeelte van de regelaar , zorgt voor het laden van de accu .Het is dus een choke met een binnen en buitenkabel , is dit origineel ook zo ? Of heeft de vorige eigenaar hier een andere carb op gezet?
Als er origineel een elektr choke ophoort , kan de spanning voor de koplamp ook te hoog oplopen , omdat de spoel dan minder belast wordt , zonder choke . Een andere optie is om je koplamp over je accu spanning te laten lopen , je kan dan in plaats van halogeen een led koplamp nemen , geeft ook veel licht.
Sorry voor mijn late reactie. Als de dagrijverlichting op de accu zou zitten zou deze het dan ook moeten doen als ik het contact aanzet? Dit is namelijk niet het geval, deze doet het alleen als de motor draait. Dit geldt ook voor de achter verlichting. De achter verlichting doet het niet als de voor verlichting (dagrijverlichting) niet is aangesloten. Ik denk dat deze aan elkaar gekoppeld zijn?

Grote kans dat er origineel een elektrische choke op zat, hier is namelijk ook een aansluiting voor op de kabelboom.

Ik denk dat het inderdaad het verstandigst is om de lampen op de accu aan te sluiten om een hoop gedoe te voorkomen, hier kan ik mijn oude kabelboom mooi voor (her)gebruiken. Enig idee hoe ik dit kan doen, en nog steeds mijn schakelaar op het stuur kan blijven gebruiken?
 
Enig idee hoe ik dit kan doen, en nog steeds mijn schakelaar op het stuur kan blijven gebruiken
Dit heb ik bij mijn scooter ook veranderd , deels omdat ik daar knipperlichten met loop effect op wou hebben , en led koplamp en achterlicht.
Led's op wisselstroom is inderdaad niet aan te raden , Ik voeg beide schema's toe , ik heb het schema met "totaal led ombouw " veranderd , dan kun je zien wat je veranderen moet .
Dit schema is voor mijn Chinese Retro waarvan zeer waarschijnlijk de kleuren niet overeen stemmen met jou scooter.
Maar als je een multimeter / spanning zoeker hebt , dan kun je de draden die je moet veranderen op zoeken , Ik vermoed dat als je de draad die nu van je rotor naar de choke / verl schakelaar loopt , op je geschakelde plus zet , je er al bent , je kunt er eventueel ook nog een zekering tussen zetten.
 

Attachments

  • Grande Retro SCHEMA standaard.pdf
    422 KB · Views: 1
  • totaal schema led ombouw.jpg
    totaal schema led ombouw.jpg
    312.2 KB · Views: 4
Dit heb ik bij mijn scooter ook veranderd , deels omdat ik daar knipperlichten met loop effect op wou hebben , en led koplamp en achterlicht.
Led's op wisselstroom is inderdaad niet aan te raden , Ik voeg beide schema's toe , ik heb het schema met "totaal led ombouw " veranderd , dan kun je zien wat je veranderen moet .
Dit schema is voor mijn Chinese Retro waarvan zeer waarschijnlijk de kleuren niet overeen stemmen met jou scooter.
Maar als je een multimeter / spanning zoeker hebt , dan kun je de draden die je moet veranderen op zoeken , Ik vermoed dat als je de draad die nu van je rotor naar de choke / verl schakelaar loopt , op je geschakelde plus zet , je er al bent , je kunt er eventueel ook nog een zekering tussen
In het schema van mijn aerox krijgt de schakelaar stroom van LR (blauw-rode kabel). Als ik deze kabel van de schakelaar aansluiting afhaal en deze vervang voor een kabel die vanaf de accu komt, werkt het systeem dan nog? Dan zit (denk ik) het gehele systeem aangesloten op de accu.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    373.6 KB · Views: 2
vervang voor een kabel die vanaf de accu komt
Die moet ook niet vanaf de accu , maar van de geschakelde plus van het contact slot.
waar je wel rekening mee moet houden , is het amperage wat de koplamp lamp pakt , de accu moet wel opgeladen worden .
Daarom heb ik mijn koplamp lamp vervangen door een led . En inderdaad alles loopt dan over de accu.
 
Back
Top