knipperlichten in achterlichten bouwen

Erwin280

Well-Known Member
Hey

Ik ben van plan om mijn knipperlichten in mijn achterlichten te bouwen maar is dat wel duidelijk te zien ook overdag?? En hoe pak je zoiets aan?? Wat voorn lampjes heb ik nodig?? etc etc.

Het is een sr trouwens
 
Advertisement - register to remove this

Het dit zelf ook gedaan bij mn F-50. Daarbij heb je een veel breder achterlicht, in plaats van de 2 kleine rondjes van een SR. Of het goed te zien is zal dus een kwestie van testen zijn.

Hier een qoute van mezelf, met hoe ik het heb gedaan;
Cipher said:
Aangezien ik het achterspatbord niet meer op mn scoot wil hebben, en geen zin heb om mijn hand uit te steken bij het maken van een bocht, moest ik iets verzinnen op mijn knipperlichten welke normaal op dit spatbord zitten.
Zoals anderen ook al hadden gedaan, besloot ik om mijn knippers in mijn achterlicht weg te werken.
Hier een foto-reportage, want fotos zeggen nou eenmaal meer dan 1000 woorden ;)

De lampjes die ik ging gebruiken waren glassokkellampjes. Deze had ik liggen omdat ik ze even snel had gehaald nadat mn stadslicht was doorgebrand. Het glas is oranje van kleur, en ook het licht dat ze geven is oranje. Toen ik ze kocht was het ook alleen de bedoeling ze tijdelijk te gebruiken tot ik weer goede lampen als stadslicht had (Philips BlueVision 8)).
Aan de fitting moest ik dus 2 draaden solderen om deze te kunnen aansluiten. De draden heb ik na het solderen voorzien van een klodder lijm, een krimpkousje, en een tywrap, om het geheel stevig te houden;
1_lampje1.jpg
2_lampje2.jpg

3_lampje3.jpg


Vervolgens de gaten in mn reflector gemaakt op de plek waar de lampjes moesten komen, en deze hierin vastgelijmd;
4_reflector1.jpg
5_reflector2.jpg

6_reflector3.jpg
7_reflector4.jpg

8_reflector5.jpg


Met het resultaat was ik echter niet helemaal blij. Het is wel te zien of de richting aanwijzer wel of niet brand, en helemaal als hij knipperd, maar duidelijk is anders;
9_lichtbrand1.jpg
10_lichtbrand2.jpg


En dus moesten er schotjes komen tussen de lampjes om het licht een beetje te bundelen. Na een beetje nadenken heb ik hiervoor CDtjes misbruikt. Ze weerspiegelen goed, en zijn vrij makkelijk te bewerken;
11_schotten1.jpg
12_schotten2.jpg


Wat voor het volgende resultaat zorgt;
13_lichtbrand3.jpg
14_lichtbrand4.jpg

15_lichtbrand5.jpg
16_lichtbrand6.jpg


Zo is het goed zichtbaar wanneer een knipperlicht wel of niet brand. Ik moet dan ook zeggen dat ik erg blij ben met dit resultaat na 2 avondjes solderen, lijmen, dremelen, en knoeien :P
 
hey bedankt maar het is wel een beetje moeilijk met die schotjes in een sr achterlicht. omdat het achterlicht van een sr in een soort kegel loopt en de lampjes de remlichtlampjeskant opwijzen als je ze erin zet.
 
Cipher said:
Heb eens fotos gezien van iemand die het in zn SR heeft gedaan met in alluminiumfolie gewikkelde kartonnetjes.

Dat was ik denk ;)

Maar je kan vrij simpel die schotjes maken, ik zou zowieso eerst met karton een goed schotje maken. In eerste instantie had ik daar alu-tape omheen geplakt. Later had ik het overgetrokken op blik(aluplaat dun) en er ingezet. Ik had het schotje trouwens in vorm van het licht (rond) gebogen. Ik heb denk de foto's nog wel..
 
achterlicht.jpg


Het is niet helemaal een duidelijke foto, maar ik zal nog even uitleggen hoe het bij mij zat.

Ik heb niet de originele knipperlampjes gebruikt omdat deze veel te groot zijn, maar van die smalle "puntige" lampjes. Je zet dus in beiden achterlichten zo'n lampje aan de kant waar die knipperen moet. Het schotje buig je vervolgens een beetje rond zodat het ong. gelijk loopt aan de vorm van de buitenkant van de achterlicht behuizing. Helaas heb ik geen verdere foto's van dat het aanstaat ofzo, maar het gaf wel een mooi effect op deze manier.

Succes :)
 
dank je ik ga het proberen. Moet alleen nog ff 2 lampjes hebben ben 2 winkel langs gegaan waar ze auto onderdelen verkochten ook lampjes alleen hun hebben geen lampjes met draden eraan + en - dus alleen lampjes met schroefdraad zeg maar. Waar hebben jullie je lampjes gekocht dan?
 
Heb ze uit een set universele knipperlichten geplukt die ik nog had liggen. Volgens mij heeft een beetje brommerhandelaar de lampjes ook wel los te koop.
 
Het is wel kut om dat in te bouwen in crome achterlichten voor sr die zien er heel anders uit met de binnenkant maar gaat wel lukken denk ik.
 
Binnenkant is gewoon chroomgekleurd plastic, zit je zo door met je boormachiene. Op mijn foto is trouwens de binnenkant van een std. unit.
 
Back
Top