Hyosung rush challanger 1997/1998

Telefonica2.

Well-Known Member
Sinds een aantal weken heb ik nadat mijn Peugeot roest had welke gerepareerd is en daarna verkocht gekeken voor een andere scooter.. Deze gevonden en aangeschaft voor maar liefst 50 euro.
Deze was best in een slechte optische staat. De banden waren af en dan bedoel ik niet op maar daadwerkelijk AF!Geen specifieke foto meer van de banden maar geloof me maar hahaha. Lampen werkte niet meer als ook de knipperlichten en de rest. Dit bleken slechte contacten te zijn en de verlichting door dat er zooi op de contacten van de spanningsregelaar zat(zelfde model als welke voor minarelli gebruikt worden dit is het langwerpige model 4 polig) mocht iemand er ook naar zoeken).Daarna alle kappen verwijdert en het frame in gespoten met amber tectyl.. Alles is na al die jaren en 28K aan kilometers roest vrij wat voor een Hyosung vrij knap is.Verder rijd hij na dat de carb is gereinigd in de ultrasoon en verse pakkingen heeft gekregen en een andere gasschuif met naald weer helemaal top en wil er met choke aan niet meteen er vandoor gaan..
Uiteraard daarna grondig gewassen en gepoetst. Daarna de remblokkken voor en achter vernieuwd te gelijk dat hij nieuwe banden kreeg en alles goed in het kopervet gezet..De eerste foto's zijn bij aanschaf en de rest: zie voor je zelf! Edit: De originele handleiding is er ook bij! Ook een bon met een reparatie welke in 2017 heeft plaats gevonden en daar is ook de oliepomp uitgeschakelt.Er is een nieuwe cilinder kit opgekomen dus de reden zou de oliepomp zijn. Voor deze van eigenaar wisselde (de persoon waar ik hem later van kocht heeft er nooit wat aangedaan) Was er schijnbaar zeer zuinig op gezien de gehele staat van frame/Blok waarbij elke schroef in het vet zat en werkelijk alles soepel en makkelijk los gaat en dus nergens rotte schroeven of bouten zijn welke afbreken. Dit vergemakkelijkt het sleutelen er aan en geeft aan dat hij goed onderhouden is geweest sinds de aankoop. De vorige eigenaar gaf aan er alleen maar op te rijden en dit was te zien..Alleen door dat de eerdere eigenaar(misschien de eerste eigenaar wel) er goed voor gezorgd heeft kon de eigenaar voor mij er lang mee rijden zonder er iets aan te doen..
Nu in mijn bezit is alles weer netjes ingevet en soepel gemaakt. De scooter start met 1 x drukken op de start knop.Warm of koud maakt niks uit.Snelheid is 40 op gps en 43 op de teller haha. Hij is dus gewoon geheel origineel en zo gebleven. Ben er zelf ZEER wijs mee. Meer als ik had durven hopen. Daarom dus ook een flink slot er omheen en een ZEEEEER gevoelig alarm er op. Staat dus ook in de schuur en deze gaat dus niet meer weg. Ben me wel aan het bedenken wat ik met de retro ga doen. Want die staat meer stil dan hij rijd. MVG Robert
 

Attachments

  • image-11-07-2023_21-54-47-34.jpg
    image-11-07-2023_21-54-47-34.jpg
    429 KB · Views: 34
  • image-11-07-2023_21-54-58-50.jpg
    image-11-07-2023_21-54-58-50.jpg
    373.7 KB · Views: 32
  • 20230815_090331.jpg
    20230815_090331.jpg
    369.4 KB · Views: 31
  • 20230815_090325.jpg
    20230815_090325.jpg
    326.8 KB · Views: 32
  • 20230815_090321.jpg
    20230815_090321.jpg
    343.9 KB · Views: 31
  • IMG-20230807-WA0000.jpeg
    IMG-20230807-WA0000.jpeg
    183.6 KB · Views: 34
  • IMG-20230718-WA0010.jpeg
    IMG-20230718-WA0010.jpeg
    246.3 KB · Views: 35
  • 20230815_150053.jpg
    20230815_150053.jpg
    226.8 KB · Views: 31
  • 20230815_150102.jpg
    20230815_150102.jpg
    147.1 KB · Views: 34
  • 20230815_150214.jpg
    20230815_150214.jpg
    126.3 KB · Views: 37
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Vandaag Weer mee naar het werk net als gisteren. Hij rijd nu vrij veel en merk dat hij meer los komt en vooral stationair gaat hij steeds beter lopen.
Normaal zou je nadat hij jaren weinig gereden heeft de cilinder er even afhalen en schoonmaken. Maar omdat hij prima tot bijna perfect rijd lekker laten zijn. Door dat hij nu steeds weer lekker warm word en langer rijd merk je aan alles hoe belangrijk goed warm worden (warm is anders dan te heet) en goede olie voor een effect heeft. Ben er zeer tevreden mee!
 
Ja ben er zeer blij mee. Rijd geweldig en trekt loeihard op. Schaam me er niet voor haha.
Krijg er zelfs leuke reacties op. Vooral de wat oudere (zeg maar 40 jarigen)scooterrijders die dit spul mee gemaakt hebben vinden dit leuk.
Pas geleden staande gehouden omdat er geen spiegels opzitten. Agenten dachten dat hij nieuw was. hij is schadevrij en alles gepoetst en het zwart zit in de ok wax. was erg grappig haha.
 
Oke. T is best kou hier in NL. De hyosung komt niet met baggerweer de schuur uit. De NIU staat warm in de gang, kymco onder de hoes buiten en de retro staat gewoon voor de deur buiten voor de snelle boodschap.De retro heeft net een andere carb gekregen omdat hij niet starten wou, alles was goed. Na lang starten sloeg hij pas aan en liep niet goed. Carb vervangen en met de nieuwe carb start hij na 2 weken stil staan direct en rijd beter dan voorheen..De kymco slaat ook meteen aan. minder dan 2 tellen en hij gaat aan en loopt als een zonnetje.
De Hyosung heeft na 4 weken even moeite en de accu bijna leeg, Even bij laden en hem even de tijd geven de benzine tijdens het starten de carb te vullen.Eenmaal dat gelukt is een typische 2takt plof voor hij aanslaat en DAAR is hij dan. en loopt meteen perfect. Morgen mag hij weer even mee want t is nog droog en blijft droog morgen(komt de weg niet op als het nat is).
 
Last edited:
Mooi ding voor dat geld. Heb je mazzel mee! Waarom heb je eigenlijk de spiegels eraf gehaald?
Waren afgebroken en dol. Vind t op een oude scooter ook vreselijk lelijk. Op mijn kymco, retro en de NIU zitten ze er wel op. Spiegels waren altijd het eerste welke ik er afhaalde.
 
Last edited:
Ah zo. Ik vind een spiegeltje wel vreselijk prettig.
mijn niu is mijn half daily, De kymco is mijn toer scooter en de retro half daily half toer. Die hebben dus netjes de spiegels er op. De hyosung is vooral met mooi weer en waneer ik er zin in heb men dagelijkse scooter. Meestal niet en ik rijd er niet mee over de weg namelijk. Bij ons kan je als je de juiste brug pakt(van de 2) op fiets/bromfiets paden. De hyosung loopt max 40. Harder kan wel maar daar moet ik in de lente mee bezig(zoals te zien op foto is het een brom)Want dit is vermoed ik een ex snor scooter. Toen ik hem net had vlogen er na hij weer lopend gemaakt is ineens 2 spiegels om beurten langs men oren (lees: helm). en Dit maar zo gelaten en vind het mooier staan.
 
Oke Vandaag vond ik hem wat apart optrekken en besloot dus de carterkap er af te halen. Hier uit bleek dat de snaar op knappen staat.
Vervolgens de Vario er af, LET OP! Zoals ik ooit begrepen had en de vraag hier gesteld te hebben dat de Hyosung links draad zou hebben.Dit klopt. De bout moet er met de klok mee afgedraaid worden. Verder las ik wel eens dat de Rush challenger begrensd is met alleen CDI begrenzing(blauw draad)Dit is niet geheel waar of misschien geheel niet(niet getest)Mijne heeft namelijk een begrenzingsplaat Zoals peugeot ook heeft en minarelli blokken gebruikt op de SR Ditech
.1703500652452.png
 
Gisteren nieuwe snaar en rollen er in gezet. Van 6,6 gram naar 7 gram. varioplaat er uit. en loopt nu zonder een dip vlot naar de 52 en blijft daar.
Voorheen liep hij max 38/40. Dit omdat het waarschijnlijk een "EX" snor betreft welke later is omgekeurd. Hij is nu nog fijner en ben er dan ook zeer tevreden mee. ook met het resultaat.
 
Leuk om te zien. Vroeger in de zaak veel van verkocht en ik meen maar dat weet ik niet 100% zeker dat ze destijds alleen als snor waren uitgevoerd. Dit waren hele toegankelijke scooters en in de euro tijd meen ik iets van 1100 euro.
De moer moet inderdaad rechtsom losdedraaid worden. Typisch Morini. Eigenlijk best slim omdat de krukas tegen de klok in draait kan de moer nooit tijdens rijden los trillen.
De Aprilia SR Ditech is overigens ook Morini, vandaar de begrensplaat. Minarelli heeft dit echter nooit gehad.
Heel veel plezier ermee en hou hem vooral netjes.
 
Leuk om te zien. Vroeger in de zaak veel van verkocht en ik meen maar dat weet ik niet 100% zeker dat ze destijds alleen als snor waren uitgevoerd. Dit waren hele toegankelijke scooters en in de euro tijd meen ik iets van 1100 euro.
De moer moet inderdaad rechtsom losdedraaid worden. Typisch Morini. Eigenlijk best slim omdat de krukas tegen de klok in draait kan de moer nooit tijdens rijden los trillen.
De Aprilia SR Ditech is overigens ook Morini, vandaar de begrensplaat. Minarelli heeft dit echter nooit gehad.
Heel veel plezier ermee en hou hem vooral netjes.
Klopt. Heb zelf in 2005 een ditech gehad in de telefonica movistar editie. 18000 mee gereden. (Probleemloos ) ben er zeker zuinig op. En hij gaat iig niet meer weg haha. Nieuw project ben ik al aan begonnen (keeway hurricane) foto's zullen nog wel volgen.
 
Die Moviestars waren erg mooi. Denk dat Aprilia wel het merk is die kwa sticker design voorop liep. Stiekem nooit weg moeten doen ;).
Maar goed, dat denk ik ook dagelijks bij de voertuigen die ik zelf in bezit heb gehad.
 
Die Moviestars waren erg mooi. Denk dat Aprilia wel het merk is die kwa sticker design voorop liep. Stiekem nooit weg moeten doen ;).
Maar goed, dat denk ik ook dagelijks bij de voertuigen die ik zelf in bezit heb gehad.
Mee eens. Alleen de ditech lag aardig in elkaar helaas. En kappen duurder dan de waarde. Had 'm ondanks dat moeten houden haha.
 
Back
Top