Kan een voorwiel blokkeren door versleten lagers?

BeAtBoX

Well-Known Member
ik heb mijn voorwiellagers even onder de loep genomen en er zit vrijwel geen speling op. Ik heb het wiel meegenomen naar de brommerzaak en die zeggen dat de lagers versleten zijn. Maar ik kan dat niet bevatten, want het wiel draait nog zo mooi soepeltjes rond!! Hij zegt dat ik het zelf moet weten maar dat er een kans bestaat dat de lagers de zaak blokkeren waardoor het voorwiel dus kan blokkeren. Ik wou via jullie graag een second opinion. In hoeverre is dit mogelijk? En na hoeveel kilometer rijden zijn lagers meestal versleten?

P.S. Ik weet niet hoeveel KM die wielen nu gelopen hebben.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Originally posted by Johnny U
Blokkeren niet direct, wel swabberen.

Maar heb je speling op je voorwiel of krakende/piepende geluiden...????

Er zit wel iets speling op het voorwiel, maar dit is omdat ik de moer niet nog strakker kan aandraaien omdat de voorvork dan zo dicht afgeklemt wordt dat hij niet meer op en neer kan. Maar de lagers op zich hebben geen speling. Ja misschien 1/10e milimeter want hij klappert een heel klein beetje, maar ik hoor geen vreemde dingen, het wiel draait lang rond als ik het een slinger geef. Het gaat me meer om het idee dat me voorwiel zou kunnen blokkeren en ik 50 meter verder lig :(
 
neem geen risico en vervang die dingen gewoon zo gepiept, de mijne waren ook op, en t is wel gevaarlijk de mijne waren zo erg dat door de speling hij de remblokkies uit elkaar duwde en je t effect kreeg als je net nieuwe blokkies derin heb gedaan dus ik had geen remdruk ff meer :(, dus.....neem geen risico dude
 
Een paar tientjes (30 ofzo?)...

Je voorwiel kan dus ECHT niet blokkeren... Een draaiend wiel heeft zo'n groot draaiend moment, die blokkeert nog niet al zijn je complete lagerkooien verdwenen... Speling is wel vervelend, zeker wanneer je je voorvork kan beschadigen (een buigende belasting vinden je vorkpoten niet zo geweldig)...

Greetz.
 
Originally posted by Bart Nrg Mc2
Een paar tientjes (30 ofzo?)...

Je voorwiel kan dus ECHT niet blokkeren... Een draaiend wiel heeft zo'n groot draaiend moment, die blokkeert nog niet al zijn je complete lagerkooien verdwenen... Speling is wel vervelend, zeker wanneer je je voorvork kan beschadigen (een buigende belasting vinden je vorkpoten niet zo geweldig)...

Greetz.

Maar die brommerzaak bedoelt waarschijnlijk dat de lagers klem kunnen komen te zitten zodat ze op de 1 of andere manier de zaak blokkeren...Het is wel zijn werk, dus.........?
en wat bedoel je precies met "(een buigende belasting vinden je vorkpoten niet zo geweldig)..." ?
 
Die lagers komen echt niet klem te zetten, trouwens, lagers horen te klemmen, de kogels ervan daarentegen niet:)...

Die buigende belasting; jij draait je voorpoten "te ver naar binnen", hierdoor komt er logischerwijs spanning op je vorkpoten te staan, bij extreme gevallen springt denk ik zowat de chroom van je vorkpoten:)... Je zei het zelf al, die vorkpoten horen RECHT in te veren...

Greetz.
 
Originally posted by Bart Nrg Mc2
Die lagers komen echt niet klem te zetten, trouwens, lagers horen te klemmen, de kogels ervan daarentegen niet:)...

Die buigende belasting; jij draait je voorpoten "te ver naar binnen", hierdoor komt er logischerwijs spanning op je vorkpoten te staan, bij extreme gevallen springt denk ik zowat de chroom van je vorkpoten:)... Je zei het zelf al, die vorkpoten horen RECHT in te veren...

Greetz.

Mijn scooter werkt trouwens anders dan jij bedoelt denk ik. Het is een beetje moeilijk uit te leggen maar het komt erop neer dat de vork helemaal niet kan veren als ik de bouten te hard aandraai omdat de as waar de veren aan zitten wordt afgeklemd. Maar eigenlijk is het belachelijk en moet ik die bouten flink hard aan kunnen draaien, maarja dat rijd als op houten wielen hehe

Maar laat ik het dan anders zeggen: kunnen de kogels in de lagers klem komen te zitten en het wiel blokkeren of is het echt 100% bullshit dat dat wiel kan blokkeren?
 
Last edited:
Originally posted by Johnny U
Je wiel zal niet snel blokkeren.....Maarueh, Als je je voorwielas aandraait....Gaat je voorvoork krom....Mis je niet een paar tussen bussen ofzo...??????

Ja ik weet niet wat er origineel tussen hoort te zitten. Dat heb je met onbetrouwbare 2e handsscooters. Maar er past in ieder geval niks meer tussen anders krijg ik mijn kilometerteller er niet meer tussen. In het Topic "zwabberig voorwiel" had ik een probleem waarvan ik dacht dat het door versleten lagers kwam, maar het bleek gewoon dat mijn remankerplaat aanliep tegen het wiel als ik de bouten aandraaide!! Dus ik heb een ringetje ertussen gegooid, en nu draait het perfect, zelfs bij muurvast aandraaien!!!

Ik ben niet bank dat de voorvork krom zal trekken, want ik kreeg alle dingen er maar net tussen. Het is meer het systeem van dat vorksysteem wat zo kut is. Ik ga het proberen uit te leggen:

Ik heb zeg maar 2 vorken lopen. 1 daar zit me wiel tussen, en op de ander zitten de voorvorkveren. De vork van de veren is verbonden met de vork waar de wielen tussen zitten door een kleine tussenas. En die klem ik vast, waardoor die niet meer op en neer kan bewegen. Ja ik weet het, het is moeilijk voor te stellen maar ik sloop er naar mijn idee dus niks mee. Ik heb de moeren nu vast maar niet te vast aangedraaid, zodat het wiel redelijk goed vast zit en de vork goed kan veren. Ik ben blij dat mijn voorwiel niet kan blokkeren ,want eigenlijk vind ik het niet waard om de lagers voor F 45,- te laten vervangen en de scoot een week te missen.

Groeten
 
Last edited:
Originally posted by BeAtBoX


Ja ik weet niet wat er origineel tussen hoort te zitten. Dat heb je met onbetrouwbare 2e handsscooters. Maar er past in ieder geval niks meer tussen anders krijg ik mijn kilometerteller er niet meer tussen. In het Topic "zwabberig voorwiel" had ik een probleem waarvan ik dacht dat het door versleten lagers kwam, maar het bleek gewoon dat mijn remankerplaat aanliep tegen het wiel als ik de bouten aandraaide!! Dus ik heb een ringetje ertussen gegooid, en nu draait het perfect, zelfs bij muurvast aandraaien!!!

Ik ben niet bank dat de voorvork krom zal trekken, want ik kreeg alle dingen er maar net tussen. Het is meer het systeem van dat vorksysteem wat zo kut is. Ik ga het proberen uit te leggen:

Ik heb zeg maar 2 vorken lopen. 1 daar zit me wiel tussen, en op de ander zitten de voorvorkveren. De vork van de veren is verbonden met de vork waar de wielen tussen zitten door een kleine tussenas. En die klem ik vast, waardoor die niet meer op en neer kan bewegen. Ja ik weet het, het is moeilijk voor te stellen maar ik sloop er naar mijn idee dus niks mee. Ik heb de moeren nu vast maar niet te vast aangedraaid, zodat het wiel redelijk goed vast zit en de vork goed kan veren. Ik ben blij dat mijn voorwiel niet kan blokkeren ,want eigenlijk vind ik het niet waard om de lagers voor F 45,- te laten vervangen en de scoot een week te missen.

Groeten
haha een week missen???????????
kun je zelf toch ook wel!!!!!!!!!!!!!
 
Originally posted by Bart Nrg Mc2
Een paar tientjes (30 ofzo?)...

Je voorwiel kan dus ECHT niet blokkeren... Een draaiend wiel heeft zo'n groot draaiend moment, die blokkeert nog niet al zijn je complete lagerkooien verdwenen... Speling is wel vervelend, zeker wanneer je je voorvork kan beschadigen (een buigende belasting vinden je vorkpoten niet zo geweldig)...

Greetz.
oo kan een voorwiel niet blokkeren door versleten/kapotte lagers???????
dacht het wel he, als je lagers erg versleten zijn kan de remklauw tegen de remschijf komen!!!
en daardoor kan hij blokkeren.
heeft mijn broer ook al eens gehad
 
Originally posted by Race Monster

oo kan een voorwiel niet blokkeren door versleten/kapotte lagers???????
dacht het wel he, als je lagers erg versleten zijn kan de remklauw tegen de remschijf komen!!!
en daardoor kan hij blokkeren.
heeft mijn broer ook al eens gehad

En dan blokkeert ie toch niet? Dan loopt ie aan...
 
Originally posted by Race Monster

oo kan een voorwiel niet blokkeren door versleten/kapotte lagers???????
dacht het wel he, als je lagers erg versleten zijn kan de remklauw tegen de remschijf komen!!!
en daardoor kan hij blokkeren.
heeft mijn broer ook al eens gehad

Hmm maar ik heb dus geen remschijf, maar een trommelrem. Ben ik dan wel veilig?
 
Back
Top