Is je scooter nog legaal na het verwijderen van je varioring?

Dylan.036

New Member
Ik heb een vraagje, ik heb zelf niet echt verstand van scooters en wil mijn varioring eruit halen.
Is mijn scooter nog rollerbank vrij als ik mijn varioring eruit haal?
Het gaat om een zip 4t uit 2016.
 
Advertisement - register to remove this

Het gaat erom hoe snel de scooter (omgerekend) rijdt op een rollerbank. Met de noot dat als je mee wordt genomen door een dienstdoende agent die jou net met een geschatte 75km/u heeft zien rijden de rollerbank sec geen uitsluitsel is.
Meet jouw snelheid na verwijdering vario-ring/bus-met-kraag met een GPS appje oid.
Online zijn wel de tabellen te vinden wat de gevolgen zijn behorend bij welke snelheidsoverschrijding.
Groet,
 
Inderdaad, tabelletjes zijn er zat te vinden...

En voor wat betreft je vraag is dit meestal niet het geval!

En het maakt niet uit wat voor merk brommer en/of scooter (A/B klasse-25/45 km/u) het betreft.
Nederland en België kennen een aantal strenge regels waaraan motorvoertuigen, waaronder brommers en scooters, moeten voldoen.
Zo mag een snorscooter of snorfiets niet harder kunnen dan 25km/u en een bromscooter of bromfiets niet harder dan 45km/u.
In het land van fabricage/herkomst zijn de regels vaak anders en rijden deze scooters origineel een stuk sneller. Om ze toe te laten op de openbare weg in Nederland (en België) moeten er aanpassingen worden gedaan waardoor de scooter dus ‘begrensd’ wordt. Scooters die in Nederland verkocht worden en beschikken over de juiste papieren zijn dus in feite al voorzien van een snelheidsbeperking. Opvoeren betekent in veel gevallen dus dat de beperking ongedaan wordt gemaakt waardoor de scooter sneller/harder kan rijden.

Dit is bij de wet verboden, tenzij men zich aan de tabellen houdt!
(zoals bijvoorbeeld een 35 km/u CDI plaatsen op het 25 km/u voertuig)

Voorbeeld:

Zie ook: https://www.ikwilvanmijnscooteraf.nl/scooter-boetes
Of: https://www.ikwilvanmijnscooteraf.nl/wok-melding-scooter
 
Last edited:
Back
Top