HPI voorontsteking 172cc

jordoe

Member
Hey,

Weten jullie welke vooronsteking op hoeveel mm moet zetten bij HPI 210 onsteking op een Piaggio slag 52 172cc AC?

Staat namelijk in de handleiding 2mm maar dit vind ik wel heel erg krap, wat zouden jullie doen of aanhouden?
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb geen ervaring met die HPI's, maar als het in de handleiding staat, waarom twijfel je dan?
Wat bedoel je met krap, te vroeg of te laat?

Gebruik de zoekfunctie eens van dit forum of kijk eens op Youtube.

Als 17 jarige op de openbare weg rijden met een 172cc lijkt mij niet echt verstandig en vooral niet als je deze nog "sneller" wilt maken!
 
Veder staat de motorscooter gewoon op A2 kenteken heb zelf hier ook het rijbewijs voor....
Knap!

1719647025731.png
Misschien even in de materie duiken, dat gat zul je eerder krijgen als de voorontsteking groter is dan 2mm als je bijv. naar 3 of 4 gaat, want afhankelijk van de curve in de bijgeleverde cdi kan het dan zijn dat de ontsteking reeds komt voor top dead center. (detonatie of pingelen)
Maar nogmaals ik ben geen tuner, ken de specs niet van jouw binnenrotor ontsteking, maar als 2mm in de installatiemanual staat, lijkt het mij logisch dat je dit ook aanhoudt.
 
Ik hoef alleen te weten welke vooronsteking ik moet aanhouden. Niet meer niet minder. Dus als iemand iets kan zeggen welke vooronsteking ik moet gebruiken bij een slag 52 krukas dan ben ik geholpen..
 
Mannen, even voor mijn beeldvorming en niet dat ik twijfel aan jullie expertise.
Nogmaals ik ben geen tuner maar wil er wel van leren, daarvoor zijn forums, toch?

Neem de slag van 52mm en een commando richting cdi op 2mm voor het hoogste dode punt van de zuiger.
Het aantal graden waar de cdi het commando krijgt om de dwell periode in te zetten afhankelijk van het toerental (wat men ontsteekcurve noemt) is dan toch (2/52)x360 = 13,85 graden.

Bij 4,3mm is dit dan toch (4,3/52)x360 = 29,77 graden.