nope , is ook niet nodig.
zand ,vuil en water zijn vaak de grootste boosdoeners , en dat komt er ook in als je m smeert.
mja , km-kabels zijn zowiezo gevoelig.
std worden de kabelsvoldoende gesmeerd , en ga je deze nog meer smeren loopt het zwaarder en zal het dus nog makkelijker kapot gaan.
vet is ook slecht , gewoon vet kan namelijk hard worden en zelfs bevriezen bij koud weer , en je begrijpt denk ik wel wat er gebeurd als dat stilstaat , terwijl het wiel draait.
zo heb ik dus vaak genoeg meegemaakt dat daardoor km-kabels maar ook remkabels vast zaten , zelfs kickstarters , daarom smeer ik die nooit met vet maar met bijv. WD40
service manuals geven soms wel aan dat je de kabel kunt smeren , maar gaat de kabel al zwaar ben je imo al te laat.
nog 1 ding is dat als je de kabel smeert dat het er vrijwel direct weer uit loopt , en het tijdens het rijden alsnog opdroogt.
de kabel zo uit de verpakking monteren is meestal het beste , echter zal er wel links en rechts kwaliteitsverschil in zitten natuurlijk.