Klinkt alsof ie niet goed op tijd staat, de verlichting zou ik niet wetenIk heb een ital kit ontsteking gekocht voor mijn mbk booster, daarnet gemonteerd op juiste timing gezet enzo en uiteraard massakabel gemonteerd maar hij start alleen met volledige gas open en als ik gas los valt hij meteen uit… Ook werkt mijn verlichting niet… Kan iemand me helpen?
Staat perfect op tijd.Klinkt alsof ie niet goed op tijd staat, de verlichting zou ik niet weten
Heb je daar en montagehandleiding en elektrisch schema bij?Ook werkt mijn verlichting niet… Kan iemand me helpen?
Verlichting en Itallit kun je al vergeten. Deze rotor heeft geen aparte lichtspoel en dan zul je dus de verlichting via je accu moeten laten lopen
Dit is inderdaad een binnenrotor ontsteking, er is dus geen lichtspoel. De scooter liep met de originele ontsteking gewoon perfect. Ik heb de timing op 2.2mm gezet. Want in de handleiding staat dat tussen 50cc en 80cc je moet kiezen voor 2mm-2.4mm. Dus heb ik gewoon de middenweg gekozen aangezien ik een 70cc heb.Heb je daar en montagehandleiding en elektrisch schema bij?
Zo ja even inscannen of goeie foto maken en hier posten.
Ik ga ervan uit dat dit een binnenrotor ontsteking is, zit hier ook wel een lichtspoel op want niet elke binnenrotor is dit het geval?
Liep de scooter voor de montage wel goed en goed stationair want als de ontsteking op tijd staat en eventueel de juiste ontsteekcurve is gekozen, indien van toepassing, zou de scooter ook met de nieuwe ontsteking goed moeten lopen.
Hoe kan ik de verlichting via accu laten lopen? Ik ben een amateuristische amateur op vlak van elektriciteit…Verlichting en Itallit kun je al vergeten. Deze rotor heeft geen aparte lichtspoel en dan zul je dus de verlichting via je accu moeten laten lopend
Is voor mij geen probleem want ik rij er niet zoveel mee.Handig zo'n binnenrotor op een straatscooter want de accu wordt dan ook niet geladen met andere woorden elke dag/nacht even aan de lader.
En als je hem een keer vergeet uit te zetten als je ergens bent dan sta je zonder licht. Of zoals ik dus weleens zonder mn electrische waterpompHandig zo'n binnenrotor op een straatscooter want de accu wordt dan ook niet geladen met andere woorden elke dag/nacht even aan de lader.
Wat wil je weten dan? Want je licht gaat nooit werken met deze rotor. Enkel als je een aparte kabelboom maakt die op de stroom van je accu werktKan iemand me helpen?
Dit is inderdaad een binnenrotor ontsteking, er is dus geen lichtspoel.
@WEBRacing , volgens @mbkboosterbcd heeft de zijne geen lichtspoel dus houdt het op met laden en licht, tenzij hij de boel ombouwt naar accu die dan met een acculader geladen moet worden.Er zijn ook binnenrotor ontstekingen met licht spoel.
Nee dat begrijp ik, daarom was mijn advies om het (wat) simpeler te houden er een te kopen die wel een lichtspoel heeft.heeft de zijne geen lichtspoel dus houdt het op met laden en licht, tenzij hij de boel ombouwt naar accu die dan met een acculader geladen moet worden.
Welke draden moeten dan op de accu?@WEBRacing , volgens @mbkboosterbcd heeft de zijne geen lichtspoel dus houdt het op met laden en licht, tenzij hij de boel ombouwt naar accu die dan met een acculader geladen moet worden.
Tja, en dit alles voor "ik heb een ......", terwijl de voordelen van een vliegwiel voor een gewone straatscooter onderschat wordt !
Voor een circuit scooter is dit heel wat anders maar daar zijn de rijomstandigheden ook anders.
@mbkboosterbcd, geen lichtspoel betekent dus ook geen werkende choke dus dit wordt ook een handchoke mocht je die nog niet hebben.
Hieronder het schema van jouw scooter.
Alle rode omcirkelde onderdelen worden dus niet meer gebruikt/werken niet meer en dienen afgekoppeld te worden.
De blauwe streep is de draad die je moet leggen/aansluitien.
Dus doe het volgende:
Om je accu wat te sparen want die is natuurlijk zo leeg, met de koplamp die alleen al bijna 3 ampere trekt, zou ik het volgende doen:
- Trek de connector uit de spanningsregelaar.
- Trek de connector uit je elektrische choke mocht je die nog hebben.
- Trek de connector van de stator uit. (deze is reeds afgekoppeld als je de binnenrotor hebt gemonteerd).
- Maak met een draad die lang genoeg is om tot je spanningsregelaar connector te reiken een aftakking op de bruine draad van je contactslot.
- Sluit het andere uiteinde van deze draad aan op de geel/rode draad van je spanningsregelaarconnector.
En om gemakkelijk te kunnen laden zou ik een cigarettenaanstekeraansluiting kopen (zo eentje die op het dashboard van een auto zit) met een zekering en die dan rechtstreeks op de plus- en min-pool aansluiten van je accu.
- Koplamp ombouwen naar led.
- Eventueel knipperlichten ombouwen naar led.
- Achterlicht/remlicht ombouwen naar led.
- Schakelaar tussen de verlichting zodat als je overdag rijdt de verlichting kunt uitschakelen want die brandt nu zodra je de scooter op contact zet omdat de verlichting bij de originele kabelboom niet uitschakelbaar was.
Op de acculader dan een sigarettenaanstekerplug monteren op de plus en min-draad.
Dan kun je de acculader zo insteken, zonder dat je iedere keer de klemmen op de accupolen moet zetten als je thuis komt.
Veel sterkte en succes ermee, alles voor een goeie zaak, zullen we maar zeggen.
View attachment 78842
Krijg toch een beetje de indruk dat je mijn verhaal hierboven, terwijl ik toch getracht heb de punten zo zorgvuldig mogelijk op te sommen en uit te leggen, niet fatsoenlijk gelezen/doorgenomen hebt en het bijgewerkte aangepaste schema volledig genegeerd hebt, tenminste dat proef ik uit je "nieuwe" vraag.Welke draden moeten dan op de accu?
Schakelaar tussen de verlichting zodat als je overdag rijdt de verlichting kunt uitschakelen want die brandt nu zodra je de scooter op contact zet omdat de verlichting bij de originele kabelboom niet uitschakelbaar was.
Normaal is er standaard een schakelaar aanwezig waarmee je de verlichting zachter of harder kan laten schijnen. Op mijn booster kun je met deze schakelaar de verlichting aan en uit schakelen. Heb ik dan nog de schakelaar nodig waar jij het over hebt?Krijg toch een beetje de indruk dat je mijn verhaal hierboven, terwijl ik toch getracht heb de punten zo zorgvuldig mogelijk op te sommen en uit te leggen, niet fatsoenlijk gelezen/doorgenomen hebt en het bijgewerkte aangepaste schema volledig genegeerd hebt, tenminste dat proef ik uit je "nieuwe" vraag.
Er moeten, buiten de standaard accuklemmen, geen extra draden op de accu, tenzij je natuurlijk het jezelf gemakkelijk gaat maken door een sigarettenaanstekerplug te plaatsen dat om makkelijk de accu te kunnen laden zodra je thuis komt !
De boel wordt simpelweg volledig op accu omgebouwd door die slimme verbinding met die blauw getekende draad en het afkoppelen van de niet meer in gebruik zijnde rood omkaderde onderdelen.
Trouwens mocht je onderstaande quote niet begrepen hebben, de verlichting kun je schakelbaar maken door in de blauwe verbinding een schakelaar op te nemen
Ik was inderdaad van plan om de halogeen lampjes te vervangen door led. Achteraan is er al led aanwezig aangezien het gaat om de BCD verlichting.zo wie zo de gloeilampjes vervangen door LED
Dimlicht-/grootlichtschakelaar bedoel je daarmee neem ik aan.Normaal is er standaard een schakelaar aanwezig waarmee je de verlichting zachter of harder kan laten schijnen.
Prima toch, dan hoef je niks te doen maar volgens het schema heeft jouw scooter alleen een Dimlicht-/grootlichtschakelaar, kun je dus de verlichting niet uitschakelen, maar als jouw scooter wel een schakelaar heeft om dit te kunnen, dan hoef je, je daar geen zorgen over te maken.Op mijn booster kun je met deze schakelaar de verlichting aan en uit schakelen.
Dan mag je van geluk spreken dat deze nog niet hemelen zijn, want led heeft het niet graag om aangesloten te zijn op wisselspanning vanaf de stator die bovendien enorm qua spanning varieert zoals dit origineel zit bij de Booster.Achteraan is er al led aanwezig aangezien het gaat om de BCD verlichting.
In de oudere modellen Piaggio zit een schakelaar aan de rechterkant bij de startknop ,waarmee je de verlichting kompleet kan uitschakelen .Dimlicht-/grootlichtschakelaar bedoel je daarmee neem ik aan.
Prima toch, dan hoef je niks te doen maar volgens het schema heeft jouw scooter alleen een Dimlicht-/grootlichtschakelaar, kun je dus de verlichting niet uitschakelen, maar als jouw scooter wel een schakelaar heeft om dit te kunnen, dan hoef je, je daar geen zorgen over te maken.
Het is geen Italiaan maar een Japanner.Ik heb een ital kit ontsteking gekocht voor mijn mbk booster