This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Ignitech ontsteking

  • Thread starter Thread starter aeroxnightrider
  • Start date Start date
Met een scooter draai je natuurlijk in een bepaald toerengebied, dan is het meer dan genoeg.

Bij schakels word het verhaal iets anders.
 
Als ik voor pia als basis bijvoorbeeld een hpi grondplaat gebruik en deze zo aanpas zodat de pickup sensor er op past.
en dan een busje draai zodat er een rotor om de as gemonteerd kan worden.
Dan heb ik toch alleen nog een passende rotor nodig ?
Ik zie dat er universele rotors tekoop zijn en een losse voor minarelli. Hoe werken deze rotors? want ik zie bij die universele allemaal rare vormpjes.
Die minarelli sensor lijkt me zo ontworpen zodat er 1 puntje langs de pickup sensor gaat en een sleufje er in om de boel in balans te houden oid?
Past deze niet heel toevallig ook over een pia as?
 

Heb je wel eens goed naar mijn grondplaat gekeken, zo ja dan weet je dat ik een bestaande grondplaat na aanpassingen heb laten maken.

De universele rotors hebben verschillende diameters, het mooiste is dus dat je een rotor neemt en aan de hand daarvan je pick up plaatst op de grondplaat.

Je kunt bijvoorbeeld een bestaande hpi grondplaat gebruiken, het enigste wat je hoeft te maken is 2 sleuvjes voor de pick up.
Zo kun je de grondplaat zowel voor je hpi als voor je ignitech gebruiken

De rotor werkt als volgt:

Zodra het opstaande randje voorbij de pick up is geeft de pick up een signaal aan de ontstekingsbox, die geeft dan het ontstekingstijdtip door aan de bobine.

Het enigste wat je aan de universele rotors moet veranderen is de binnen diameter zodat hij past op je krukas.
Vervolgens maak je een bus zodat de rotor vastzit.
 
Dit is een foto van de ignitech site, waarschijnlijk zijn ze voor multi cilinder motoeren oid.
Ik ben alleen geinteresserd in de 1cilinder +pippi+
Ik heb ze momenteel van 30mm, doorsnee.
en een aantal van 50mm doorsnee.
De minarelli rotors zijn 34mm doorsnee.
 

Het voordeel van een programmeerbare ontsteking is juist dat je zelf kunt bepalen wat de karakteristiek wordt van het blok.
Heb je te veel koppel onderin, dan verminder je daar gewoon de vervroeging.
 
.
Heb je te veel koppel onderin, dan verminder je daar gewoon de vervroeging.

Deze functie word veel door racers gebruikt.

De retard functie zit standaard in de ontsteking.
De retard functie kun je in de ontstekingsbox naar wens programmeren.
Begint het tijdens de race te regenen bijvoorbeeld dan schakel je de retard functie in dmv een schakelaar oid, gevolg is dan dat hij over het hele toeren gebied minder vervroegd, zodat hij iets tammer word en je dus eerder op je gas kunt

@ lichtgewicht accu, dit is een 12 volt accu maar dan kleiner/lichter als een reguliere accu, onze ervaring is dat hij minder lang mee gaat.
 
Jij bedoelt een accu met een lagere capaciteit, die daardoor ook kleiner is.
Maar er bestaan ook lichtgewicht accu's die voldoende capaciteit hebben, maar daarnaast de spanning ook nog eens vasthouden totdat hij echt leeg is.
Dus niet zoals een normale accu die naarmate hij leger wordt minder spanning geeft.
Als de accu de spanning vast houdt hebt je dus zolang er lading in de accu zit de maximale vonkspanning.
 
Hij bedoelt dus deze accu:
daar rijden de meeste sprinters mee. Als hij bijna leeg is gaat je pompje ook langzamer pompen. Met andere woorden, geen accu die de spanning vasthoud totdat hij echt leeg is.
 
Als de accu de spanning vast houdt hebt je dus zolang er lading in de accu zit de maximale vonkspanning.

De ignitech ontsteking presteerd volledig tot een minimum van 8 volt.
Dus stabiele vonk, en genoeg spanning om alle processen uit te voeren.
 

of je maakt gewoon een stalen bus uit 1 geheel incl nok ..


dus met de juiste conus , eventueel zelfs met spiebaan als je daar van houdt..

mogelijkheden zijn natuurlijk vrij ruim..
 
@ Tom,

Klopt emot verkoopt ze ook, hij is volgens mij de grondlegger met de ignitech ontstekingen in nederland.

Hij leverd ze voornamelijk aan classic racers.

Erg mooie zaak heeft hij, ligt ook heel veel ander mooi spul
 
@ Tom,

Klopt emot verkoopt ze ook, hij is volgens mij de grondlegger met de ignitech ontstekingen in nederland.

Hij leverd ze voornamelijk aan classic racers.

Erg mooie zaak heeft hij, ligt ook heel veel ander mooi spul

Klopt, het is wel bijna allemaal spul voor de gevorderde hobbyist. Weinig kant en klaar matriaal.

Gr,
Tom
 
dat heb ik al gedaan , bij XSH en Harjo zijn ze niet los verkrijgbaar @ webshop , en bij emot staan de bussen van mina er iig al niet op.

en dat het er niet los bij staat betekent natuurlijk niet altijd dat het dan niet los leverbaar is.

mja , anders alleen het rotorplaatje , dan zelf een bus draaien.