hyosung cilinder

491GT

Well-Known Member
ik heb hier een hyosung waar de zuiger een paar groeven in de wand heeft gemaakt. nu vroeg ik mij af of ik beter deze liet honen of een nieuwe van DMP / imitatie ( http://www.josdijkman.nl/shop/index.php?act=viewProd&productId=1015 ) wat een beetje goedkoper uitkomt zou nemen.

heb de cilinder eens opgemeten om te kijken hoe ovaal hij is. kwam ik er ook achter dat die 40,60 mm op zen breedste punt nog was.. maar ik dacht hier ooit gelezen te hebben dat het 41mm moet zijn?
 
Advertisement - register to remove this

honen , vooral op Hyosung!! en een goeie zuiger nemen!!

de boring is vrij groot , terwijl de slag erg kort is ,en het is luchtgekoeld , een goed recept voor kapot lopende cilinders , maar als de kwaliteit goed is kan het best nog lang goed blijven , DMP en dat soor imitatiemerken zullen vaak niet lang heel blijven op zo'n blok..

waarmee meet je?
 
met een niet al te duur digitaal schuifmaatje. misschien doe ik iets verkeerd :p heb hem nog niet veel gebruikt.

dan word het dus honen ik dacht misschein al dat het een imitatie cilinder was omdat de boring anders was. zag ook nergens een merk of een teken op de cilinder staan. enkel PR-2 staat er op. (kan ook PA-2 zijn)
 
meet eens aan de onderkant ,en zorg dat ie op 0 staat.

maar dan nog is een cilinder meten met een schuifmaat nog niet helemaal precies , maar je zou wel moeten kunnen meten dat het 41mm is , want dat is een rush.
 
had hem lang boven gemeten, heb het nu even aan de onderkant gedaan en denk dat hij de binnendiameter niet goed meet wand kom op 40,76 en 40,79 mm uit. de zuiger meet 2x 40,79mm (zet hem altijd even op 0 als ik begin te meten)

heb ook even wat foto's gemaakt, toen ik hem loshaalde was dit al zo. je ziet dat de bovenste veer niet mooi meer rond de zuiger zit, denk dat dat de groeven gemaakt heeft.

(klikbaar)
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=26843&d=1316179671[/ir]
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=26844&d=1316179671[/ir]
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=26845&d=1316179671[/ir]
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=26846&d=1316179671[/ir]
 

Attachments

  • DSC00295.jpg
    DSC00295.jpg
    842.4 KB · Views: 89
  • DSC00296.jpg
    DSC00296.jpg
    874.2 KB · Views: 90
  • DSC00293.jpg
    DSC00293.jpg
    929.2 KB · Views: 89
  • DSC00294.jpg
    DSC00294.jpg
    886.8 KB · Views: 89
de zuigerveren hebben de groeven niet gemaakt. zuigerveren horen er een beetje los in te zitten en niet strak er tegen aan, je moet ze als je een zuiger koopt er ook zelf op zetten.
dit is gewoon slijtage en heeft aardig wat gelopen verwacht ik zo, je kan hem gewoon uithonen/ laten doen :)
 
dit is puur slechte olie...

kool in de poort is al niet goed , daarnaast zal er kool onder de veren zijn gaan zitten , de kool onder de veren hoopt steeds meer op , hierdoor gaat de veer steeds verder naar buiten , en vast zitten , op een gegeven moment zal de veer in de uitlaatpoort gaan happen , en dat heeft ie ook gedaan..

en cilinder kan ook nog weleens versleten zijn..

bovenin meten kan zowiezo niet zo te zien.
 
dat dacht ik dus ook. had het al een paar keer gezegt tegen diegene waar de scooter van is dat hij slechte olie gebruikte. zal vandaag eens rondhoren waar ik hem het beste kan laten honen. als hij nog te redden valt.

wat zijn zo de goeie zuigertjes voor deze?

dit is gewoon slijtage en heeft aardig wat gelopen verwacht ik zo :)

heb deze een jaar geleden verkocht toen stond er 17000km op de teller maar dat kunnen der dus ook 27000 of meer zijn wand het tellertje gaat maar tot 9999km. :+
 
Kijk eens of het luchtfilter nog heel is, bij een Rush heb ik gehad dat er een gat (~0,5-1cm) in zat, weet niet meer waardoor het kwam, maar het was er ingesleten.

Ik laat cilinders altijd bij een dealer in de buurt honen (~€60 incl. zuiger), daar krijg je dan (altijd?) een Meteor zuiger bij, voor die Rush heb ik gewoon een goedkope zuiger gekocht, honen was niet nodig, maar ik kon nergens passende zuigerveren vinden (Zuigerveren waren kapot door een kapotte lagerkooi).
Ik heb 'm nooit meer teruggezien, dus ik neem aan dat ie nog rijd (Hij is na het vervangen van de krukaslagers nog wel 1x langs geweest omdat er vuil in de sproeier zat).
 
even een kleine update. na een paar weken zoeken naar iemand die hoont hier inde buurt rade ze allemaal een andere cilinder aan. nu heb ik vandaag de cilinder aan een hyosung dealer laten zien, en die zei me dat boren en daarna honen eigenlijk de moeite niet meer was omdat de groeven al meer dan een mm diep waren en de cilinder zo goed als versleten is. (en vond 50euro daarvoor + kosten voor een goeie zuiger ook een beetje duur) dus kan ik niet anders dan een imitatie setje bestellen.

nu heb ik de keus uit een power 1 en een italkit rms. kan ook voor een originele gaan maar daar moet ik dan veel te lang op wachten. (hopelijk gaat het deze keer bij scootparts wel zonder wachten :+)

nu zou ik willen weten welke van die 2 ik het beste kan nemen?

@ kob de luchtfilter had ik al nagekeken
 
ik heb over beide cilinders even wat opzoekwerk gedaan. over de power 1 lees ik toch veel positieve reacties als gewone vervangcilinder. alleen lees ik dat bij sommigen de zuiger soms wat tegroot is en de cilinder soms slecht is afgewerkt.

over de andere cilinder lees ik toch iets meer problemen.

dat ding verkopen zit er niet echt in. ik moet hem terug in orde brengen voor iemand die hem nodig heeft voor naar zijn werk te gaan. :)

het zal dus de power one worden, zal hem met de schuifmaat een keer opmeten als hij hier is.
 
ik snap werkelijk niet dat mensen zon gaar ding kopen ook...

met een schuifmaat een cilinder opmeten heb je niet veel aan...

imitatiecilinders zijn vrij onbetrouwbaar , het materiaal is gewoon slecht , het probleem is bij een rush nog erger doordat de slag zo kort is.

en dan nog wat voor olie er word gebruikt!!

ik zou wel zeggen dat je er niet voor garant staat als je een imitatiecilinder erop zet..
 
de olie ben ik er aan het uithalen, dat zal nog wel even duren wat het tankje zat helemaal vol.

dat laatste wat je zegt heb ik idd gedaan. zal nu zien wat hij gaat zeggen. als hij het niet wild dan word het wss een onderdelen scooter.

en tja gare dingen :) heb het altijd leuk gevonden om aan rushjes te sleutelen.
 
ikzelf heb vroeger ook een hyosung rush gehad, heb elke cilinder geprobeert italkit,dmp en de rest van de zooi.
altijd vastlopers , altijd last van verkoling in de poorten,wat ik ook deed, de rotzooi hield het max 3k uit..

hyosung is gewoon een bami blok, net zoals de anderen al aangeven een drama blok:p

ik raad je aan , de nieuwe cilinder of de gehoonde even netjes af te werken want die zijn uit fabriek echt kak.
 
tja bamidingen, ik vind het toch nog een stuk beter dan die chinese rommel die tegenwoordig overal ziet rondrijden.

heb je die power one ook getest? heb hem in ieder geval besteld. vind het wel spijtig dat nu scootparts hun hele site vernieuwd heeft er nog altijd niks info op staat of ze meteen kunnen leveren of het nog moeten bestellen.
 
de cilinder staat er intussen al een paar weken op, heb maar een dmp hier bij de dealer gaan halen omdat men bestelling bij scootparts altijd om 1 of andere reden van hun site verdween.

heb al een aantal keer geprobeerd hem aan het lopen krijgen maar het wil maar niet lukken. nu is men vermoeden dat hij niet netjes inde cilinder vonkt want de bougie word altijd een klein beetje nat maar er gebeurd helemaal niks. daarom vroeg ik mij af of een benelli bobine op zoon hyosung past? (ziet er helemaal hetzelfde uit buiten paar kleine details)

ook zou ik eens een nieuwe bougie willen proberen maar wat voor type zou ik voor deze scooter het beste kunnen gaan halen?
 
oke bedankt, daar heb ik er nog een aantal van liggen.

in het begin vooral veel met de kick gestart maar hij sloeg helemaal niet aan (enkel de kick maakte een rare rinkel geluid als hij terug naar boven komt, dat als hij loopt ik nog wil achterhalen)

nu hij opde brug staat voor makkelijk aan de bougie te kunnen enkel elektrisch. met de starter erop draait hij netjes en lang genoeg rond voor te moeten aanslaan.

die vraag in mijn vorige reply van die bobine weet je daar toevallig ook een antwoord op? als het uitwisselbaar is kan ik dat van het weekeind ook een keer testen.
 
Beetje deo kijken of die dan wel wat doet. Weet je of de bougie vonkt, en bij montage van nieuwe cilinder kán het gewoon net dat beetje helpen soms om het systeem op gang te brengen. Nee, normaal is het niet, maar dat is zo'n hyosung uberhaubt niet :p
 
Back
Top