ideale bandenspanning

Ketelbinkie

Well-Known Member
ik heb het een en ander gegoogled maar er is niet zo veel overeenstemming hierover......1.8 voor, 2.0 achter?

en is een lekke scooterband echt plat en onbruikbaar of blijftie vrij dik en kan je er nog wel mee voorzichtig mee rijden? want mijn achterband was erg zacht geworden (de pomp gaf 1.30 bar aan) en ik heb hem gister opgepompt tot 2.10 en vandaag wastie volgens mij al weer een stuk zachter.....maar ik kan dat natuurlijk alleen op gevoel checken of weer naar de pomp rijden.
 
Advertisement - register to remove this

ik heb precies hetzelfde probleem gehad als jij
eerst was het een beetje lucht dat eruit ging (voor mijn gevoel tenminste)
maar het werd steeds erger, elke x als ik naar de pomp ging om mijn band op te pompen was hij naar 3 uur als leeg
je hoort en voelt je band wel als je door de bocht gaat. En ja je kan er gewoon mee rijden als raad ik het niet aan met betrekking tot grip tractie, EN SLIJTAGE VELG
je kan 2 dingen doen, je velg controleren of die recht is, zit er een erge bocht in dan zou het kunnen dat er lucht langs de velg eruit loopt, is dat niet het geval zou ik gewoon een nieuwe achterband erom laten zetten (heb zelf geprobeert en is echt ondoenbaar)
LET WEL: als je nieuwe band koopt moet je eerst 200 km voorzichtig mee rijden aangezien er nog olie van de productie op zit waardoor je snel onderuit kan met met of zonder nat weer, dus pas op.

ik hoop dat je vraag zo goed is beantwoord, zo niet mail me dan maar,!
 
Kan zijn dat er een klein gaatje inzit waardoor hij heel zacht leeg loopt.

Aangeraden volgens het boekje is:

1.3 voor, 1.6 achter, 1.7 achter beladen, 1.8 achter met ze twee.

Vaak verschild het toch per band, en staat het ook op de band aangegeven.
Daar moet je dus even op kijken.

-

Bij een te lage bandenspanning gebruikt het voertuig meer brandstof, en treedt ook een verhoogde bandenslijtage op, met name aan de "schouders" (de zijkanten van het loopvlak).

Een te hoge bandenspanning zorgt voor een verminderd rijcomfort, omdat de verende werking van de banden deels verloren gaat.
Bovendien wordt de band te rond, waardoor het midden van het loopvlak harder slijt.

In het kort:

- Een bandenspanning die 25% te laag is verhoogt de rolweerstand met 10%, waardoor uw brandstofverbruik met circa 2% toeneemt.

- Een te lage of te hoge bandenspanning zorgt voor een verminderde grip op de weg.
Dit betekent een langere remweg en een hogere slipkans.

- Een te lage of te hoge bandenspanning verhoogt de kans op klapbanden.

- Door een te lage bandenspanning is de auto minder goed in staat onregelmatigheden in het wegdek op te vangen.

- Door een te lage of te hoge bandenspanning wordt de wegligging verminderd; bij een juiste bandenspanning is het stuurgedrag optimaal.

- Een te lage of te hoge bandenspanning zorgt voor een verkeerde slijtage van uw banden.

2010-06-18_bandenspanning.jpg
 
ok thanks tinus en yme.

ik had trouwens ook het idee dat mn scooter minder hard ging en sowieso langer duurde voordattie op zn top was....nu blaast ie weer als van 'ouds'.....ik heb hem pas 2-3 maanden ofzo, vandaar dit topic ook......nu al gezeik met banden zou niet horen toch?
 
Verscheeld per band, per inch velg, en of het hard of soft compound is.

De fabrieks banden die op een Zip zitten word 1.3 voor aangeraden.
Ikzelf doe dus altijd 1.5.

Dit zijn dan dus 10 inch bandjes.
 
Grofweg 2 voor 2 achter doe ik zelf, je voelt het ook wel aan als ze echt te zacht zijn, tijdens het rijden en vooral bochten. Kan je opzich wel mee rijden, het rijdt alleen voor geen meter, vooral als ze op een gegeven moment echt LEEG zijn.

Als het fijn rijdt en ze zijn niet zacht is het prima, niet meer dan 2,5 erin doen iig

Tinus: bar is druk, niet hoeveelheid, ik zou dan zeggen dat het niet uit maakt wat voor maat je band/velg is?
 
Nogmaals, dit kan je niet zeggen, dus ik ben het oneens met je deze keer Lodewijk.

Dit verscheeld per merk, band, inch, en materiaal, en binnen band of niet.

Ook verscheeld het zelfs of het warm of koud is buiten.

Zo doe je in een Tomos bandje 2.5, maar in een Zip bandje 1.5.

In fietsen gaan soms wel 4 bar.

-

BAR, PSI, hoe je het wilt noemen, maakt geen zak uit.

EDIT @ LODEWIJK: het hangt in ieder geval wel af van de de inch maat, maar er spelen meer factoren een rol.

Breedte, hoogte, dikte. ;)
 
1,5 is heel erg weinig voor een straatscooter , ik doe altijd minimaal 2 bar , meestal 2,5 bar voor en achter.

zachter heeft ook nergens nut voor , ja je gaat wat zachter en je kunt mischien beter wheelies maken :p
 
Ja, dat probeer ik constant uit te leggen hier boven.

Daarbij komt het Piaggio boekje uit Italië.
Daar is de lucht beduidend warmer, en zet de lucht in je banden dus nog meer uit.
Dan hoef je dus inderdaad minder bar erin te doen, want de lucht is dikker.

Daar heb je gelijk in, maar dat scheelt alsnog geen 0.5 bar..
 
Tinus: bar is druk, niet hoeveelheid, ik zou dan zeggen dat het niet uit maakt wat voor maat je band/velg is?
Idd, heeft alleen te maken met de stugheid (o.a. compound) van je band.

Verder:

Aspecten bij de keuze van de bandenspanning:

  • Lagere bandenspanning verhoogt de rolweerstand, doordat een grotere lengte van de band met het wegdek in contact komt. Verder wordt de levensduur verkort doordat de band in het midden doorbuigt en de band op zogenaamde wangen gaat lopen.
  • Lagere bandenspanning geeft minder slip en dus een betere grip. Bij het mountainbiken wordt gespeeld met de bandenspanning, bijvoorbeeld om het contactoppervlak van de band en daardoor de grip op een losse bodem of zeer harde bodem te vergroten.
  • Lagere bandenspanning verlaagt de stabiliteit in bochten en kan tot wegglijden (driften) leiden. Een uitzondering vormen de tubeless-banden: doordat de wrijving tussen de binnen- en buitenband niet aanwezig is kan op deze banden in het algemeen met een 1 bar lagere spanning gereden worden.
  • Hoe hoger de bandenspanning des te minder veert de band in en des te lager is het rijcomfort. Bij een te lage bandenspanning kan canvasbreuk optreden en kan de binnenband tegen de velg lek stoten. Dit heet een snake-bite, naar de vorm van het lek.
  • De juiste bandenspanning hangt af van het lichaamsgewicht. Hoe hoger het gewicht des te hoger moet de bandenspanning zijn.
  • Zelfs de beste band verliest op den duur lucht, waardoor regelmatig de bandenspanning gecontroleerd moet worden.
  • De bandenspanning hangt af van de omgevingstemperatuur. Bij een lagere temperatuur is de bandenspanning ook lager.
 
Ja, dat probeer ik constant uit te leggen hier boven.

Daarbij komt het Piaggio boekje uit Italië.
Daar is de lucht beduidend warmer, en zet de lucht in je banden dus nog meer uit.
Dan hoef je dus inderdaad minder bar erin te doen, want de lucht is dikker.

Daar heb je gelijk in, maar dat scheelt alsnog geen 0.5 bar..

Gast,

Dat de lucht in Italie warmer is dan hier, wil niet zeggen dat de lucht inde banden dat ook is. Als je gaat rijden worden je banden warm, en de lucht daarin ook, dus tempratuur heeft hier niets mee te maken.

Ik pomp mijn banden allebei 2,5 bar.
 
Back
Top