kan ik 15w40 in mijn scooter stoppen?

Jonathan00

New Member
ik heb een ztech zt35 4takt en wil de olie vervangen ik weet alleen niet welke olie erin moet er is niks over te vinden online en ik heb geen boekje aangezien in de 3e eigenaar ben en die ergens is kwijt geraakt. dus kan ik 15w40 olie in deze 4takt brommer stoppen of weten jullie een andere optie? hopelijk weet een van jullie het .

mvg. Jonathan.
 
Advertisement - register to remove this

Aangezien een scooter veel hoogtoeriger loopt zou het me niet verbazen als er andere additieven gebruikt zijn die zorgen voor betere smering. Geen idee of dit echt zo is. Maar duurder is het toch niet echt, dus ik gebruik bij voorkeur olie speciaal voor scooters
 
Ik gebruik voor alle chinese scootertjes (sym kymco enz) kroon oil 10w40 scoosynth (20l doos voor 99 euro)
Voor mijn eigen zip castrol power rs 5w40 redelijk dure olie deze is 12 euro per liter maar staat voor geschreven in het boekje van de zip en is echt super olie!
 
Ik heb een Kymco 4 takt bj 2021, hier moet in 10w40 of 5w40. Maar ik lees tegenstrijdig berichten over het gebruikt van auto motorolie in een 4 takt scooter. Moet ik wel doen of niet doen. Het is wel een stukje voordeliger.

Kymco zou ik voor 10w40 gaan tenzij er iets anders in je gebruikershandleiding staat.

Merkte dat bij piaggio de 10w40 toch wel iets lastiger laat verpompen.. Maar een QMB motor is wat minder nauwkeuriger in elkaar gezet.
Post automatically merged:

Ik gebruik voor alle chinese scootertjes (sym kymco enz) kroon oil 10w40 scoosynth (20l doos voor 99 euro)
Voor mijn eigen zip castrol power rs 5w40 redelijk dure olie deze is 12 euro per liter maar staat voor geschreven in het boekje van de zip en is echt super olie!
Weet je zeker dat het scoosynth is? Want die olie is alleen voor 2 takt te krijgen en voor 4takt vind ik er niks over op google.

Koop zelf alleen olie dat niet duurder is dan 9,99 euro.. Meestal gewoon voor 7 a 8 euro online als er korting erop staat en geen verzendkosten hoeft te betalen.
 
Last edited:
Kymco zou ik voor 10w40 gaan tenzij er iets anders in je gebruikershandleiding staat.

Merkte dat bij piaggio de 10w40 toch wel iets lastiger laat verpompen.. Maar een QMB motor is wat minder nauwkeuriger in elkaar gezet.
Post automatically merged:


Weet je zeker dat het scoosynth is? Want die olie is alleen voor 2 takt te krijgen en voor 4takt vind ik er niks over op google.

Koop zelf alleen olie dat niet duurder is dan 9,99 euro.. Meestal gewoon voor 7 a 8 euro online als er korting erop staat en geen verzendkosten hoeft te betalenn
Yess weet 100% zeker dat het scoosynth is had precies dezelfde vraag die jij nu hebt voordat ik bestelde dus contact opgenomen met kroon oil zelf:

Edit: via zandri paar maanden geleden gekocht 20liter voor 99 euro vond ik vrij goedkoop voor goede kroon olie op het etiket stond ook 4takt :)
 

Attachments

  • Screenshot_20220402-020010_Gmail.jpg
    Screenshot_20220402-020010_Gmail.jpg
    123.4 KB · Views: 8
Waarom zou je speciaal motor olie gaan ontwikkelen als er al bestaande 10w40 olie is die het ook prima doet?
Ja geen idee maar ik vind het wel prima goedkope olie van een a merk wat het super doet
Zie nu dat er wel een flinke prijsstijging is geweest maar nog steeds zeer goedkoop is nu 20 liter voor 120 euro omgerekend dus 6 euro de liter
 
ess weet 100% zeker dat het scoosynth is had precies dezelfde vraag die jij nu hebt voordat ik bestelde dus contact opgenomen met kroon oil zelf:
Natuurlijk is dit 4-takt olie, ik heb nog nooit multigrade 2-takt olie gezien.

via zandri paar maanden geleden gekocht 20liter voor 99 euro vond ik vrij goedkoop voor goede kroon olie
Inderdaad dit is heel goedkoop.

Ik gebruik voor alle chinese scootertjes (sym kymco enz) kroon oil 10w40 scoosynth (20l doos voor 99 euro)
Ik denk dat Kroon met Scoosynth op de fles alleen wil aangeven dat het geschikt is voor scooters niet omdat dit heel speciale olie is maar om hun consumenten beter te informeren en vragen zoals van TS te voorkomen.
Zo niet, zou ik toch wel eens willen weten wat het verschil is in toegevoegde stoffen in vergelijking met de gewone 10W40 voor auto's.



Bovendien wat ik me afvraag is, moet er wel altijd motorolie gebruikt worden van meer dan 10 Euro per liter? Vooral als het gaat om een 50cc 4-taktje met dus een minimale belasting als waarvoor deze olie gemaakt is en die men bovendien om de 3000km moet verversen als men volgens het boekje handelt van vele Chinese en Taiwanese merken en sommige zelfs om de 2000km!

Zie nu dat er wel een flinke prijsstijging is geweest maar nog steeds zeer goedkoop is nu 20 liter voor 120 euro omgerekend dus 6 euro de liter
Goeie tip.
 
Lijkt mij dat hij deze bedoelt.
Ja inderdaad is deze.
Zoals in de afbeelding hierboven staat van de klantenservice van kroon olie is er vrij weinig te vinden over de olie en word deze alleen verkocht aan pepe parts dit is een groothandel waar je niet particulier kan kopen de enige waar je het particulier kan kopen is volgens mij zandri mocht je wat redelijk wat 10w40 olie gebruiken is het zeker aan te raden omgerekend 6 euro per liter is natuurlijk niet veel voor een a merk olie
 
Natuurlijk is dit 4-takt olie, ik heb nog nooit multigrade 2-takt olie gezien.


Inderdaad dit is heel goedkoop.


Ik denk dat Kroon met Scoosynth op de fles alleen wil aangeven dat het geschikt is voor scooters niet omdat dit heel speciale olie is maar om hun consumenten beter te informeren en vragen zoals van TS te voorkomen.
Zo niet, zou ik toch wel eens willen weten wat het verschil is in toegevoegde stoffen in vergelijking met de gewone 10W40 voor auto's.



Bovendien wat ik me afvraag is, moet er wel altijd motorolie gebruikt worden van meer dan 10 Euro per liter? Vooral als het gaat om een 50cc 4-taktje met dus een minimale belasting als waarvoor deze olie gemaakt is en die men bovendien om de 3000km moet verversen als men volgens het boekje handelt van vele Chinese en Taiwanese merken en sommige zelfs om de 2000km!


Goeie tip.

Soms denk ik wel eens dat ze dat misschien per toeval doen om het per 2000km te verversen.. Gewoon om te verkopen.. Want kan mij niet indenken dat bij 2000km ineens je olie niet meer voldoet. Of ze doen dit perse dat als je goedkope action prut olie koopt je daarmee niet te lang mee door rijd (omdat dit waarschijnlijk al te snel te dun word)

Aangezien ik zelf met A-merken rijd, zal ik dan ook nooit die 2 a 3000km aanhouden.. 4000km is denk ik ook nog wel prima te doen.
 
Tja, veel scooters hebben ook niet echt een oliefilter, enkel een relatief grof zeefje.
Verder moet je niet vergeten dat het carter maar weinig olie bevat dus ook sneller vervuild en indien je wat olieverbruik hebt, staat dit al snel te laag.
 
Soms denk ik wel eens dat ze dat misschien per toeval doen om het per 2000km te verversen.. Gewoon om te verkopen.. Want kan mij niet indenken dat bij 2000km ineens je olie niet meer voldoet. Of ze doen dit perse dat als je goedkope action prut olie koopt je daarmee niet te lang mee door rijd (omdat dit waarschijnlijk al te snel te dun word)

Aangezien ik zelf met A-merken rijd, zal ik dan ook nooit die 2 a 3000km aanhouden.. 4000km is denk ik ook nog wel prima te doen.
Ach, dat alles van de Action troep is is ook maar een aanname.
Evenals de spuitverf, dat is ook van een gerenommeerd merk met een ander etiket.
 
Volgens mij is dit gewoon prima olie voor in je scooter alleen zou je deze misschien iets eerder moeten vervangen je moet dan alleen wel de blauwe fles hebben
Post automatically merged:

Volgens mij is dit gewoon prima olie voor in je scooter alleen zou je deze misschien iets eerder moeten vervangen je moet dan alleen wel de blauwe fles hebben
Deze heb ik iniedergeval 2 jaar met succes gebruikt voor gy6 blokjes prima olie.
 

Attachments

  • Screenshot_20220404-134329_Chrome.jpg
    Screenshot_20220404-134329_Chrome.jpg
    48.8 KB · Views: 2
Back
Top