Kleppen / zuiger zijn erg zwart

Janbo55

New Member
Ik heb een Peugeot Kisbee welke ik maar niet lekker krijg lopen en krijgt ook bijna geen compressie meer. Daarom ben ik nu alles aan het nakijken. Nu zou ik graag advies willen hebben - zie foto’s zoals je zult zien zijn mijn kleppen erg zwart (stonden goed afgesteld) en ook de kop van mijn zuiger, maar zowel de kleppen lekken niet en ook de zuigerveren zijn prima. Nu weet ik niet goed, is het toch verstandig om dit geheel goed schoon te maken zo ja hoe of gewoon vervangen? en wat zou nou een oorzaak kunnen zijn dat het zo zwart wordt? Alvast hartelijk dank voor elk support?
 

Attachments

  • IMG_1101.jpeg
    IMG_1101.jpeg
    171.8 KB · Views: 27
  • IMG_1100.jpeg
    IMG_1100.jpeg
    206.4 KB · Views: 24
  • IMG_1099.jpeg
    IMG_1099.jpeg
    185.7 KB · Views: 27
Advertisement - register to remove this

rookte die kisbee/verbruikte hij olie? zoveel kool kàn daar op duiden, of op inferieure brandstof/te rijke afstelling.
als ie rookte verbrandde ie dus olie, dan kijken waar (zuiger/veren/cilinder òf langs de kleppen) en dat vervangen/repareren.
 
Te weinig compressie duidt ergens op lekken van de cilinder/ zuigerveren / kleppen , nu je alles los hebt , zou ik kijken of de cilinder , en zuiger/veren , nog binnen de toleranties vallen . Zit je dicht bij de max speling zou ik het vervangen , kool kun je eraf halen , maar pas op dat je de oppervlakte van zuiger en kop niet beschadigd , zou ook minimaal de klepseals vervangen , en kleppen slijpen , als de klepstelen niet te veel ruimte in de geleiders hebben. Tot slot speling van krukas controleren , en keerringen van deze ook vervangen . Alles met nieuwe pakkingen monteren , en op de juiste spanning vastzetten , dan moet het goed komen . Vergeet ook niet als je alles weer op tijd hebt gezet , om de krukas aan het vliegwiel een paar keer rond te draaien , om zo uit te sluiten dat het ongewild niet op tijd staat , en je een hoop schade hebt tijdens de eerste start.
 
Hartelijk dank voor de reactie, hier ga ik verder mee heb alleen niet het gereedschap om de maten te meten van de klepgeleiders en ik geloof een gewone schuifmaat is ook niet ok voor de kleppen en weet eigenlijk ook niet goed hoe ik de speling van een krukas moet meten als deze nog in het blok is. De rest ga ik zeker doen want zou anders ook niet weten waar het probleem anders zou moeten zitten.
 
Hier een tekening gemaakt hoe je de klepsteel speling kan bepalen . Hierbij de klep schotel iets van de zitting houden , en steel heen en weer bewegen , en inderdaad micrometer op een vastpunt monteren, en meetpunt op de steel . Dit moet niet over de specificaties zitten , anders dichten je klepseals niet goed meer af , met olie verbruik tot gevolg . Hetzelfde zou je kunnen doen met de krukas , maar aan het vliegwiel / vario , voelen , of je opwaarts en zijdelings speling hebt kan ook , als je de cilinder kop eraf hebt , en je draait de zuiger naar bdp , daarna de krukas iets door draaien , zodat de zuiger iets naar beneden getrokken wordt in de cilinder , daarna op de zuigerkop drukken of je iets van speling voelt in het drijfstang lager / pistonpen lager.
 

Attachments

  • Naamloos.jpg
    Naamloos.jpg
    35.4 KB · Views: 15
ten eerste moet ik zeggen ben erg blij met deze support. Als ik het goed begrijp dan heb ik eigenlijk niet alleen een micrometer nodig maar een meetklok op statief. Ga ik aanschaffen want zullen wel vaker van pas komen.
 
Dat is inderdaad wat je nodig hebt , maar ik heb een klokje (micrometer) , met een schroef gat aan de achterkant , hierop van een hoeklijn een steun gemaakt met een m6 boutje , en aan de andere kant een stuk plat geschroefd met ook hier een extra gat m8 met sluitringen , zodat ik ook m6 boutjes kan gebruiken , die ik kan vast schroeven aan b.v klepdekselbout , carter boutje .
 
Back
Top