inbeslagname scooter zonder verzekering

14 mei is me het volgende overkomen, ik stond voor mijn huis met een paar vrienden te praten. Ik had net een Kymco DJ van een maat van me opgehaald uit Bunnik en ben daarmee naar Utrecht gelopen. Toen ik dus voor mijn huis op de stoep stond te praten kwam er een agente op zo'n off the road barrel aanrijden en vroeg of ik de verzekeringspapieren kon tonen, die had ik echter niet omdat de scooter al drie jaar uit de verzekering was.
Waarna ze het framenummer wou checken, maar omdat ze hem zelf niet kon vinden vroeg ze mij waar het nummer zat. Maar ik wist ook van niks aangezien ik zelf nooit een Kymco gehad heb. Dus had ze er nog maar een motorsnor bij geroepen die het ook niet wist. Vervolgens moest ik met de scooter achter haar aanlopen naar het politiebureau waar me verteld werd dat de scooter was ingenomen voor framenummer onderzoek. Vandaag kreeg ik een brief dat ik de scooter op kon halen als ik het verzekeringsbewijs kon tonen. Nou is mijn vraag mag de politie een scooter invorderen als er
1. geen sleutel in het contact zit.
2. niet verzekerd is.
3. ik niet reed of de scooter gestart had.
4. ik niet de eigenaar ben.
En vooral wat ik er tegen kan doen.

Advertisement - register to remove this

waarschijnlijk komt het op hun over alsof je hem gejat hebt? Dus kzou het eigenlijk niet weten.. Denk wel dat ze hem mogen vorderen ja..
Aangezien jij niet kunt bewijzen dat hij van jou is..?

Die scooter had niet op de openbare weg mogen staan zonder verzekering.

Zoek dus uit wat het framenummer is, verzeker het ding, en haal hem op.

Ja dat doe ik sowieso wel maar ik vind het vreemd dat als je niet deelneemt aan het verkeer als bestuurder je scooter toch verzekerd moet zijn. Je mag een auto zonder kenteken toch ook achter een sleepwagen hangen ?

@Cipher, je betaalt dan toch geen wegenbelasting (hoeft ook niet), dus waarom zou je je scoot dan niet op de weg moge laten staan?

Omdat hij niet verzekerd is mag hij zich niet op de openbare weg bevinden.
Vraag mij ook niet waarom, en ik ben er ook niet blij mee.
Geen idee hoe ik nu naar de schouwing voor een kenteken moet, nu ik mijn verzekering niet heb verlengt :?

In artikel 1a van RVV 94 staat:

Onder de vermelding in dit besluit van een EG-richtlijn wordt verstaan hetgeen daaronder wordt begrepen in artikel 1.1a van het Voertuigreglement, met inbegrip van de ingevolge artikel 1.7, eerste lid, van het Voertuigreglement bekendgemaakte wijzigingen. Artikel 1.7, tweede lid, van het Voertuigreglement is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 2 lid 2 Rvv zegt:

De regels van dit besluit betreffende voetgangers zijn voorts mede van toepassing op personen die te voet een motorfiets, bromfiets of fiets aan de hand meevoeren, alsmede op personen die zich verplaatsen met behulp van voorwerpen, niet zijnde voertuigen.

Dit maakt je dus een voetganger in "het besluit", dus is het besluit van keuringsregels niet op je van toepassing, dus heb je geen voertuigreglement.

Het besluit is het voertuigreglement, keuringsregels ect.

kortom terug halen die hap ze hebben geen poot om op te staan:)

Heb hem al opgehaald, maar het gaat me er gewoon om dat ze eens een keer wat aan andere problemen moeten gaan doen in plaats van scooters invorderen zonder geldige reden. Bovendien hebben ze er een nieuwe SP3
onderuitgesloopt waarbij er een bout van de uitlaatbevestiging in het blok is afgebroken.

Dus dit houd in dat je wel mag lopen met de scooter zonder dat je word meegenomen naar het politie bureau. Bedoel als ze je mee willen nemen. Want ik weet nog een topic waar daar een hele discussie over was van dat je wel mocht worden mee genomen en anderen weer zeiden van niet.

mischien dat je mij daarin ook al wel vaker hebt zien posten dat ze dus niet zonder reden hem mee mogen nemen etc

maar ik heb er effe een wets artiekel bij gezocht en nu heb je het bewijs dus:)
goed onthouden voor als ze proberen te drijgen om je scoot mee te nemen
gewoon effe wets artiekel erbij noemen en zoek maar op en wens meneer agent een fijne dag verder:P

Dit zal ik ff opslaan op mijn computer. Dit is echt goed bewijs :D. Nu weet ik eindelijks dat je kan lopen met de scooter zonder problemen. :D
Want als we met een frame liepen trokken we kabeltjes los zodat ie niks meer deed 8P

misschien niet helemaal thuis in dit topic maar ik moet een brief sturen naar de officier van justitie ook wegens inbeslagnamen enz..
weet iemand dit adres o.i.d. kan niet zo snel vinden hoe of wat..
pm anders:)

Back