This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Ik wil dit even met jullie delen...

Candybar

Well-Known Member
Gister bij mijn Beta Ark is de schroef+ schroefdraad+ stuk van de krukas dus afgebroken bij het vastzetten van de vario... dus de as is nu een stukje korter. blijkbaar te hard aangedraait.. wist niet dat ik zo sterk was.

De volgende keer maar ietsminder vast aandraaien dan... ik deed hem tot hij niet verder kon.

Maar nu moet ik dus een nieuwe krukas hebben neem ik aan maar wat kost dat nou? en welke moet ik hebben

Setup:

50 cc Original, 3000 kmér Meteor Zuiger
Giannelli beta ark 2003 uitlaat ontgrenst
DR Race vario Evolution
4 gram rolllen
1 shim
standaart drukveer(denk ik)
paarse trekveren 20 procent ongeveer

Ik had al wat gelezen dat doppler en power-one goede assen zijn voor hun geld, maar wat raden jullie aan?
En wat zouden ongeveer de opzet kosten zijn bij de dealer als ik alleen het blok breng?

En met een andere as kan je dan ook verschil merken of merk je dat niet kwa rij prestaties?

Alvast bedankt voro de reacties.

inderdaad een Doppler p1 of Rito asje, aangezien je stnd rijdt.

Als je dit bij een dealer laat doen moet je al snel rekenen op een euro of 200 250 incl de kosten van de krukas..

bedankt voor de reacties, dus een arbeidsloon van ongeveer 150 euro? dan ga ik wat dealers bellen om te kijken wat hun prijzen zijn.

En hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen?

Als je zelf vast je blokje onder je scooter vandaan haalt, en zoveel mogelijk onderdelen ook zelf eraf haalt (vario, ontsteking, membraan, cilinder etc) dan is het een koud kunstje voor een goede dealer om je krukas te vervangen.
Dan mag je er echt geen 150 euro voor betalen, dan word je flink afgezet. Reken dan eerder op 30-50 euro (hooguit 50!)

Onthoud goed hoe je het precies uit elkaar hebt gehaald, zodat je het ook weer zelf in elkaar kan zetten. Kom je er niet uit, kan je hier natuurlijk gewoon altijd vragen wat je precies moet doen.

Bedankt voor je reactie,

Ja dat ga ik ook doen denk ik, maar wat het is met cilinder , losdraaien is geen probleem maar ik heb blijkbaar een probleem met dingen vastdraaien heb ook al een keer 1 van de 4 cilinder bouten dol gedraait bij een scooter , heb hier ook geen momentsleutel liggen dus ik denk dat ik de cilinder er bij geef en vraag of hun deze als ze klaar zijn er weer op willen zetten.
of ik moet een momentsleutel ergens vandaan halen maar die schijnen best duur te zijn.

En over de onsteking er af halen, dat kan er gewoon af en op , dat is niet afgesteld ofzo met contact punten zoals bij een puch oid?

Ok ik heb nu 2 dealers gebeld de 1e:

Krukas 85 immitatie
lagers 2x 8.50
100-130 euro arbeidsloon

dus totaal iets van 200-232
------------------------------
2e dealer:
krukas : 110 immitatie flywing ofzow
lagers en onderdelen 40
werk 2-4 uur 100-200 euro

totaal 250 -350
------------------------------
Dit is best wel duur vind ik zelf voor alleen maar een blok brengen .. iemand nog goede dealers in omgeving (nieuwegein) utrecht

Edit:

Heb net weer 2 dealers gebeld en de 1e deed het voor 450 euro
die zijn echt helemaal geak

maar de 2e had:
polini as voor 110
Ze hebben ook nog doppler die waarschijnlijk nog goedkoper zal zijn(op internet rond de 90-100)
lagertjes en pakkingtjes voor 35
1 uurtje werken

Dat alles voor nog geen 200 euro..

dit is toch een nette prijs denk ik?

dus dat klinkt echt heel mooi even thuis overleggen en mijn blok er onderuit jassen.

Last edited:
Of je doet het zelf
Met een beetje geduld en logisch nadenken is dat prima te doen.

nou ikheb egen gasbrander etc en geen goeie werkbank...

en als hun het voor minder dan 50 euro willen doen vind ik dat helemaal goed hij zij dat ik er bij mocht staan kijken zodat ik het volgende x zelf kan XD

Ik woon zelf ook in nieuwegein. Ik doe het gewoon lekker zelf. Is niet echt een goede dealer te vinden in deze omgeving.
Ik wil je ook best wel helpen met je krukas plaatsen, heb er het gereedschap wel voor)

Me voorkeur ligt eerder bij:

Theo loef bromfietsen ijsselstein (In mijn ogen nog de beste)
Matton in schalkwijk (is de laatste tijd redelijk)
Loef bromfietsen in houten (niet super, iets minder als matton)
Bike and scooterworld in nieuwegein (in mijn ogen een slechte dealer, heeft bijna niks van orginele onderdelen)

Koop gewoon een goede orginele of een immitatie krukas. Eentje van 80 euro is duur zat en zal niks leiden op je setup. Krukas lagers ook gewoon orginele met keeringen nemen. Of C3.
Alle spul voor minarelli Horizontaal moet je hebben.

Last edited:
wat betaal je? ik ben wel berijd om een krukje te vervangen, als jij mij een blok met onderdelen aanlevert? dan zet ik ook we lweer de cilinder erop

ik hoor het wel, btw woon in nieuwegein.

pm me maar verder

De laatste prijd van 200 euro was bij matton de andere alle dealers die je net had opgenoemd die zijn dus allemaal duur.. ik denk dat ik het bij matton laat doen want ik wil dat het goed gebeurd, ik zeg niet dat jullie het niet goed zouden doen... maar ik ken je verder niet dus is wel lastig en mijn vader (die de scooter heeft betaald) wil ook liever dat het door de dealer word gedaan..

maar ik hou het in mijn gedachte, bedankt iig

als je dan toch naat matton in schalkwijk gaat, kun je beter naar de chillste scooterzaak ever: SCOOTY in hoofddorp.

deze zitten op het industrie terrein, zijn vrij goedkoop, super service
(ze halen je met bus op en als je pech hebt :winner: )
gewoon de chillste dealer die er is, ze hebben gewoon plezier in hun werk.

respect voor deze gasten9||6

jij heb het over schalkwijk bij haarlem, de ts heeft het over schalkwijk bij utrecht!

denk niet dat ze deze jongen ophalen

ZO het is gelukt hoor bij matton in schalkwijk bij utrecht ,

Er is uiteindelijk een top performance race krukas in gegaan alles weer heelmaal in elkaar ziet er netjes uit , morgen alles in elkaar beunen ik zal ook wat foto's posten.. en hopelijk gaat hij starten .

btw ze zijden dat ik in het begin heel rustig moest rijden enzo en wat extra olie er bij dus een soort'inrijden' maar voor hoelang zal dat zijn? 10 kmér of 100 of 500?

Update:

Alles er op gedaan zaterdag en starten maar...

Hij startte wel maar liep niet stationair met stationair schroef kreeg ik hem ook niet stationair moest half gas geven om hem aan te houden en bij volgas kwam hij met moeite vooruit tot maximaal 40km/h

Dus ik dacht er klopt iets niet dus ik bel ff die zaakmaar die zecht dat je ff met je sproeier moet kloten , dus ik nieuwe bougie kopen die er in stukkie rijden en kleur bekijken en die was best wel mooi.. dus ik vertrouwde het niet en haalde de cilinder er af wat blijkt..

Zit de zuiger verkeerd om!!

Bijde veren gebroken en een stukje uit de zuiger geslagen.
Welke scooterzaak doet zow iets nou .. maargoed foutje kan gebeuren..

Dus ik dinsdag met een vriend weer terug naar die dealer zijn ze dicht!!

Ze hebben teveel gedronken met koniingendag dus hebben ze maar vrijgenomen.

Toen heb ik maar een zuiger gehaald bij bike en scooterworld en die er in gezet.

Ik was bang dat de krukas dan ook wel verkeerd zou zitten.

Dus de nieuwe zuiger er in en 1x kicken en hopla loopt meteen stationair..
Hele middag beetje aan het inrijden geweest en het loopt echt super ook al ff met zn 2e wat eigenlijk niet mag en heb gewoon auto wheelie das echt wel sick..

Vandaag terug naar de dealer om het geld van die nieuwe zuiger terug te krijgen.

Laters