Ital kit ontsteking probleem

Ik heb een ital kit ontsteking gekocht voor mijn mbk booster, daarnet gemonteerd op juiste timing gezet enzo en uiteraard massakabel gemonteerd maar hij start alleen met volledige gas open en als ik gas los valt hij meteen uit… Ook werkt mijn verlichting niet… Kan iemand me helpen?
 
Advertisement - register to remove this

@WEBRacing , volgens @mbkboosterbcd heeft de zijne geen lichtspoel dus houdt het op met laden en licht, tenzij hij de boel ombouwt naar accu die dan met een acculader geladen moet worden.

Tja, en dit alles voor "ik heb een ......", terwijl de voordelen van een vliegwiel voor een gewone straatscooter onderschat wordt !
Voor een circuit scooter is dit heel wat anders maar daar zijn de rijomstandigheden ook anders.

@mbkboosterbcd, geen lichtspoel betekent dus ook geen werkende choke dus dit wordt ook een handchoke mocht je die nog niet hebben.

Hieronder het schema van jouw scooter.
Alle rode omcirkelde onderdelen worden dus niet meer gebruikt/werken niet meer en dienen afgekoppeld te worden.
De blauwe streep is de draad die je moet leggen/aansluitien.

Dus doe het volgende:
  • Trek de connector uit de spanningsregelaar.
  • Trek de connector uit je elektrische choke mocht je die nog hebben.
  • Trek de connector van de stator uit. (deze is reeds afgekoppeld als je de binnenrotor hebt gemonteerd).
  • Maak met een draad die lang genoeg is om tot je spanningsregelaar connector te reiken een aftakking op de bruine draad van je contactslot.
  • Sluit het andere uiteinde van deze draad aan op de geel/rode draad van je spanningsregelaarconnector.
Om je accu wat te sparen want die is natuurlijk zo leeg, met de koplamp die alleen al bijna 3 ampere trekt, zou ik het volgende doen:
  • Koplamp ombouwen naar led.
  • Eventueel knipperlichten ombouwen naar led.
  • Achterlicht/remlicht ombouwen naar led.
  • Schakelaar tussen de verlichting zodat als je overdag rijdt de verlichting kunt uitschakelen want die brandt nu zodra je de scooter op contact zet omdat de verlichting bij de originele kabelboom niet uitschakelbaar was.
En om gemakkelijk te kunnen laden zou ik een cigarettenaanstekeraansluiting kopen (zo eentje die op het dashboard van een auto zit) met een zekering en die dan rechtstreeks op de plus- en min-pool aansluiten van je accu.
Op de acculader dan een sigarettenaanstekerplug monteren op de plus en min-draad.
Dan kun je de acculader zo insteken, zonder dat je iedere keer de klemmen op de accupolen moet zetten als je thuis komt.

Veel sterkte en succes ermee, alles voor een goeie zaak, zullen we maar zeggen. :rolleyes:;)

View attachment 78842
Dus ik moet gewoon een aftakklem op de bruine draad van het contactslot monteren, dan een draad er op monteren die verbonden is met de geel/rode draad van de spanningsregelaarconnector? Is dit alles? Lijkt veel moeilijker dan het is dus... Voor hoeveel ampère moet die zekering trouwens zijn voor de sigarettenaanstekeraansluiting?
 
Krijg toch een beetje de indruk dat je mijn verhaal hierboven, terwijl ik toch getracht heb de punten zo zorgvuldig mogelijk op te sommen en uit te leggen, niet fatsoenlijk gelezen/doorgenomen hebt en het bijgewerkte aangepaste schema volledig genegeerd hebt, tenminste dat proef ik uit je "nieuwe" vraag.
Is ook wel een hele lap tekst ook om door te nemen haha
 
Kan dit via contactslot?
Niet direct, als je naar het schema kijkt wat ik in mijn post#12 heb toegevoegd, zie je dat het contactslot geen contact heeft dat schakelt in de uit stand van het contactslot.
Je zou een relais kunnen gebruiken met een verbreekcontact, maar een simpel schakelaartje doet het ook.
Hieronder een schetsje, een ander modelletje schakelaar kan natuurlijk ook.
Dat kerstboompje op de kop is massam bij jouw scooter is dit de zwarte bekabeling of min-pool accu.

1735398756508.png
 
Niet direct, als je naar het schema kijkt wat ik in mijn post#12 heb toegevoegd, zie je dat het contactslot geen contact heeft dat schakelt in de uit stand van het contactslot.
Je zou een relais kunnen gebruiken met een verbreekcontact, maar een simpel schakelaartje doet het ook.
Hieronder een schetsje, een ander modelletje schakelaar kan natuurlijk ook.
Dat kerstboompje op de kop is massam bij jouw scooter is dit de zwarte bekabeling of min-pool accu.

View attachment 78945
Het schiet me te binnen dat er bij m’n snelgas van Stage6 een kabel met een knopje zat die je volgens de omschrijving zou kunnen gebruiken voor bv claxon, lachgas of killswitch. Sluit ik dan de rode draad op de bobine aan en de witte als massa of is het juist andersom?
 

Attachments

  • IMG_8112.jpeg
    IMG_8112.jpeg
    213.4 KB · Views: 4
@WEBRacing , volgens @mbkboosterbcd heeft de zijne geen lichtspoel dus houdt het op met laden en licht, tenzij hij de boel ombouwt naar accu die dan met een acculader geladen moet worden.

Tja, en dit alles voor "ik heb een ......", terwijl de voordelen van een vliegwiel voor een gewone straatscooter onderschat wordt !
Voor een circuit scooter is dit heel wat anders maar daar zijn de rijomstandigheden ook anders.

@mbkboosterbcd, geen lichtspoel betekent dus ook geen werkende choke dus dit wordt ook een handchoke mocht je die nog niet hebben.

Hieronder het schema van jouw scooter.
Alle rode omcirkelde onderdelen worden dus niet meer gebruikt/werken niet meer en dienen afgekoppeld te worden.
De blauwe streep is de draad die je moet leggen/aansluitien.

Dus doe het volgende:
  • Trek de connector uit de spanningsregelaar.
  • Trek de connector uit je elektrische choke mocht je die nog hebben.
  • Trek de connector van de stator uit. (deze is reeds afgekoppeld als je de binnenrotor hebt gemonteerd).
  • Maak met een draad die lang genoeg is om tot je spanningsregelaar connector te reiken een aftakking op de bruine draad van je contactslot.
  • Sluit het andere uiteinde van deze draad aan op de geel/rode draad van je spanningsregelaarconnector.
Om je accu wat te sparen want die is natuurlijk zo leeg, met de koplamp die alleen al bijna 3 ampere trekt, zou ik het volgende doen:
  • Koplamp ombouwen naar led.
  • Eventueel knipperlichten ombouwen naar led.
  • Achterlicht/remlicht ombouwen naar led.
  • Schakelaar tussen de verlichting zodat als je overdag rijdt de verlichting kunt uitschakelen want die brandt nu zodra je de scooter op contact zet omdat de verlichting bij de originele kabelboom niet uitschakelbaar was.
En om gemakkelijk te kunnen laden zou ik een cigarettenaanstekeraansluiting kopen (zo eentje die op het dashboard van een auto zit) met een zekering en die dan rechtstreeks op de plus- en min-pool aansluiten van je accu.
Op de acculader dan een sigarettenaanstekerplug monteren op de plus en min-draad.
Dan kun je de acculader zo insteken, zonder dat je iedere keer de klemmen op de accupolen moet zetten als je thuis komt.

Veel sterkte en succes ermee, alles voor een goeie zaak, zullen we maar zeggen. :rolleyes:;)

View attachment 78842
Ik heb dit dus gedaan maar het werkt niet. De accu is mooi volledig opgeladen… Wat zou het probleem kunnen zijn? Volgens mij heeft er ooit iemand al in de kabelboom liggen klooien.
 
  • Staat er wel spanning op de rode draad van je contactslot?
  • Staat er ook spanning op de bruine draad als je het contact "aan" zet?
  • Staat er dan ook spanning op de geel/rode draad van de elektrische choke?
  • staat er ook spanning op de blauwe draad bij je dimlicht-/grootlichtschakelaar
  • staat er ook spanning op de blauwe draad van je cockpitconnector?
  • Heb je ook alle rood omkaderde onderdelen afgekoppeld?
  • Is de zekering nog heel?
 
Last edited:
  • Staat er wel spanning op de rode draad van je contactslot?
  • Staat er ook spanning op de bruine draad als je het contact "aan" zet?
  • Staat er dan ook spanning op de geel/rode draad van de elektrische choke?
  • staat er ook spanning op de blauwe draad bij je dimlicht-/grootlichtschakelaar
  • staat er ook spanning op de blauwe draad van je cockpitconnector?
  • Heb je ook alle rood omkaderde onderdelen afgekoppeld?
  • Is de zekering nog heel?
Ik heb een multimeter maar op welke stand moet dit staan om alles door te meten? En moet het contact altijd aanstaan om te meten? En wat bedoelt u juist met de cockpitconnector?
 
Last edited:
op welke stand moet dit staan om alles door te meten?
Multimeter op 20 Volt gelijkspanning.
Steek de rode meetdraad in de aansluitbus van de multimeter met de letter "V" ernaast.
Steek de zwarte meetdraad in de aansluitbus van de multimeter met de letters "COM" ernaast.
Gedurende de meting, prik de meetpen van de zwarte meetdraad op de min-pool van de accu en prik de meetpen van de rode meetdraad op de plaats waar je wilt meten.
Lees het display van de meter af en schrijf de waarde op.

En moet het contact altijd aanstaan om te meten?
Bij demeting op de rode draad (punt1 hoeft dit niet, de rest van de metingen wel.

En wat bedoelt u juist met de cockpitconnector?
Achterop je snelheidsmeter/kilometerteller-unit zitten volgens mij een tweetal stekkers
 
Multimeter op 20 Volt gelijkspanning.
Steek de rode meetdraad in de aansluitbus van de multimeter met de letter "V" ernaast.
Steek de zwarte meetdraad in de aansluitbus van de multimeter met de letters "COM" ernaast.
Gedurende de meting, prik de meetpen van de zwarte meetdraad op de min-pool van de accu en prik de meetpen van de rode meetdraad op de plaats waar je wilt meten.
Lees het display van de meter af en schrijf de waarde op.


Bij demeting op de rode draad (punt1 hoeft dit niet, de rest van de metingen wel.


Achterop je snelheidsmeter/kilometerteller-unit zitten volgens mij een tweetal stekkers
Alles blijft op 0? Snelheidsmeter heb ik niet…
 
Back
Top