is het verstanding om een 2takt te kopen en repareren ?

50ccsnaba

New Member
hai ik heb geen ervaring met 2takt scooters maar wil toch graag een aprillia sr50 (die uit 2005 komt ) kopen die een grote onderhoudsbeurt nodig heeft .De eigenaar zegt dit over de scooter : Scooter heeft langere tijd stil gestaan! Zal een onderhoudsbeurt nodig hebben Motor loopt m.b.v starthulp!! Scooter van 1 ste eigenaar
Wat beboet de de eigenaar met : motor loopt met behulp van starthulp ?
En wat voor soort problemen kan ik verwachten met dit soort oudere scooters
En waar moet ik voor oppassen met het kopen van zoon oudere scooter
mvg 50ccSnaba
 
Advertisement - register to remove this

hai ik heb geen ervaring met 2takt scooters maar wil toch graag een aprillia sr50 (die uit 2005 komt ) kopen die een grote onderhoudsbeurt nodig heeft .De eigenaar zegt dit over de scooter : Scooter heeft langere tijd stil gestaan! Zal een onderhoudsbeurt nodig hebben Motor loopt m.b.v starthulp!! Scooter van 1 ste eigenaar
Wat beboet de de eigenaar met : motor loopt met behulp van starthulp ?
En wat voor soort problemen kan ik verwachten met dit soort oudere scooters
En waar moet ik voor oppassen met het kopen van zoon oudere scooter
mvg 50ccSnaba
Allereerst, je moet er van houden om vieze handen te krijgen, want dat ga je zeker krijgen bij het aanschaffen van een 2 takt, enkele jaren geleden heb ik mijn eerste scooter gekocht, ook om dezelfde reden dat jij nu een 2 takt wil, ze zien er blits uit, en zijn natuurlijk ook een stuk vlotter.

Ik heb er persoonlijk geen spijt van omdat ik ontdekt heb wat ik leuk vond, maar je moet er van houden, er zal zeker wat gevloek bij komen kijken, maar niks is beter als wanneer je dan eindelijk plank gas op je 2 takt rijd.

Maar om even ter zaken te komen: wat je in je achterhoofd moet houden is dat je zelf moet gaan mengen en E5 moet tanken, dus vaak is dat euro 98, en dit moet je dan mengen met 2 takt olie, vaak 1 op 50. Tenzij er een olie pomp in zit, dan gebeurt dit automatisch, maar dat is vaak niet het geval met 2 takt scooters.


En dan wat betreft het lange stil staan, in het algemeen is het nooit een goed teken als de eigenaar zegt dat hij niet (goed) start, het kan namelijk van alles zijn, en geloof mij, 9 van de 10 keer maken ze het een stuk beter als het is. Ik heb afgelopen jaar een 2de aerox gehaald als project, en de eigenaar zij dat hij een half jaar had stil gestaan maar het daar voor perfect deed. Toen ik het blok open had bleeken de lagers gaar te zijn, de cilinder af geschreven, en de electra dood. Ben na 6 maanden nog bezig om dat hok goed lopend te krijgen.


Maar dat kan natuurlijk een leuke leerzame uitdaging zijn, maar als je echt voor een dagelijks gebruik scooter opzoek bent die je snel nodig hebt zou ik toch een of al rijdende 2 takt of een 4 takt nemen.

Als je echt moet geloven wat hij zegt, dat hij alleen ff stil gestaan heeft zal je waarschijnlijk puur de carburateur even moeten schoonmaken en een nieuwe accu er in, en een verse tank kan natuurlijk ook geen kwaad.

Wat hij bedoeld met start hulp is waarschijnlijk remreiniger of start pilot, als hij puur en alleen daar op start heb je een slecht mengsel of is de carburateur dus vies / verstopt. En in het ergste geval als hij niet blijft lopen op remreiniger of start pilot heb je te weinig compressie en is je cilinder / zuiger naar zijn grootje.
Post automatically merged:

PS: al beslis je om het wel te doen zullen er heel veel mensen op dit forum je maar al te graag helpen met de zoektocht en het oplossen van eventuele problemen! Zo leer je het vanzelf
 
Bezint eer ge begint.
Ik wil je met onderstaande tekst niet afschrikken maar wel even schilderen waar je rekening mee moet houden.
Tweetakt is inderdaad leuk en gemakkelijk aan te sleutelen, maar houd in het achterhoofd, 2-takt brommers die momenteel verkocht worden zijn ook al op leeftijd en hebben vaak meerdere eigenaren gekend die er vaak elk hun deel aan vernacheld hebben.
Daar kom je dus pas achter als het te laat is.

Dus denk maar niet dat je met zo'n oude scooter met de aanschafprijs klaar bent, die overigens redelijk hoog is, gezien 2-takt toch nog redelijk populair is gezien z'n potentieel in opvoeren.
De kosten beginnen dan pas.
Dus heb je er weinig verstand van, niet aan beginnen tenzij je een echte liefhebber bent die het niet uitmaakt wat het gaat kosten.

Wat je jezelf moet afvragen is, waarom de verkoper hem niet even repareert voor wat betreft het starten, zijn potentiele doelgroep aan kopers zal daardoor aanzienlijk stijgen daar een scooter kopen die niet loopt toch een groot risiko is.
Vooral als jezelf niet echt een sleutelaar bent en je moet hem eventueel wegbrengen naar een scooterzaak.

En is het een Ditech al helemaal niet aan beginnen, dit is een heel aparte tak van sport waar zelfs vele echte 2-takt liefhebbers je niet mee kunnen helpen!
Post automatically merged:

Maar om even ter zaken te komen: wat je in je achterhoofd moet houden is dat je zelf moet gaan mengen en E5 moet tanken, dus vaak is dat euro 98, en dit moet je dan mengen met 2 takt olie, vaak 1 op 50. Tenzij er een olie pomp in zit, dan gebeurt dit automatisch, maar dat is vaak niet het geval met 2 takt scooters.
Wat een Bull Shit.
Noem me eens een 2-takt scooter van, laat zeggen, na 1995 die geen oliepomp heeft?
Brommers van midden 80er jaren hebben al oliepompen.
Als er geen oliepomp op zit, is deze eraf gesloopt door een vorige eigenaar die hem niet kon of wilde repareren of meende dat de scooter meer smering moest hebben omdat hij opgevoerd was!
 
Last edited:
Bezint eer ge begint.
Ik wil je met onderstaande tekst niet afschrikken maar wel even schilderen waar je rekening mee moet houden.
Tweetakt is inderdaad leuk en gemakkelijk aan te sleutelen, maar houd in het achterhoofd, 2-takt brommers die momenteel verkocht worden zijn ook al op leeftijd en hebben vaak meerdere eigenaren gekend die er vaak elk hun deel aan vernacheld hebben.
Daar kom je dus pas achter als het te laat is.

Dus denk maar niet dat je met zo'n oude scooter met de aanschafprijs klaar bent, die overigens redelijk hoog is, gezien 2-takt toch nog redelijk populair is gezien z'n potentieel in opvoeren.
De kosten beginnen dan pas.
Dus heb je er weinig verstand van, niet aan beginnen tenzij je een echte liefhebber bent die het niet uitmaakt wat het gaat kosten.

Wat je jezelf moet afvragen is, waarom de verkoper hem niet even repareert voor wat betreft het starten, zijn potentiele doelgroep aan kopers zal daardoor aanzienlijk stijgen daar een scooter kopen die niet loopt toch een groot risiko is.
Vooral als jezelf niet echt een sleutelaar bent en je moet hem eventueel wegbrengen naar een scooterzaak.

En is het een Ditech al helemaal niet aan beginnen, dit is een heel aparte tak van sport waar zelfs vele echte 2-takt liefhebbers je niet mee kunnen helpen!
Post automatically merged:


Wat een Bull Shit.
Noem me eens een 2-takt scooter van, laat zeggen, na 1995 die geen oliepomp heeft?
Brommers van midden 80er jaren hebben al oliepompen.
Als er geen oliepomp op zit, is deze eraf gesloopt door een vorige eigenaar die hem niet kon of wilde repareren of meende dat de scooter meer smering moest hebben omdat hij opgevoerd was!
ben ik het absoluut niet mee eens, wie niet probeert zal het ook niet leren, jij kwam ook niet uit de buik en kon gelijk een hele krukas vervangen, toen ik begon had ik er ook de ballen verstand van, maar als je gewoon je scooter is uit elkaar gaat halen en kijkt naar alle onderdelen, en deze herkent van bijvoorbeeld youtube videos leer je al heel snel.

Een dealee zou ik je ten allen tijden afraden, ze najen je 9 van de 10 keer een oor aan, zeker met 2 takt. En zelfs al doen ze dat niet gaat het veel kosten om een 2 takt telkens naar de dealer te brengen.


En ik zij niet dat ze niet gebouwd worden met een oliepomp, ik zij alleen dat veel 2 takt scooters tegenwoordig geen oliepomp meer hebben. Ik heb aan rond de 10 2 takt scooters gesleuteld waaronder mijn eigen scooters en heb nog nooit een oliepomp gezien. Mensen slopen die er gewoon uit omdat ze zelf mengen een stuk betrouwbaarder vinden of meer moeten mengen.
 
ben ik het absoluut niet mee eens,
Ik denk dat je met je argumentering en entausiasme de vraag uit ogen bent verloren.
50ccsnaba said:
is het verstanding om een 2takt te kopen en repareren ?
Is het verstandig? Nee.
Ik het leuk om te doen? Zeker weten.
Is het leerzaam? Jazeker.
Kost het veel geld? Veel meer dan je initieel wilde uitgeven.
Als je de waarde van de scooter afzet tegen de te doene investeringen, zeer zeker niet!
 
Persoonlijk vind ik 2takt het leukste om te rijden en aan te sleutelen. Maar ff 1 ding voor je dit project zou beginnen. Wat is het voor SR50? Als het een Ditech is moet je er absoluut niet aan beginnen.
Het is een aprillia sr r50 tuono ditech
En hoezo is dit model moeilijk te repareren en welk niet erg moeilijk
 
Een Ditech is 1 en al computer valt zelf amper wat aan te sleutelen. Je kan de snelste onderdelen erop zetten en nog niet vooruit te branden. Je moet het zelf weten maar een Ditech is prima als je hem koopt nieuw en laat onderhouden en niet wil opvoeren. Het moment dat je daar in je schuurtje aan gaat sleutelen is het eigenlijk klaar met zo'n ding. Er zullen nu vast mensen zijn die denken dat ik overdrijf maar dit is een bodemloze put waar zelfs menig scooterzaak niet aan begint.

Dus nogmaals niet doen.
Koop een SR50 met een normaal minarelli blok of een sr50 factory met Piaggio blok als je graag een SR wil en wil leren sleutelen aan 2takt.

Andere opties zijn eigenlijk alles wel met een Piaggio of Minarelli blok. Peugeot is ook nog een optie maar ben daar persoonlijk geen fan van. Zal vooral zijn uit eigen ervaring maar voor de eerste 2 die ik noemde is zoveel goed 2dehands spul te vinden
 
Even een aanvulling op de bijdrage van @bartj hierboven.

Ditech staat voor: Direct Injection Technology.

Een tweetakt injectie scooter dus.
De lucht en benzine wordt onder druk ingespoten en dit alles wordt geregeld door een ECU, dit is een centrale computer die alles regelt dus zowel brandstofvoorziening als ontsteektijdstippen.
Deze ecu "communiceert" dus met brandstofpomp, luchtinjector, brandstofinjector, trottlepositionsensor, pickupsensor, temperatuursensor, oliepomp, bobine en een druksensor en misschien weten de specialisten hier nog eentje op te noemen, kortom totaal anders dan een normale, met carburateur voorziene, tweetakt.
Kortom een hele complexe bedoening waarvan de ontwikkelaar beweerde 40% te kunnen besparen op brandstofkosten.

ECU kon uitgelezen en beschreven worden zodat je softwarematig het zaakje kon tweaken door bepaalde parameters aan te passen.
Dit gebeurde middels een speciale module die je in de gameboy van toendertijd kon steken.
ED0PvTCWwAU98yf.jpg
 
Last edited:
Als je een enigzins jonge SR50 wilt zou ik mooi een met Piaggio blok nemen. Morini lekker laten. De uitvoeringen met minarelli blok zijn vrij schaars en veelal lucht gekoeld. Geleverd van 1997 tot 2001 ongeveer. Daarna kwam morini, gevolgd door Piaggio.
 
Als je een enigzins jonge SR50 wilt zou ik mooi een met Piaggio blok nemen. Morini lekker laten. De uitvoeringen met minarelli blok zijn vrij schaars en veelal lucht gekoeld. Geleverd van 1997 tot 2001 ongeveer. Daarna kwam morini, gevolgd door Piaggio.
Mjaa, je slaat wel de H2O (carburateur) varianten over van zowel Minarelli, Morini en Piaggio...

Minarelli vanaf bj: 1994 t/m 2000 (alleen carburateur)
Morini vanaf bj: 2000 t/m 2004 (carburateur en ditech motor)
Piaggio vanaf bj: 2003 t/m 2014, na 2014 met een ander type motorblok (carburateur en ditech motor)

Dit even ter info...

En bij de onderstaande vermelding heb ik het vermoeden dat er toch iets niet klopt.
Het kan een typefoutje zijn...
Het is een aprillia sr r50 tuono ditech
Maar de letter R voor de 50 suggereert dat dit een SR 50 type Factory is!
Dit is dus niet mogelijk als de betreffende SR 2005 als bouwjaar heeft.

De Aprillia SR 50 Tuono heeft als productie/bouwjaar 2003 t/m ?
De kans is dus groot dat er een Piaggio blok onder hangt...

Maar zoals ook al aangegeven door bovenstaande collega's kun je het best de Ditech varianten links laten liggen.
Waarom? Veel is al aangegeven en daar komt nog bij dat de onderdelen v.w.b. het injectiesysteem gewoonweg belachelijk duur zijn!
Mits het überhaupt al verkrijgbaar is, want veel van de oude webshops (wereldwijd) bestaan inmiddels niet meer.
Wat beboet de de eigenaar met : motor loopt met behulp van starthulp ?
Dit is nogal een raar gegeven aangezien de Ditech motoren werken via een zgn. luchtpomp (compressor)!
Hoe men daar enige vorm van starthulp substantie in kan spuiten of toevoegen is mij een raadsel eerlijk gezegd!?
De pomp (compressor) haalt namelijk lucht uit het carter en comprimeert dit naar 5 bar.
Deze gecomprimeerde lucht word gebruikt om het te kunnen vermengen met benzine in de mengkamer alvorens het (door de luchtinjector) ingespoten word. Of bedoelt hij soms starthulp via de accu?
Kortom een hele complexe bedoening waarvan de ontwikkelaar beweerde 40% te kunnen besparen op brandstofkosten.
Ja, dat was zeker een goede zet van de ontwikkelaar maar het resulteerde uiteindelijk in een reductie van het olieverbruik van 30% vanwege de elektrische oliepomp. Qua brandstof was de reductie maar 10%. Op die manier kwamen ze dus uit bij 40% wat veelal bij lange na niet gehaald werd met een begrenst exemplaar! De sukkels zijn vergeten om dit op de Nürburgring te testen lol!
Motor werd lekker (indoor) belast met de meest gunstigste rijomstandigheden die je maar kan bedenken :rolleyes:!
 
Last edited:
Het lijkt dat 2-takt weer een beetje terug komt
Niet alleen een beetje, tweetakt scooter zijn meer gewild dan ooit tevoren.
De prijzen rijzen de pan uit en voor zo'n oude afgeragde knol van 15 a 20 jaren oud moet je vaak diep in de geldbuidel tasten.
Waarschijnlijk is de oorzaak de komst van de Euro4 en Euro5 motoren die bijna niet meer goed op te voeren zijn.
Wil je deze een beetje vlot krijgen ben je gelijk een paar honderd Euro verder en dan nog rijd je op een opgevoerde schildpad.

Het probleem is echter, de jeugd wil sneller, maar de meesten hebben eigenlijk geen interesse in de techniek ze willen enkel sneller of op z'n minst even snel zijn als hun vrienden
Er wordt een bejaarde 2-takt voor veel geld aangeschaft met bekende maar meestal ook vele onbekende mankementen en met het idee, die knap ik wel even op.
Gaande weg vallen steeds meer lijken uit de kast en verandert de droom van de snelste scooter van de buurt te bezitten in een nachtmerrie en bodemloze put.
Uiteindelijk na wat ondeskundig gekloot met dure spullen van Italiaans goed klinkende merken en het niet behalen van de gewenste resultaten, wordt de scooter uiteindelijk weer verkocht omdat de geldbuidel inmiddels uitgeput en de zin vergaan is.
Het volgende slachtoffer mag die bodemloze put dan verder vullen.
 
Ik zal je wat vertellen ... Regelmatig knal ik met dat Apparaat van mij over het Dorp heen, .... Wie is dat ? .. Wat is dat ?... komt die hier vandaan ?
Gegeven Moment werd ik aangesproken... Uhh... Sleutel jij zelf ? Kan ik mijn Scooter brengen ?
Van de week werd er 1 gebracht , die hadden zelf de Vario Rollen vervangen , Vsnaar lag waarschijnlijk op de Bus , Vsnaar te breed , en gewoon aangedraaid ... Vario van de ZIP kapot , geen tandjes meer in de Ramplaat , geen tandjes meer in de Gradenplaat/ starterkrans .
Heb een nieuwe Vario er in gezet , en nieuwe Vsnaar , en afgesteld .
Locale Dealer hier vraagt nu 100,00 per uur , Bougie vervangen incl. Bougie kost 30,00.
Heb nu al 4 klanten in 2 weken tijd .
En werd gevraagd of ik de Bullet wil verkopen .
 
En werd gevraagd of ik de Bullet wil verkopen .
Hopelijk geen Belg die je dat vroeg want hier heeft deze zin een hele andere betekenis.
Een bullet is een gehaktbal, vul dit maar eens even in, in de quote hierboven. ;)

Zou ook een beetje raar zijn om op je bullet door mijn dorp te rijden.
Die Belgen zouden denken, wat een rare, kon wel een Hollander zijn. :tearsofjoy:

Maar goed alle gekheid op een stokje, alleen het feit dat ze je al aanspreken, is al een teken hoe gewild tweetakt momenteel is.
Ik hou het gewoon bij mijn 4T lichte motorscooter, rijdt 1 op 33 en zeer weinig opgevoerde tweetaktjes die mijn gehaktbal bijhouden. :cool:
 
Mijn 2-Takt`s... Speedfight 3-Lc , en de Runner is bijzaak ... heb een Speedfight-3 , 4-takt als Daily Driver .
Echter mijn voorkeur is en blijft 2-Takt .. gewoon zo nu en dan FF Flink (stoom) afblazen.
Tevens heb ik pas een Grand-Dink gekocht voor een weddenschap / voor de Humor . (das een ander verhaal ).
BTW... Voor de Belgische Kijkers ... : The Bullet ... betekend : Kogel ... ;)
 
Het lijkt dat 2-takt weer een beetje terug komt , hier waar ik woon , rijden er steeds meer .
ik werd vandaag benaderd , en gevraagd werd of ik mijn Speedfight 3 -2takt- LC wil verkopen ....

NB:... ter info voor Peter , 2-takt Scooters van af Bouwjaar 2010 , mogen gewoon in de Milieu Zone`s rijden .
Volgens mij bedoel jij dan vanaf 2011.

Voor de ts. Er zit een verschil tussen bouwjaar Scooter en Eerste tenaamstelling.
In 2005 begon het verzekeringsplaatje over te gaan op kenteken.
Als hij echt eerste eigenaar zou zijn, geen ditech en elke dag van zijn leven in een mooie schuur heeft gestaan dan was het mss interessant.
hai ik heb geen ervaring met 2takt scooters maar wil toch graag een aprillia sr50 (die uit 2005 komt ) kopen die een grote onderhoudsbeurt nodig heeft .De eigenaar zegt dit over de scooter : Scooter heeft langere tijd stil gestaan! Zal een onderhoudsbeurt nodig hebben Motor loopt m.b.v starthulp!! Scooter van 1 ste eigenaar
Wat beboet de de eigenaar met : motor loopt met behulp van starthulp ?
En wat voor soort problemen kan ik verwachten met dit soort oudere scooters
En waar moet ik voor oppassen met het kopen van zoon oudere scooter
mvg 50ccSnaba
- Dat weet de eigenaar alleen. :laughing:
- Dat de scooter niet ouder is dan jij en van alle kanten uit elkaar dondert.


Mooi tweetakt rijden. :cool:
 
Het lijkt dat 2-takt weer een beetje terug komt , hier waar ik woon , rijden er steeds meer .
ik werd vandaag benaderd , en gevraagd werd of ik mijn Speedfight 3 -2takt- LC wil verkopen ....

NB:... ter info voor Peter , 2-takt Scooters van af Bouwjaar 2010 , mogen gewoon in de Milieu Zone`s rijden .
Nou nee, de (oudere) 2 takt scooters die hier particulier verkocht worden vertrekken vrijwel allemaal naar het buitenland, uitzonderingen daargelaten! En inruilen heeft ook geen zin aangezien de afvoer en sloopkosten vaak meer zijn als dat de scooter zelf waard is!
Gaat vaak naar oost Europa en word meestal via Polen naar verdere oorden verscheept...
Dit is idem voor allerlei automobielen die eigenlijk afgeschreven dienen te worden, echter worden deze verscheept via de haven van Rotterdam of Antwerpen (België) en gaan meestal richting Afrika.

Vanaf bouwjaar 2010 zijn de meeste 2 takt scooters een Euro 2 of 3 en die wil men sowieso niet meer in de binnenstad zien.
Aangezien Nederland de (beoogde en afgesproken) klimaatdoelen niet gaat halen, hebben div. gemeentes zelf maar besloten om het in 2025 stikstofvrij te maken! Is natuurlijk ridicuul want men ging in eerste instantie uit van 2030/2035 waardoor iedereen de tijd kreeg om er op in te spelen en investeren.

Daar word/werd al weer snel vanaf geweken omdat de scheepvaart en het vliegverkeer meer tijd nodig hebben om hieraan te kunnen voldoen. Voorlopig draait hier dus de consument weer voor op zoals gewoonlijk!
Het enige wat je nog kunt doen met je oude vervuilende 2 takt scooter is je aanmelden bij het RIVM...
Zeer waarschijnlijk kun je dan assistentie verlenen bij het ruimen van een pluimvee boerderij waar de vogelgriep heerst...
Manschappen zijn hard nodig aangezien het stikstof waar ze normaliter de kippetjes mee vergassen helemaal op en lastig leverbaar is!
Maar je kunt er rustig vanuit gaan dat er alleen nog Euro 4 en 5 scooters worden toegestaan binnen een afzienbare tijd!

Voor de rest gaan we nu wel aardig afwijken van het topic!
De Ts heeft nog niet eens de kans gehad om te antwoorden wat dat betreft en we schakelen al over op zaken die hier grotendeels los van staan!
 
Back
Top