Kan een voorwiel blokkeren door versleten lagers?

BeAtBoX

Well-Known Member
ik heb mijn voorwiellagers even onder de loep genomen en er zit vrijwel geen speling op. Ik heb het wiel meegenomen naar de brommerzaak en die zeggen dat de lagers versleten zijn. Maar ik kan dat niet bevatten, want het wiel draait nog zo mooi soepeltjes rond!! Hij zegt dat ik het zelf moet weten maar dat er een kans bestaat dat de lagers de zaak blokkeren waardoor het voorwiel dus kan blokkeren. Ik wou via jullie graag een second opinion. In hoeverre is dit mogelijk? En na hoeveel kilometer rijden zijn lagers meestal versleten?

P.S. Ik weet niet hoeveel KM die wielen nu gelopen hebben.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Wat is dit voor dom gezwets? Loopt bij jou je wiel tegen je remklauw? Ik denk toch dat de schijf iets eerder tegen de remblokken gaat lopen (of zit er bij jou tussen je velg en klauw minder speling dan tussen je schijf en remblokken?)...

En tuurlijk blokkeert je wiel niet, je tegenwerkend moment moet VEEL groter zijn dan je draaimoment van je wiel (afhankelijk van snelheid, soortelijke massa, massaverdeling, diameter)...

De lengte waarover het draaimoment v/h wiel werkt is de halve diameter (13" = 25,4 * 13 = 330,2 > :2 > 165,1mm)...

Laten we nu voor de eenvoud aannemen dat je lagerkooi ongeveer een diameter van 30mm heeft, dus een momentarm van 15mm...

Dan kun je de conclusie trekken dat het wrijvingsmoment (165,1 / 15) 11* zo groot moet zijn dan het moment van het draaiende wiel... Ik weet niet of je enigszins inzicht hebt in lagertechniek, maar dan kan dus nevernooit niet...

Zo, ik hoop dat het nu afgelopen is:)...

Greetz,
 
Originally posted by Bart Nrg Mc2
Wat is dit voor dom gezwets? Loopt bij jou je wiel tegen je remklauw? Ik denk toch dat de schijf iets eerder tegen de remblokken gaat lopen (of zit er bij jou tussen je velg en klauw minder speling dan tussen je schijf en remblokken?)...

En tuurlijk blokkeert je wiel niet, je tegenwerkend moment moet VEEL groter zijn dan je draaimoment van je wiel (afhankelijk van snelheid, soortelijke massa, massaverdeling, diameter)...

De lengte waarover het draaimoment v/h wiel werkt is de halve diameter (13" = 25,4 * 13 = 330,2 > :2 > 165,1mm)...

Laten we nu voor de eenvoud aannemen dat je lagerkooi ongeveer een diameter van 30mm heeft, dus een momentarm van 15mm...

Dan kun je de conclusie trekken dat het wrijvingsmoment (165,1 / 15) 11* zo groot moet zijn dan het moment van het draaiende wiel... Ik weet niet of je enigszins inzicht hebt in lagertechniek, maar dan kan dus nevernooit niet...

Zo, ik hoop dat het nu afgelopen is:)...

Greetz,

Ik hoop het ook, want dan hoef ik tenminste geen nieuwe lagers erin te laten zetten hehe
 
Back
Top