Kan 1.5cm kwaad?

Manu76

Burn and rise...
Hoi,

Yamaha neos 2 takt 50cc 2005 ...

De schok demper die er nu onder zit is helemaal verroest. Maar hart tot hart is 27,5cm

Nu komt het:

Ik heb nog in redelijke goede staat verkerende schokdemper liggen máár met de maten hart tot hart 26cm.

Kan het kwaad om die van 26cm eronder te gooien? Zonder dat het blok enz. Word geraakt?

Ik vermoed zelf dat 1,5cm wel te verwaarlozen is?


Ik hoor het graag.
 
Advertisement - register to remove this

Denk dat dat inderdaad niet zoveel uitmaakt. Hij zakt ook in bij belasting. Dus als de belasting niet maximaal is kan je best die 1.5cm wegdenken. Als je over een flinke drempel gaat zal het ook wel meevallen.
 
Denk dat dat inderdaad niet zoveel uitmaakt. Hij zakt ook in bij belasting. Dus als de belasting niet maximaal is kan je best die 1.5cm wegdenken. Als je over een flinke drempel gaat zal het ook wel meevallen.

99% rij ik er alleen op! Ik vermoedde al dat het niet zo'n kwaad zou kunnen. Ik stond er ook niet bij stil dat een passagier ook de demper belast! ""

Dankje @MaikelB hoor je reactie.
 
Het blok zal niet zo gauw worden geraakt, maar (waarschijnlijk) wel het binnenspatbord!
De originele schokdemper is een verschrikkelijk ding welke amper comfort bied.
Is een aanname, maar ik ga er vanuit dat deze nog origineel is op jouw Neo's..

En origineel is het 280 mm (28 cm) van hart tot hart voor de Neo's.
Ben zelf een grote kerel van meer dan 100 kilo, dus de schokdemper bij mijn Neo's is er een welke iets langer is en sterker in het dempen en/of opvangen van klappen.

Heb er zelf 1 van 290 mm en ja, ik rijdt er ook alleen op, maar ondervind nu wel veel minder zwabber en aanloop gedrag als voorheen. Wegligging is ook een stuk aangenamer geworden.
Ga je nou 2 cm korter, kan dit best problemen opleveren als men over bijvoorbeeld vluchtheuvels, verhogingen/drempels en/of kuilen en gaten rijdt. Komt nog bij ofdat de andere schokdemper ook niet aan z'n latijn is!

Buitenveer gaat meestal nog wel maar binnenin kan het gewoon klaar zijn om het zo maar even te zeggen.
Standaard veer heeft ook maar 1 stand t.o. andere merken welke vaak 3 standen heeft.

Maar goed, dit even ter info.
Gewoon proberen zou ik zeggen, mocht het niet werken kun je altijd nog een andere bestellen!
 
Het blok zal niet zo gauw worden geraakt, maar (waarschijnlijk) wel het binnenspatbord!
De originele schokdemper is een verschrikkelijk ding welke amper comfort bied.
Is een aanname, maar ik ga er vanuit dat deze nog origineel is op jouw Neo's..

En origineel is het 280 mm (28 cm) van hart tot hart voor de Neo's.
Ben zelf een grote kerel van meer dan 100 kilo, dus de schokdemper bij mijn Neo's is er een welke iets langer is en sterker in het dempen en/of opvangen van klappen.

Heb er zelf 1 van 290 mm en ja, ik rijdt er ook alleen op, maar ondervind nu wel veel minder zwabber en aanloop gedrag als voorheen. Wegligging is ook een stuk aangenamer geworden.
Ga je nou 2 cm korter, kan dit best problemen opleveren als men over bijvoorbeeld vluchtheuvels, verhogingen/drempels en/of kuilen en gaten rijdt. Komt nog bij ofdat de andere schokdemper ook niet aan z'n latijn is!

Buitenveer gaat meestal nog wel maar binnenin kan het gewoon klaar zijn om het zo maar even te zeggen.
Standaard veer heeft ook maar 1 stand t.o. andere merken welke vaak 3 standen heeft.

Maar goed, dit even ter info.
Gewoon proberen zou ik zeggen, mocht het niet werken kun je altijd nog een andere bestellen!

Dankje voor de info @Floris van bommelstijn Hij zit na iets aanpassen erop. Test rit kom ik nog niet aan toe daar ik de brommer nog half open heb liggen.

Ik weeg niet 100 kg maar de testrit zal uitwijzen.

Carb is gereinigd en klaar
Olie is vervangen
Vario er toch weer netjes op gekregen met nieuwe 6 grams rollen (Hoop roest op de krukas)
Start motor is uitgebouwd en een nieuwe is besteld.
Koppeling is vervangen voor één met 3 segmenten
Uitlaat gas dicht gemaakt
Prop is er ook uit.
Smeren daar waar nodig was.

Veel onderdelen gespoten.

Dus ben nog wel even bezig.

De achterband zat gewoon vastgeroest op de as. Dus alles met een koperen staalborstel nadien gereinigd.

1 ding vraag ik me wel af:

In hoeverre zijn droogte scheuren acceptabel? Er zitten er bij mij op alle twee de banden aan de zijkant.

Ook kwam ook er achter dat mijn achterband een spijker heeft in het profiel. Dat zal wel repareren worden.

Of kan ik beter voor 2 nieuwe banden gaan? Is me zo duur! Ja ik weet veiligheid voorop!
Maar financieel ben ik heel beperkt helaas.

Gr manu
 
Back
Top