Tik in de kleppen zip 50cc

Peter2006

New Member
Hallo, ik had laatst een naraku nokkenas gehaald en deze in mijn blok gehaald. Toen we hem startte kwam er een hele luide tik bij de kleppen vandaan en toen zagen we dat de kleppen bij het dichtgaan terugschoten. We hebben de ouden nokkenas er weer in gedaan en toen was het weer beter. Maar na een paar dagen begin ik dezelfde tik weer te horen. Ik heb mijn kleppendeksel weer opengemaakt en zie weer dat de kleppen terug schieten als ze dicht willen gaan. Ik heb het nokkenas tandwiel al paar keer verplaatst op de distributie ketting maar dat werkt tot nu toe nog niet.
Iemand een idee? Moeten ze op tijd gezet worden ofzo. En zo ja hoe doe ik dat dan
Ps: de scooter gaat nog wel dezelfde snelheid en rijd verder wel gewoon prima, maar ik ben bang dat als ik zo ga doorrijden dat er wat stukgaat.
Piaggio zip 4t 50cc 2015
 
Advertisement - register to remove this

en toen zagen we dat de kleppen bij het dichtgaan terugschoten.
Wat bedoel je hier precies mee?

ik heb het nokkenas tandwiel al paar keer verplaatst op de distributie ketting
Stond de scooter goed op tijd toen je hem voor de eerste keer startte en heb je voordat je de starter drukte ook de krukas een paar keren rondgedraaid om te voelen of de zuiger de kleppen niet raakt?

Het nokkenastandwiel hoort maar op 1 manier gemonteerd te zitten, door deze te verdraaien bestaat grote kans dat je zuiger de kleppen heeft geraakt en de klepstelen kromgeslagen zijn.
Hierdoor komen de kleppen soms wel en soms niet volledig terug, volgen dus de vorm van de nokkenas niet meer, pas als de nokkenas niet meer tegen de klepstelen drukt schieten ze soms weer volledig in de cilinderkop zitting.

Hopelijk is dit bij jouw niet het geval !
 
Ik had geprobeerd te onthouden waar het tandwiel op de ketting zat maar daar heb ik dus waarschijnlijk niet helemaal goed naar gekeken. Het zou wel een goed kunnen zijn dat de kleppen krom zijn. Gelukkig heb ik nog een cilinderkop liggen en ga dus ff kijken of die het wel doet.
Ik vind het alleen wel raar dat als ik aan mijn nokkenas tandwiel ga draaien dan hoor ik niks meer maar als ik aan mijn vario draai dan hoor ik de tik wel weer.
 
Zit er speling tussen het tandwiel en de nokkenas? Dat je het tandwiel een klein beetje kan draaien zonder dat de nokkenas meedraait?
 
Hoe heb je de ring tussen het boutje van het nokkenastandwiel en het nokkenastandwiel steeds gemonteerd? De bolle kant moet namelijk naar buiten staan, dus de holle kant moet naar de nokkenas toe wijzen. Als je de bolle kant naar binnen, naar de nokkenas toe doet, ontstaat er speling tussen het tandwiel en de nokkenas.
 
Hoe heb je de ring tussen het boutje van het nokkenastandwiel en het nokkenastandwiel steeds gemonteerd? De bolle kant moet namelijk naar buiten staan, dus de holle kant moet naar de nokkenas toe wijzen. Als je de bolle kant naar binnen, naar de nokkenas toe doet, ontstaat er speling tussen het tandwiel en de nokkenas.
Dat ringetje heb ik wel steeds gemonteerd ja.
Ik wist alleen niet dat er ook een specifieke kant aan zit. Misschien nog even checken dan.
 
Back
Top