Ital kit ontsteking probleem

mbkboosterbcd

New Member
Ik heb een ital kit ontsteking gekocht voor mijn mbk booster, daarnet gemonteerd op juiste timing gezet enzo en uiteraard massakabel gemonteerd maar hij start alleen met volledige gas open en als ik gas los valt hij meteen uit… Ook werkt mijn verlichting niet… Kan iemand me helpen?
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb een ital kit ontsteking gekocht voor mijn mbk booster, daarnet gemonteerd op juiste timing gezet enzo en uiteraard massakabel gemonteerd maar hij start alleen met volledige gas open en als ik gas los valt hij meteen uit… Ook werkt mijn verlichting niet… Kan iemand me helpen?
Klinkt alsof ie niet goed op tijd staat, de verlichting zou ik niet weten
 
Ook werkt mijn verlichting niet… Kan iemand me helpen?
Heb je daar en montagehandleiding en elektrisch schema bij?
Zo ja even inscannen of goeie foto maken en hier posten.
Ik ga ervan uit dat dit een binnenrotor ontsteking is, zit hier ook wel een lichtspoel op want niet elke binnenrotor is dit het geval?

Liep de scooter voor de montage wel goed en goed stationair want als de ontsteking op tijd staat en eventueel de juiste ontsteekcurve is gekozen, indien van toepassing, zou de scooter ook met de nieuwe ontsteking goed moeten lopen.
 
Heb je daar en montagehandleiding en elektrisch schema bij?
Zo ja even inscannen of goeie foto maken en hier posten.
Ik ga ervan uit dat dit een binnenrotor ontsteking is, zit hier ook wel een lichtspoel op want niet elke binnenrotor is dit het geval?

Liep de scooter voor de montage wel goed en goed stationair want als de ontsteking op tijd staat en eventueel de juiste ontsteekcurve is gekozen, indien van toepassing, zou de scooter ook met de nieuwe ontsteking goed moeten lopen.
Dit is inderdaad een binnenrotor ontsteking, er is dus geen lichtspoel. De scooter liep met de originele ontsteking gewoon perfect. Ik heb de timing op 2.2mm gezet. Want in de handleiding staat dat tussen 50cc en 80cc je moet kiezen voor 2mm-2.4mm. Dus heb ik gewoon de middenweg gekozen aangezien ik een 70cc heb.
Post automatically merged:

Verlichting en Itallit kun je al vergeten. Deze rotor heeft geen aparte lichtspoel en dan zul je dus de verlichting via je accu moeten laten lopend
Hoe kan ik de verlichting via accu laten lopen? Ik ben een amateuristische amateur op vlak van elektriciteit…
Post automatically merged:

Handig zo'n binnenrotor op een straatscooter want de accu wordt dan ook niet geladen met andere woorden elke dag/nacht even aan de lader.
Is voor mij geen probleem want ik rij er niet zoveel mee.
 

Attachments

  • IMG_8067.jpeg
    IMG_8067.jpeg
    403 KB · Views: 6
  • IMG_8068.jpeg
    IMG_8068.jpeg
    306.4 KB · Views: 6
Een binnenrotor wil niet per se betekenen dat je geen opladen hebt. Er zijn ook binnenrotor ontstekingen met licht spoel.

Als je het simpel wil houden moet je er gewoon zo een kopen.

Je kan een ontsteking zonder licht spoel niet ombouwen oid.

Om je wel verder te helpen, zeker weten dat je accu opgeladen is? 12V+, anders gaat het ook problemen geven. Als je er elke dag mee wil rijden, moet je eigenlijk elke dag de accu laden.

Anders moet je waarschijnlijk met de ontsteking timing gaan spelen. Dat hoort er ook bij als je zon soort ontsteking koopt.
 
Dit is inderdaad een binnenrotor ontsteking, er is dus geen lichtspoel.
Er zijn ook binnenrotor ontstekingen met licht spoel.
@WEBRacing , volgens @mbkboosterbcd heeft de zijne geen lichtspoel dus houdt het op met laden en licht, tenzij hij de boel ombouwt naar accu die dan met een acculader geladen moet worden.

Tja, en dit alles voor "ik heb een ......", terwijl de voordelen van een vliegwiel voor een gewone straatscooter onderschat wordt !
Voor een circuit scooter is dit heel wat anders maar daar zijn de rijomstandigheden ook anders.

@mbkboosterbcd, geen lichtspoel betekent dus ook geen werkende choke dus dit wordt ook een handchoke mocht je die nog niet hebben.

Hieronder het schema van jouw scooter.
Alle rode omcirkelde onderdelen worden dus niet meer gebruikt/werken niet meer en dienen afgekoppeld te worden.
De blauwe streep is de draad die je moet leggen/aansluitien.

Dus doe het volgende:
  • Trek de connector uit de spanningsregelaar.
  • Trek de connector uit je elektrische choke mocht je die nog hebben.
  • Trek de connector van de stator uit. (deze is reeds afgekoppeld als je de binnenrotor hebt gemonteerd).
  • Maak met een draad die lang genoeg is om tot je spanningsregelaar connector te reiken een aftakking op de bruine draad van je contactslot.
  • Sluit het andere uiteinde van deze draad aan op de geel/rode draad van je spanningsregelaarconnector.
Om je accu wat te sparen want die is natuurlijk zo leeg, met de koplamp die alleen al bijna 3 ampere trekt, zou ik het volgende doen:
  • Koplamp ombouwen naar led.
  • Eventueel knipperlichten ombouwen naar led.
  • Achterlicht/remlicht ombouwen naar led.
  • Schakelaar tussen de verlichting zodat als je overdag rijdt de verlichting kunt uitschakelen want die brandt nu zodra je de scooter op contact zet omdat de verlichting bij de originele kabelboom niet uitschakelbaar was.
En om gemakkelijk te kunnen laden zou ik een cigarettenaanstekeraansluiting kopen (zo eentje die op het dashboard van een auto zit) met een zekering en die dan rechtstreeks op de plus- en min-pool aansluiten van je accu.
Op de acculader dan een sigarettenaanstekerplug monteren op de plus en min-draad.
Dan kun je de acculader zo insteken, zonder dat je iedere keer de klemmen op de accupolen moet zetten als je thuis komt.

Veel sterkte en succes ermee, alles voor een goeie zaak, zullen we maar zeggen. :rolleyes:;)

1734765473444.png
 
Last edited:
heeft de zijne geen lichtspoel dus houdt het op met laden en licht, tenzij hij de boel ombouwt naar accu die dan met een acculader geladen moet worden.
Nee dat begrijp ik, daarom was mijn advies om het (wat) simpeler te houden er een te kopen die wel een lichtspoel heeft.

Zonder lichtspoel moet je altijd een accu hebben die opgeladen is, anders gebeurt er gewoon helemaal niets, hoe je het ook aansluit. Er is niets om stroom op te wekken, de vonk kan alleen van de accu komen.

Voegt inderdaad ook vrij weinig toe op een dagelijkse scooter.
 
@WEBRacing , volgens @mbkboosterbcd heeft de zijne geen lichtspoel dus houdt het op met laden en licht, tenzij hij de boel ombouwt naar accu die dan met een acculader geladen moet worden.

Tja, en dit alles voor "ik heb een ......", terwijl de voordelen van een vliegwiel voor een gewone straatscooter onderschat wordt !
Voor een circuit scooter is dit heel wat anders maar daar zijn de rijomstandigheden ook anders.

@mbkboosterbcd, geen lichtspoel betekent dus ook geen werkende choke dus dit wordt ook een handchoke mocht je die nog niet hebben.

Hieronder het schema van jouw scooter.
Alle rode omcirkelde onderdelen worden dus niet meer gebruikt/werken niet meer en dienen afgekoppeld te worden.
De blauwe streep is de draad die je moet leggen/aansluitien.

Dus doe het volgende:
  • Trek de connector uit de spanningsregelaar.
  • Trek de connector uit je elektrische choke mocht je die nog hebben.
  • Trek de connector van de stator uit. (deze is reeds afgekoppeld als je de binnenrotor hebt gemonteerd).
  • Maak met een draad die lang genoeg is om tot je spanningsregelaar connector te reiken een aftakking op de bruine draad van je contactslot.
  • Sluit het andere uiteinde van deze draad aan op de geel/rode draad van je spanningsregelaarconnector.
Om je accu wat te sparen want die is natuurlijk zo leeg, met de koplamp die alleen al bijna 3 ampere trekt, zou ik het volgende doen:
  • Koplamp ombouwen naar led.
  • Eventueel knipperlichten ombouwen naar led.
  • Achterlicht/remlicht ombouwen naar led.
  • Schakelaar tussen de verlichting zodat als je overdag rijdt de verlichting kunt uitschakelen want die brandt nu zodra je de scooter op contact zet omdat de verlichting bij de originele kabelboom niet uitschakelbaar was.
En om gemakkelijk te kunnen laden zou ik een cigarettenaanstekeraansluiting kopen (zo eentje die op het dashboard van een auto zit) met een zekering en die dan rechtstreeks op de plus- en min-pool aansluiten van je accu.
Op de acculader dan een sigarettenaanstekerplug monteren op de plus en min-draad.
Dan kun je de acculader zo insteken, zonder dat je iedere keer de klemmen op de accupolen moet zetten als je thuis komt.

Veel sterkte en succes ermee, alles voor een goeie zaak, zullen we maar zeggen. :rolleyes:;)

View attachment 78842
Welke draden moeten dan op de accu?
 
Welke draden moeten dan op de accu?
Krijg toch een beetje de indruk dat je mijn verhaal hierboven, terwijl ik toch getracht heb de punten zo zorgvuldig mogelijk op te sommen en uit te leggen, niet fatsoenlijk gelezen/doorgenomen hebt en het bijgewerkte aangepaste schema volledig genegeerd hebt, tenminste dat proef ik uit je "nieuwe" vraag.
Er moeten, buiten de standaard accuklemmen, geen extra draden op de accu, tenzij je natuurlijk het jezelf gemakkelijk gaat maken door een sigarettenaanstekerplug te plaatsen dat om makkelijk de accu te kunnen laden zodra je thuis komt !
De boel wordt simpelweg volledig op accu omgebouwd door die slimme verbinding met die blauw getekende draad en het afkoppelen van de niet meer in gebruik zijnde rood omkaderde onderdelen.

Trouwens mocht je onderstaande quote niet begrepen hebben, de verlichting kun je schakelbaar maken door in de blauwe verbinding een schakelaar op te nemen
Schakelaar tussen de verlichting zodat als je overdag rijdt de verlichting kunt uitschakelen want die brandt nu zodra je de scooter op contact zet omdat de verlichting bij de originele kabelboom niet uitschakelbaar was.
 
Krijg toch een beetje de indruk dat je mijn verhaal hierboven, terwijl ik toch getracht heb de punten zo zorgvuldig mogelijk op te sommen en uit te leggen, niet fatsoenlijk gelezen/doorgenomen hebt en het bijgewerkte aangepaste schema volledig genegeerd hebt, tenminste dat proef ik uit je "nieuwe" vraag.
Er moeten, buiten de standaard accuklemmen, geen extra draden op de accu, tenzij je natuurlijk het jezelf gemakkelijk gaat maken door een sigarettenaanstekerplug te plaatsen dat om makkelijk de accu te kunnen laden zodra je thuis komt !
De boel wordt simpelweg volledig op accu omgebouwd door die slimme verbinding met die blauw getekende draad en het afkoppelen van de niet meer in gebruik zijnde rood omkaderde onderdelen.

Trouwens mocht je onderstaande quote niet begrepen hebben, de verlichting kun je schakelbaar maken door in de blauwe verbinding een schakelaar op te nemen
Normaal is er standaard een schakelaar aanwezig waarmee je de verlichting zachter of harder kan laten schijnen. Op mijn booster kun je met deze schakelaar de verlichting aan en uit schakelen. Heb ik dan nog de schakelaar nodig waar jij het over hebt?
Post automatically merged:

zo wie zo de gloeilampjes vervangen door LED
Ik was inderdaad van plan om de halogeen lampjes te vervangen door led. Achteraan is er al led aanwezig aangezien het gaat om de BCD verlichting.
 
Normaal is er standaard een schakelaar aanwezig waarmee je de verlichting zachter of harder kan laten schijnen.
Dimlicht-/grootlichtschakelaar bedoel je daarmee neem ik aan.

Op mijn booster kun je met deze schakelaar de verlichting aan en uit schakelen.
Prima toch, dan hoef je niks te doen maar volgens het schema heeft jouw scooter alleen een Dimlicht-/grootlichtschakelaar, kun je dus de verlichting niet uitschakelen, maar als jouw scooter wel een schakelaar heeft om dit te kunnen, dan hoef je, je daar geen zorgen over te maken.

Achteraan is er al led aanwezig aangezien het gaat om de BCD verlichting.
Dan mag je van geluk spreken dat deze nog niet hemelen zijn, want led heeft het niet graag om aangesloten te zijn op wisselspanning vanaf de stator die bovendien enorm qua spanning varieert zoals dit origineel zit bij de Booster.
 
Dimlicht-/grootlichtschakelaar bedoel je daarmee neem ik aan.


Prima toch, dan hoef je niks te doen maar volgens het schema heeft jouw scooter alleen een Dimlicht-/grootlichtschakelaar, kun je dus de verlichting niet uitschakelen, maar als jouw scooter wel een schakelaar heeft om dit te kunnen, dan hoef je, je daar geen zorgen over te maken.
In de oudere modellen Piaggio zit een schakelaar aan de rechterkant bij de startknop ,waarmee je de verlichting kompleet kan uitschakelen .
Bij de nieuwer versie zit er alleen een schakelaar aan de linkerkant voor Dimlicht / Grootlicht .
Het is mogelijk om bij de nieuwere versie een schakelaar te plaatsen aan de rechterkant, sparing is al voorbereid om een schakelaar te plaatsen , deze schakelaar is tekoop / origineel Piaggo .
Mijn sleutelmaat @vandeweg doet veel met bekabeling , en met Rotor past hij de verlichting aan , de witte draad van af contactslot bevestigt / soldeert hij aan de verlichting schakelaar(s) , en vervangt hij de gloeilampen naar LED, zodat de Accu minder snel leeg is.
Voor sommige Rotors is er een lichtspoel te koop die bij de Rotor geplaatst kan worden , echter de opbrengst van de spoel is matig , vandaar ombouw naar LED , en advies de grootste accu te plaatsen die in de bak past .
 
Back
Top