Kan een schakelbrommer buiten staan?

Abel_787

New Member
Hallo! Ik heb mijn oog op een derbi senda 88cc 2takt maar ik wilde eerst nog even vragen of hij buiten zou kunnen staan of dat dat echt geen optie is.

Alvast bedankt!

Mvg Abel
 
Advertisement - register to remove this

Het maakt natuurlijk helemaal niks uit of het een 2-takt een viertact of een automaat is. 50 cc, 80 cc, 125cc, maakt allemaal niks uit. Het is in het algemeen niet echt bevorderlijk voor het behoud van je brommert als die onbeschermd 24/7 in weer en wind buiten staat. De ene zal dat beter overleven dan de ander, maar dat is per merk en soms ook er type heel verschillend. De meeste Chinese modellen hebben er echter een broertje dood aan en is het chroom, als je pech hebt, binnen een jaar compleet verroest. Maar ik heb ook motoren gehad die ondanks ze van Japanse makelij waren er ook niet best tegen konden.

Maar als je niet anders kunt omdat je geen overdekte ruimte hebt om hem te stallen dan zul je het ermee moeten doen. Een hoes kan enig soelaas bieden, maar is ook zeker niet zaligmakend. Ik heb met hoezen ook slechte ervaringen. Ze maken het soms nog erger dan zonder hoes.
 
Gut, blijkbaar is het weer komkommertijd...

Per definitie geldt natuurlijk voor elke twee en/of driewieler!
Ook de Europese tak van sommige merken laat vaak wat steekjes vallen zoals we allen inmiddels wel weten.
Het is hier (in Holland) simpelweg nou niet het ideale klimaat om je ros buiten te laten staan!
 
Het maakt natuurlijk helemaal niks uit of het een 2-takt een viertact of een automaat is. 50 cc, 80 cc, 125cc, maakt allemaal niks uit. Het is in het algemeen niet echt bevorderlijk voor het behoud van je brommert als die onbeschermd 24/7 in weer en wind buiten staat. De ene zal dat beter overleven dan de ander, maar dat is per merk en soms ook er type heel verschillend. De meeste Chinese modellen hebben er echter een broertje dood aan en is het chroom, als je pech hebt, binnen een jaar compleet verroest. Maar ik heb ook motoren gehad die ondanks ze van Japanse makelij waren er ook niet best tegen konden.

Maar als je niet anders kunt omdat je geen overdekte ruimte hebt om hem te stallen dan zul je het ermee moeten doen. Een hoes kan enig soelaas bieden, maar is ook zeker niet zaligmakend. Ik heb met hoezen ook slechte ervaringen. Ze maken het soms nog erger dan zonder hoes.
Beste Rob,

Allereerst bedankt voor je reactie!

Mijn vraag is dan nog: raadt u het dan wel aan om een hoes erom heen te doen? En is er nog iets van onderhoud zoals de ketting invetten, wat ik kan doen om de eventuele roest of sporen te kunnen voorkomen?

Alvast bedankt!
 
Het grootste probleem met hoezen is de condens die ontstaat onder de hoes. Dit gebeurt meestal in de vroege ochtend bij sterke afkoeling van de lucht waardoor de relatieve vochtigheid stijgt. Daardoor kan de lucht het vocht niet meer vasthouden en slaat dit neer op koude delen. Onder de hoes blijft dat lekker hangen. Ook als de zon gaat schijnen. Om dat alles te voorkomen is er veel ventilatie nodig. Maar dat is in de praktijk vaak niet mogelijk. Het mooiste is als je de brommert in de tuin of binnenplaats onder een afdakje kunt plaatsen.

Een hoes kan dus best wel wat helpen, maar in vochtige omstandigheden, vooral in de herfst en het voorjaar kan hij ook averechts werken. En laat je niks wijsmaken door fabrikanten die mooie verhalen hebben over "ademende" hoezen, want het resultaat is hetzelfde. Ik heb hoezen van 125+ euro gehad die hetzelfde resultaat gaven.

Gebruik je de brommer elke dag dan zal het allemaal niet zoveel uitmaken of hij wel of niet onder een hoes staat. Funest wordt het wanneer je hem, net als ik had met de motor, hem bijvoorbeeld alleen in de zomer gebruikt en de rest van de tijd onder de hoes hebt staan.

Een ander belangrijk ding is pekel. Zodra er wordt gestrooid is het verstandig om bij thuiskomst de brommer even met een KOUDE waterstraal (tuinslang) goed af te spoelen. Dit voorkomt veel leed als het gaat om roestvorming door invloed van pekel. (Zelf ook erg negatieve ervaringen mee) Gebruik absoluut geen warm water, daarmee vererger je het alleen maar.

Uiteindelijk zul je dus een beetje je gezond verstand moeten gebruiken aangepast aan de mogelijkheden die je hebt. Verder helpt het om in het vochtige seizoen de kwetsbare delen in de smeren met een roestwerend middel. Welke het beste is, is discutabel, maar daar staan heel wat testen van op internet. Ik zorgde er bijvoorbeeld voor dat de chromen voorpoten (licht) ingesmeerd waren met wat motorolie. En andere delen had ik een speciaal spul voor dat er in de zomer weer makkelijk af te halen was. Helaas heb ik daar de gegevens niet meer van. Het scheelde echter een heleboel in de roestvorming. Alleen wat extra werk in voor en najaar.

Succes.
 
Het grootste probleem met hoezen is de condens die ontstaat onder de hoes. Dit gebeurt meestal in de vroege ochtend bij sterke afkoeling van de lucht waardoor de relatieve vochtigheid stijgt. Daardoor kan de lucht het vocht niet meer vasthouden en slaat dit neer op koude delen. Onder de hoes blijft dat lekker hangen. Ook als de zon gaat schijnen. Om dat alles te voorkomen is er veel ventilatie nodig. Maar dat is in de praktijk vaak niet mogelijk. Het mooiste is als je de brommert in de tuin of binnenplaats onder een afdakje kunt plaatsen.

Een hoes kan dus best wel wat helpen, maar in vochtige omstandigheden, vooral in de herfst en het voorjaar kan hij ook averechts werken. En laat je niks wijsmaken door fabrikanten die mooie verhalen hebben over "ademende" hoezen, want het resultaat is hetzelfde. Ik heb hoezen van 125+ euro gehad die hetzelfde resultaat gaven.

Gebruik je de brommer elke dag dan zal het allemaal niet zoveel uitmaken of hij wel of niet onder een hoes staat. Funest wordt het wanneer je hem, net als ik had met de motor, hem bijvoorbeeld alleen in de zomer gebruikt en de rest van de tijd onder de hoes hebt staan.

Een ander belangrijk ding is pekel. Zodra er wordt gestrooid is het verstandig om bij thuiskomst de brommer even met een KOUDE waterstraal (tuinslang) goed af te spoelen. Dit voorkomt veel leed als het gaat om roestvorming door invloed van pekel. (Zelf ook erg negatieve ervaringen mee) Gebruik absoluut geen warm water, daarmee vererger je het alleen maar.

Uiteindelijk zul je dus een beetje je gezond verstand moeten gebruiken aangepast aan de mogelijkheden die je hebt. Verder helpt het om in het vochtige seizoen de kwetsbare delen in de smeren met een roestwerend middel. Welke het beste is, is discutabel, maar daar staan heel wat testen van op internet. Ik zorgde er bijvoorbeeld voor dat de chromen voorpoten (licht) ingesmeerd waren met wat motorolie. En andere delen had ik een speciaal spul voor dat er in de zomer weer makkelijk af te halen was. Helaas heb ik daar de gegevens niet meer van. Het scheelde echter een heleboel in de roestvorming. Alleen wat extra werk in voor en najaar.

Succes.
Heel erg bedankt!!
 
Back
Top