This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Kentekenplaat verlichting Grand Dink

Pimo00

Active Member
Mijn kentekenplaat verlichting gaat iedere X stuk zowel led als gloei.
Het gaat om de T10 lampjes
Ik heb deze ook als dagrij verlichting en deze blijven wel heel.
Alles op mijn GD is LED (Behalve mijn Achterlicht cq remlicht) en dit gaat niet stuk
Alles is aangesloten op zowel AC als DC.
Het gaat om een Grand Dink 50S met 70 CC en een laad spanning van ongeveer 13 a 14 volt.
Wie weet raad
 
Alles is aangesloten op zowel AC als DC.
Heb je hier iets aan veranderd om de Led-verlichting aan te sluiten?
Je kentekenplaatverlichting staat gewoon parallel aan je achterlicht dus mocht er iets schelen met de spanning zou ook je achterlicht het begeven.
Verder heb je de laadspanning gemeten van de accu maar de verlichting werkt met wisselspanning van de stator.
 
Last edited:
nope er is niets veranderd
En achterlicht werkt gewoon zoals het moet werken.
Heb ondertussen wat metingen gedaan op de fitting van de ketekenplaat verlichting
en daar heb ik een voltage gemeten van 0.30 a 0.60 volt DC en dat is wat weinig.
Achterlicht/remlicht werkt op DC dus ook de kentekenplaat verlichting (afgetakt)
Of geen massa of een kabel breuk
we gaan zoeken
 
Je achterlicht werkt met AC van de stator, je remlicht werkt met DC van de accu.
Omdat je kentekenplaatverlichting parallel geschakeld is met je achterlicht, werkt deze natuurlijk ook op AC van de stator.
Je meet 0,3 ~ 0,6 volt, een spanning waarop een 12 Volt lampje nooit zou kunnen oplichten dus ik vermoed dat de multimeter niet in het juiste meetbereik stond tijdens de meting.

Maar als ik goed begrijp heb jij alle led-verlichting aangesloten op de AC spanning van de stator, het verbaasd mij dat je geen problemen hebt zoals bijvoorbeeld flikkeren en uitvallen bij stationair draaien van de motor en/of korte levensduur van de lampjes, behalve dan het lampje van je kentekenplaatverlichting.
 
Meetbereik tot 20 volt dus dat zit wel snor. (Als nog ff gecontroleerd op Wisselspanning 0.3-0.6 volt)
en idd is mijn achterlicht/kenteken verlichting AC.
Uiteraard flikkert mijn verlichting wel iets (koplamp/dagrijverlichting) maar kapot gaan ze niet.
Maar als je goed kijkt op een GD loopt de spanning niet direct van de stator naar de verlichting.
Ook deze gaat via de spanningsregelaar maar blijft wel AC Wel worden de schommelingen iets opgevangen door de regelaar (heb ik mij laten vertellen door een elektronicus) waardoor lampjeslanger meegaan
De ver/breed stralers staan op mijn accu dus mijn accu fungeert als een grote condensator en dat vind hij niet leuk.
Word dus wat vaker een accu vervangen.
Staat nu een auto accu achter van 85 AMP

Ik vind jou logo leuk die je nu gebruikt TOP!!!
Dank je wel voor je reaktie
Post automatically merged:

conclusie is dus
lampjes gaat niet kapot maar lichten niet op ivm te laag voltage
Ik zal er eens 12 volt van de autoaccu opzetten om te kijken of hij het doet
 
Last edited:
Maar als je goed kijkt op een GD loopt de spanning niet direct van de stator naar de verlichting.
Ook deze gaat via de spanningsregelaar maar blijft wel AC
Dit is zo bij alle gang bare scooters.
Wel worden de schommelingen iets opgevangen door de regelaar (heb ik mij laten vertellen door een elektronicus) waardoor lampjeslanger meegaan
Dat is maar deels waar.
Deze zijde van de spanningsregelaar stabiliseert helemaal niks maar kapt enkel de wisselspanning af boven de 12 a 13 Volt, wordt de afgegeven waarde van de lichtspoel lager dan 12 Volt zakt ook de spanning over de verlichting.
Dit is ook de reden waardoor LED-verlichting soms knippert of in sommige gevallen, indien de spanning te laag wordt, zelfs uitvalt.

Je kunt dit principe vergelijken met een grasmaaier die op een bepaalde hoogte is ingesteld, alle grassprietjes hoger dan de ingestelde hoogte worden onthoofd, alle grassprietjes die lager zijn dan de ingestelde hoogte worden ongemoeid gelaten.


De ver/breed stralers staan op mijn accu dus mijn accu fungeert als een grote condensator en dat vind hij niet leuk.
Dat klopt, de accu functioneert als een buffer want ook de de spanningsregelaar maakt er niet echt een mooie spanning van.
In principe is deze niet veel mooier dan een 12V wisselspanning die men enkel door een brugcel van diodes jaagt.
De accu zorgt er dan voor dat in de "dalen" van de dubbelgelijkgerichtte en begrensde spanning, de resterende stroom uit de accu wordt gehaald.

In principe kan een accu dat goed hebben echter als je de boordspanning dusdanig belast dat de spanningsregelaar het maar ternauwernood bijhoudt met het leveren van stroom voor de boordspanning maar ook voor het bijladen van de accu, wordt de accu onvoldoende geladen en daar kan een loodaccu niet zo goed tegen.
 
Wat ik wel erg raar vindt bij mij en dit meet ik met volt meter op de 12 volt DC (sigaretten aansteker aansluit punt zeg maar)
rijdend geeft hij 14.9 volt aan (accu laad op)
Maar zodra ik mijn rem inknijp zakt hij terug naar 11.6 (alle gebruikers zijn uit) (en mijn accu is zwak)
zet ik alle "normale"verlichting aan (koplamp LED , achterlicht Gloei,) dan is er niets aan de hand 14.9 volt
Knijp ik mijn rem weer in weer 11.6
zodra ik mijn rem weer loslaat `weer 14,9 volt en dit alles met draaiende motor.

Motor uit meet ik gewoon 12.6 volt
1 X starten en meet ik (motor uit) 11.9 omdat mijn accu zwak lees kapot is.
 
zet ik alle "normale"verlichting aan (koplamp LED , achterlicht Gloei,) dan is er niets aan de hand 14.9 volt
Dat het aanzetten van de verlichting niet van invloed is op je accuspanning heb ik al uitgelegd in de laatste zin van mijn post#2.

Wat ik wel vreemd vind is dat de accuspanning zover zakt als je de rem inknijpt.
De accu kan dan wel slecht zijn maar in principe zou de spanningsregelaar dit moeten opvangen.
Lijkt wel of de spanningsregelaar het niet bijhoudt.
Was op het moment van de meting alle verlichting inclusief verstralers aan of uit?

conclusie is dus
lampjes gaat niet kapot maar lichten niet op ivm te laag voltage
Dat je maar 0,3 a 0,6 Volt meet over de kentekenplaatverlichting terwijl je achterlicht wel brandt vind ik erg vreemd, wat is de spanning dan op de fitting van je achterlicht?
Want als de spanning over de fitting van het achterlicht goed is, want dat moet wel anders zouhet niet kunnen branden, betekent dit dat je probleem in de aftakking zit naar je kentekenplaatverlichting.

Hieronder een tekening van je gehele verlichting aan de achterzijde van je scooter (remlicht, achterlicht, kentekenplaatverlichting en knipperlichten)
De aftakking van het achterlicht voor het kentekenlicht heb ik blauw gemaakt.
 
Last edited:
Dat het aanzetten van de verlichting niet van invloed is op je accuspanning heb ik al uitgelegd in de laatste zin van mijn post#2.
Dit had ik neer gezet om aan te geven dat alles gewoon normaal is.
Lijkt wel of de spanningsregelaar het niet bijhoudt.
Was op het moment van de meting alle verlichting inclusief verstralers aan of uit?
uit
alleen mijn rem licht en achterlicht en koplamp draaiende motor
Ik heb nog een andere spannings regelaar liggen maar die laat zelfs 16 a 17 volt door
dus voor mijn achterlicht te veel

En enorm bedankt voor het schema hier kan ik wel wat mee
 
nieuwe draad getrokken van mijn achterlicht enja ik heb weer spanning 12 volt
Maar mijn led lampjes gaan nog steeds kapot na een tijdje.
Misschien door het trillen van mijn spatbord?
 
nieuwe draad getrokken van mijn achterlicht enja ik heb weer spanning 12 volt
Maar mijn led lampjes gaan nog steeds kapot na een tijdje.
Misschien door het trillen van mijn spatbord?
De meeste ledjes zijn niet geschikt voor 12v wisselspanning.
Ze doen het(vaak minder fel afhankelijk van het wattage), maar na verloop van tijd gaan ze gewoon stuk.
Of heb jij ledjes die er specifiek geschikt voor zijn?
 
Nope maar ik rij er nu al een jaar mee en alles leeft nog steeds
Behalve kenteken plaat verlichting
En ik rij veel in het donker
 
Nope maar ik rij er nu al een jaar mee en alles leeft nog steeds
Behalve kenteken plaat verlichting
En ik rij veel in het donker
Je kentekenplaatverlichting is toch t enige aan led dat jij op wisselspanning hebt draaien?
Ben iig zeer benieuwd of ze met normale lampjes ook stuk gaan.
Wellicht een test waard.
 
Je kentekenplaatverlichting is toch t enige aan led dat jij op wisselspanning hebt draaien?
Ben iig zeer benieuwd of ze met normale lampjes ook stuk gaan.
Wellicht een test waard.
Mijn koplamp is ook LED en dat gaat nog steeds goed
Ook mijn dagrij verlichting is LED en draait op wisselspanning en dit is ook de T10 lamp dezelfde als mijn kentekenplaat verlichting
knippert wel als hij stationair draait maar blijft wel leven
Koplamp draait ook op wisselspanning
Alleen mijn kentekenplaat verlichting (ook T10 LED ) gaat steeds kapot en ook als ik er een T10 gloeilamp in zet gaat deze kapot.
Staat 12.3 Volt op (11.6 Volt stationair en 12.3 volt met " gas" erop)
Post automatically merged:

Lijkt mij dat je geen voordeel heb met het uitzicht in het Donker met je Kentekenplaat verlichting .
Misschien als je in de spiegels kijken wat er achter je gebeurd .
Soms rij ik ook wel achteruit
 
Dan heeft het misschien toch te maken met schokken, zoals je zelf ergens schreef, of de kwaliteit lampjes, want de spanning is op alle genoemde lampjes hetzelfde buiten je remlicht dat is gelijkspanning.
En de spanning die heb je gemeten is goed.
Mijn kentekenplaat verlichting gaat iedere X stuk zowel led als gloei.
Hoe vaak gaan deze dan stuk en is dit alleen het lampje van de kentekenplaat of ook van je achterlicht?

Ik weet niet of je vaker wel eens met 2 brommers achter elkaar rijdt, laat dan de bestuurder van de brommer achter je eens kijken of bij slechter wegdek het kentekenplaatlicht mischien niet knippert?
 
Last edited:
Lampjes gaan binnen een week stuk
Sommige fietspaden hier worden omhoog gedrukt door boomwortels
en nee ik rij eigenlijk altijd alleen en ken ook niemand met een brommer/scooter
Ik zit er heel erg sterk aan te denken om mijn 2de spannings regelaar erop te zetten om van alles maar gelijkspanning te maken.
Ik weet alleen niet of dit mogelijk is.
Dan is gewoon de hele scooter DC en ben ik misschien van alle ellende af.
Dus dat ga ik vanaf nu ff uitzoeken en dan nog de tijd vinden om het uit te voeren.
Alleen de andere spanningsregelaar geeft een Voltage door van bijna 17 Volt en dat lijkt me te veel.
Misschien een grote condensator ertussen.
we gaan het zien.
Dank jullie wel voor het mee denken want elektra is niet mijn sterkste kant.
 
Last edited:
Een tweede spanningsregelaar gaat niks uithalen, vooral die wat 17V afgeeft want een spanningsregelaar mag eigenlijk niet meer afgeven dan 14,5 plusminus 0,5 Volt, dus 15 Volt is het aller uiterste.
Ik zou hem gelijk recyclen want die is gewoon stuk.
Er zijn meerdere leden op dit forum, die pas geleden, hun verlichting hebben omgebouwd van wissel- naar gelijkspanning.
Tot nu toe heb ik geen klachten gehoord echter je moet opletten dat je de gehele spanningsvoorziening niet gaat overbelasten en daardoor ook je accu niet meer goed geladen hebben.
Moeilijk is dit niet en als je er niet uitkomt kun je hier altijd vragen.
Led geeft meer licht dan gloeilampjes dus in de koplamp hoeft dan geen 35/35W maar bijvoorbeeld 8 Watt of 12 Watt is ook al genoeg.
 
De "normale verlichting zal geen probleem zijn.
Mijn ver en breed stralers zijn al op mijn accu aangesloten (DC) of eigenlijk via mijn sigaretten aansteker afgetakt
Probleem is dan dat de spanning terug zakt naar 10 Volt alles blijft het wel doen dus dat is geen probleem
Alleen mijn accu vindt dit niet leuk
hij word eigenlijk 1 grote condensator
Misschien moet ik toch eens aan een 3 fase gaan denken om wat meer Wattage te genereren

Of accepteren dat mijn kentekenverlichting het dan maar niet doet
 
Probleem is dan dat de spanning terug zakt naar 10 Volt
Als deze spanning op de accupolen gemeten is, kan dit betekenen dat de accu z'n beste tijd gehad heeft of slecht geladen wordt door de spanningsregelaar.
Blijft de spanning over de polen van de accu goed maar bijvoorbeeld op de accuklemmen of bij de sigarettenaansteker zakt hij in elkaar kan dit duiden op een slecht contact of een te dunne bedrading waarover de stroom getrokken wordt.

Je had de spanning al eens gemeten van de wisselspanningzijde van de spanningsregelaar, deze bleef tussen de 11,6 en 12,3 Volt, maar heb je ook al eens de spanning over de accupolen gemeten bij stilgelegde motor, bij stationair draaiende motor en met draaiende motor met een paar duizend toeren ?