This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Knipperlichten op ac

samhuisstede

New Member
Beste iedereen,

Ik heb laatst een Tomos Younstr gekocht en ik wil hier graag knipperlichten op aansluiten, maar hij loopt op AC stroom. Er zitten al knoppen op het stuur en aansluitingen op het frame. Het enige wat nog mist is de lampen zelf. Nu is mijn vraag moet ik speciale knipperlichten kopen die op AC stroom werken, of maakt het niet uit? Heb amper ervaring, dus hoe meer advies hoe beter

Alvast bedankt
 
Voor je lampen maakt gelijk of wisselstroom niet uit , dit in tegenstelling voor led verlichting , die beter op gelijk stroom kan.
Ik weet niet of er knipper relais bestaan voor wissel stroom , dit zou dan je struikelblok kunnen zijn. Even zoeken dus
 
Vroeger een Honda Camino gehad daar zat een accu op met Nicad batterijen op die manier was er gelijkstroom voor de richtingaanwijzers.
Werd geladen via een spoel met een gelijkrichtcel ertussen.
 
Voor je lampen maakt gelijk of wisselstroom niet uit , dit in tegenstelling voor led verlichting , die beter op gelijk stroom kan.
Ik weet niet of er knipper relais bestaan voor wissel stroom , dit zou dan je struikelblok kunnen zijn. Even zoeken dus
Als het goed is zijn het geen LEDs, dus dat is het probleem niet. Ga wel even research doen naar die relais. Veel bedankt.
Post automatically merged:

Vroeger een Honda Camino gehad daar zat een accu op met Nicad batterijen op die manier was er gelijkstroom voor de richtingaanwijzers.
Werd geladen via een spoel met een gelijkrichtcel ertussen.
Helaas heeft mijn brommertje geen accu. Is een gelijkrichtcel dan nogsteeds een oplossing?
 
Je zou dan een printje moeten maken met een gelijkrichter erop en een spannings stabilisator , zodat je constant 12v hebt , en niet hoger als je gas geeft . Ook zou je dus 12v moeten hebben als je stationair draait . Je zou de spanning stationair eens kunnen meten.
 
Die Camino werkte op 6 volt.
 
Het probleem van wisselspanning direct vanaf je stator is niet zozeer dat het wisselspanning is maar deze spanning varieert heel erg in de hoogt en dit is afhankelijk van het toerental van de motor.

Een opti is inderdaad om deze spanning gelijk te richten en te stabiliseren naar ongeveer 12 Volt.
Echter om een goede 12 Volt gelijkspanning te krijgen verlies je minimaal 3 tot 4 Volt aan spanning en dan moet je bij een stationair draaiende motor al zeker 16 Volt True RMS hebben.

Ik heb het zelf nog ooit gedaan maar ik zou het gewoon eens proberen en een goedkoop knipperrelais op dezelfde spanning te hangen als de verlichting.
Met goedkoop knipperrelais bedoel ik niet een elektronisch geregeld relais dat geschikt is voor LED maar een gewoon standaard relais wat wordt gebruikt op een scooter/brommer met gewone gloeilampjes van 10 Watt bijvoorbeeld.
Het zal nooit perfect werken want de knipperlichten zullen, afhankelik van het toerental van de motor, wat sneller of minder snel knipperen.
 
Ik heb laatst een spanningsmeter gekocht en de stationaire spanning gemeten. Dit was rond de 1 en de 3 volt, dit is dus als ik niet aan het gas zit. Kan zo'n lage voltage een probleem zijn? En hoe zou ik dat dan kunnen fixen? Ook had ik de voltage van de knipperlichtaansluitingen gemeten, hier kwam wel stroom naar, maar ook niet veel. Ook werd die voltage niet hoger wanneer ik de schakelaar voor de knipperlichten aan deed.
 
Bij een motor moet het ruim 60 volt wisselstroom zijn.
Ik weet niet hoeveel het bij een brommer moet zijn mar tussen 1 en 3 is wel heel erg weinig.
Bedoel je met stationaire spanning de accu ?
Dat moet minstens 12,5 gelijkstroom zijn, onbelast.