Even een update-je.
Ik heb de rollen nou gemixed 6,5 / 7 grams en trekt nou wel wat beter.
0,5 shimring heb ik erin gelaten.. Zonder word de vario bus 38mm.. En dan kom ik zoiezo al 0.3 mm te kort. (heb dus alle ringen erin zitten)
Heb ook nog naar de oude drukveer gekeken en die vond ik best wel al sterk als een standaard drukveer. Heb ik nog even laten zitten.
Misschien ga ik als nog een witte malossi erin zetten.
De standaard koppeling ga ik denk ik eruit gooien. Dat ding is loeizwaar met hele zware trekveren erin.. Maar ik merk niet dat die van 10 - 30 daar snel oppakt. Dat gaat nogal vrij rustig. En pas vanaf 30 - 40 op teller lijkt de vario even een beetje beter te lopen.. En daarna weer rustige loop.
Nou ben ik ook niet meer zo blij met de 101 octane krukas die ik tijdje geleden gemonteerd hebt.
Alle ramplaten van de vario blijven erg goed vast zitten als er mee gereden is. Ik moet echt een luchtspuit erop houden om het af te koelen en daarna zit het nog aardig vast. Moet met de hand beetje bij beetje alle kanten heen en weer bewegen om hem eraf te krijgen. (best wel irritant als je iets snel wilt vervangen)
Wat deze vario vooral verpest is; dat er geen handleiding of beschrijving bij zit, met enige tips die het monteren enig sinds makkelijker / sneller kunnen maken. De ramplaat is verder een goedkoop ding die zelfs op mijn 101 octane krukas geborgd blijft zitten.
En de hele grap vind ik de rolletjes.. Fijn dat ze erbij komen, en je betaald er ook voor? Waarom gewichten van 8,5 / 9,5 erin die je nooit gaat gebruiken.. Beter hadden ze er 6,5 / 7 / 7,5 erin gedaan, dan had ik geen losse rolletjes extra hoeven te kopen.
Daarnaast vind ik het ook een beetje jammer dat er geen drukveer erbij zit zoals bij malossi dat aanzienlijk de acceleratie kan verbeteren.
En de shim ringen vind ik al helemaal een grap.. Kan geen 38,3 lengt er van maken (moet ik een 0,3 shim ring gaan zoeken)
Een shimring is het geld niet.. Fijn dat er 0,5 , 1,0 / 1,0 erin zit maar doe er dan ook 0,3 dan erbij.
Mijn mening hierover is dat je de vario niet als de ultieme sport vario moet zien (althans niet voor gy6 blok) Maar meer als een vervangende, die net een beetje ietsie pietsie mini extra prestaties eruit kan halen.
Wil je een echte sport vario kan je beter verder kijken.
Heb daarom ook besloten om voor een andere te kijken.
Van mij krijgt de vario een 6.. (omdat het feitelijk niks bijzonders is)
Ik denk dat ik nog wel deze shim ring set ga proberen. Aangezien daar nuttige shims erin zitten.
Zo kan die 0.5 erin en nog dunner gaan.