HowTo: Diploze Minarelli vario setup

Aidix

Well-Known Member
HowTo: De Vario FAQ

De Vario​

Zo'n belangrijk onderdeel van je motorblok, en nergens staat ooit een goede duidelijke uitleg. Verhalen die je tegenkomt op internet of magazines zijn incompleet en/of kloppen van geen kant. Als je echt wilt weten hoe een vario werkt lees dan verder. Let op: ingewikkeld verhaal. Niet voor watjes, dit zijn geen 'basisprincipes'! Dit verhaal vertelt je niet alleen welke vario je moet kopen, maar legt ook de werking ervan uit.

Inhoud:

Variotechniek
1. Poelie
2. Vario
3. Van wegrijden tot topsnelheid
4. Rollen VS toeren VS vermogen
5. Spiebaan
6. Drukveer
7. Overrange
8. Afstellen
Vario setups
9. Aanbevolen vario setups Mina
10. Aanbevolen vario setups Piaggio
11. Aanbevolen Torque Driver Pia+Mina



1. Poelie
De achterpoelie is het belangrijkste onderdeel van je hele vario.
Een verhaal over vario's en we beginnen over de poelie. Dat lijkt vreemd, maar het is juist heel logisch. Als de motor langzaam draait bepaalt hij namelijk wat er gebeurt, wat de stand van de snaar is. Hoe zit een poelie in elkaar, en wat doet hij?



poelie1.jpg

De poelie zit aan 'de andere kant' van je vario. Hij bestaat uit twee helften die uit elkaar kunnen schuiven. Een drukveer duwt hem stevig in elkaar met een kracht van 20 tot 30 kilo.

De loopvlakken (waar de snaar tussen zit) lopen schuin, maar ze staan niet bol. Dankzij de schuine loopvlakken en de druk van de drukveer wordt de snaar altijd naar buiten geduwd.



Als je de beschermkap van de poelie trekt dan zie je wat erin zit:
poelie2.jpg


De voorste helft van de poelie (rechts op de foto) heeft een soort sleuf. Dit heet de 'spiebaan'. Goed onthouden.


poelie7.jpg

De voorste helft van de poelie zit over de as van de achterste helft geschoven. Normaal zou dit vrij rond kunnen draaien en in/uit elkaar kunnen schuiven. Dankzij de spiebaan en het pennetje dat erin zit kan de voorste helft maar op 1 vaste manier schuiven. Hij zit als het ware op rails.



poelie3.jpg

Zoals je ziet is de spiebaan schuin. Dit betekent dat je de twee helften niet recht uit elkaar kan trekken. De voorste helft draait ten opzichte van de achterste helft.




poelie4.jpg

Hier staan de helften helemaal uit elkaar.


poelie5.jpg

Als ze in elkaar zijn geschoven zijn de poelies behoorlijk ten opzichte van elkaar gedraaid.

Tussen de helften van de poelie zit normaal je v-snaar. De snaar wordt naar buiten geduwd door de kracht van de drukveer en doordat het loopvlak van de poelies schuin is.

2. Vario
De vario zorgt voor alle actie.
De vario bestaat net als de poelie uit 2 helften met een schuin loopvlak. De vario kan in tegenstelling tot de poelie wel 'recht' uit elkaar. In de vario zitten de rollen, die duwen de twee vario helften tegen elkaar aan. Hoe harder de motor draait, hoe harder de rollen duwen. Bij een stationair draaiende motor duwen de rollen amper.


vario1.jpg

Bij een langzaam draaiende motor staat er geen kracht op vario. Als de snaar in de poelie naar buiten wordt geduwd dan wordt hij bij je vario naar binnen getrokken. De snaar begint zijn reis bij een laag toerental dus altijd vanaf het laagste punt in de vario, in het midden. Zie plaatje hieronder, links vario, rechts de poelie.
vario3.jpg



vario2.jpg

Stijgt het toerental, dan duwen de rollen de variohelften steeds harder tegen elkaar. Zodra op de vario meer druk komt te staan dan op de poelie, dan schuiven de vario helften tegen elkaar aan en wordt de snaar omhoog geduwd in de vario. In de poelie wordt de snaar naar binnen getrokken.
vario4.jpg





3. Van wegrijden tot topsnelheid
Stap voor stap.
De gewichten hieronder die bij de vario staan kloppen niet helemaal, ik heb het niet opgemeten. Het gaat om het principe.


vario-step1.jpg

Als de motor stationair draait is de kracht van de rollen nihil. De snaar wordt dus makkelijk naar buiten getrokken in de poelie.


vario-step2.jpg

Geef je een beetje gas dan stijgt de kracht van de rollen. Zolang de kracht van de rollen kleiner is dan die van de drukveer gebeurt er echter nog niets! Als de koppeling aangrijpt gaat de scooter langzaam rijden, maar hij zal nog niet verder gaan accelereren.


vario-step3.jpg

Pas als je zoveel toeren maakt dat de kracht van de rollen groter is dan die van de drukveer wordt de snaar in de vario omhoog gedrukt. De drukveer gaat echter ook harder terug duwen naarmate hij sterker wordt ingedrukt. De kracht van de drukveer kan oplopen van ~20 in het begin tot ~30 kilo als hij helemaal is ingedrukt en de snaar dus maximaal in de poelie is getrokken. Je rijdt dan op topsnelheid.


vario-step4.jpg

Als je halfgas rijdt blijft de snaar ergens halverwege hangen. De snaar wordt in de poelie omlaag getrokken tot de drukveer evenveel druk levert als de rollen in de vario. Het systeem is dan in evenwicht.


4. Rollen VS toeren VS vermogen
Rollen bepalen je acceleratie.
De kracht van de rollen zorgt ervoor dat de snaar omhoog wordt gedrukt in de vario, en in de poelie naar binnen wordt getrokken. Dit is ongeveer hetzelfde als dat je in een auto steeds een hogere versnelling kiest. Accelereren kost vermogen, dat vermogen wordt geleverd door de cylinder. Belangrijk: Als de acceleratie precies even veel vermogen nodig heeft als de motor op dat moment levert, dan kan de motor niet in toeren klimmen. Een motor klimt pas in toeren als hij meer vermogen levert dan op dat moment wordt gevraagd. Belast je de motor te zwaar, dan zakt het toerental.

Bij een goed afgestelde vario blijft het toerental tijdens acceleratie ongeveer hetzelfde. Dus: bij een goed afgestelde vario vraagt de acceleratie continu exact het vermogen dat de motor levert. Hiervoor is het nodig dat de druk van de rollen en de tegendruk van de poelie geleidelijk verandert, bijvoorbeeld de vario levert continu 5KG meer druk van de achterpoelie. Bij een plotseling groter of kleiner verschil in druk tijdens acceleratie zou het toerental namelijk gaan schommelen.

Wordt de druk in de poelie ineens lager:
Bij een lagere druk in de poelie kan de snaar makkelijker naar binnen worden getrokken. De snaar zou plots sneller in de vario omhoog gaan, waardoor er 'te snel' een hogere versnelling wordt ingezet. Er wordt meer vermogen gevraagd dan de motor levert en het toerental zakt. Dit is dus een 'dip'.

Wordt de druk in de poelie ineens hoger:
Bij een hogere druk in de poelie kan de snaar moeilijker naar binnen worden getrokken. De snaar zou plots langzamer in de vario omhoog gaan, waardoor er 'te langzaam' een hogere versnelling wordt ingezet. Er wordt minder vermogen gevraagd dan de motor levert en het toerental stijgt. Je krijgt nu een beetje overtoeren.

Bij een perfect afgestelde vario levert de motor tijdens volgas acceleratie continu maximaal vermogen, en blijft het toerental stabiel. De scooter accelereert dan het snelst.


vario-bank.jpg

Aangezien een motor maar op 1 toerental max vermogen levert is er dus ook eigenlijk maar 1 goede afstelling! Bij de setup links is dat toerental 9000rpm. Alleen het rollengewicht waarmee de motor precies 9000rpm maakt tijdens volgas acceleratie is het goede gewicht.



5. Spiebaan
Die spiebaan is belangrijker dan je denkt!
Omdat de helften van de poelie ten opzichte van elkaar moeten draaien is het erg lastig om de snaar naar binnen te trekken. De snaar kan niet zomaar 'zakken' maar moet tussen de ten opzichte van elkaar draaiende helften door. Deze draaiing zorgt namelijk voor een heleboel extra wrijving en dus 'weerstand' tijdens het naar binnen trekken. Deze extra weerstand komt bovenop de druk die de drukveer uitoefent. Zonder de extra weerstand van de verdraaiing zou de snaar in no time naar binnen vliegen. Als de draaiing continu hetzelfde was zou er niets aan de hand zijn en waren alle scooters heeel makkelijk af te stellen. Maar helaas... De standaard achterpoelie heeft een spiebaan met een knik erin!




poelie6.jpg

Het eerste (1) stukje moeten de poeliehelften veel sterker draaien ten opzichte van elkaar dan het laatste (2) stuk. Dus van het eerste stuk is de weerstand in de poelie hoger dan verderop.


vario-torquedr.jpg

Dit is een foto van een Malossi Torque Driver
Van diverse merken kun je ook poeliehelften kopen met een rechte spiebaan, dus zonder knik erin. Deze heeft een gelijke draaiweerstand over het hele bereik. Ze hebben diverse namen als "Malossi Torque driver", "Polini Speeddrive" etc... Je koopt dus de voorste helft van de poelie.

Vario's van Polini, Malossi, Doppler etc zijn NIET berekend op de knik in de standaard spiebaan. Ze zijn berekend op de rechte spiebaan van de TorqueDriver/Speeddrive poeliehelft. Monteer je deze vario's met de standaard achterpoelie met knik in de spiebaan, dan stijgt de snaar in het eerste stuk minder snel dan in het 2e stuk. Zie de tabel in het vorige hoofdstuk over "weerstand". Omdat de weerstand in de achterpoelie in het begin hoger is stijgt het toerental.

Wat je merkt is bijvoorbeeld: van 20-40 is het toerental vrij hoog en daarna zakt het in. Dit is de belangrijkste oorzaak van dips met race vario's. En dit kan je niet verhelpen met een zwaardere drukveer!



Hieronder het effect van de knik in de spiebaan:
vario-bank2.jpg

Bij (1) kijk je naar het toerenverloop en zie je een bult toeren die hoger is dan de rest. Dit is het eerste stukje van de spiebaan waar de poelies extra veel moeten draaien, waardoor de motor meer toeren kan maken.

Bij (2) kijk je naar de het vermogen op het achterwiel en zie je het effect dat dit heeft. Er zit een deuk in, je scooter accelereert dus niet gelijkmatig en je mist vermogen.

De gele lijn geeft aan wat er gebeurt met een Torque Driver, een poeliehelft met een rechte spiebaan. Het toerental blijft stabiel, en er zit geen deuk in het vermogen. Met name na het wegrijden uit stilstand of vanaf lage snelheden accelereer je beter.



De belangrijkste punten uit dit hoofdstuk op een rijtje:

1. Polini/Malossi/Doppler vario's zijn berekend op een rechte spiebaan
2. De standaard achterpoelie heeft een knik in de spiebaan
3. Deze knik zorgt voor een onregelmatig toerental bij acceleratie
4. Er is geen drukveer die zo'n knik kan laten verdwijnen


Als de motor bij de 40-50km/h zover terugzakt in toeren dat hij 'blijft steken', dus zo weinig toeren maakt dat hij geen kracht meer levert, dan zul je wat lichtere rollen moeten gebruiken. De beste oplossing is natuurlijk de aankoop van een Torque Driver!

6. Drukveer
De drukveer is een van de minst ingewikkelde delen van de vario.
Een drukveer is gewoon een veer. Toch snapt bijna niemand waar hij voor dient en wat je ermee kan, en neemt men aan dat 'sterker altijd beter' is en dat je een dip wegkrijgt als je drukveer maar sterk genoeg is. Helaas: De druk van de drukveer wordt voornamelijk gebruikt om slip in de vario tegen te gaan. Bij sterke cylinders heb je dus een zwaardere drukveer nodig, maar bij een gewone 50cc is het waanzin om met een 'rode malossi drukveer' te gaan rijden.

Een veer is een heel simpel ding, hij duwt terug als je hem indrukt. Duw jij hem harder in, duwt de veer harder terug. Er zijn diverse veren te koop, maar ze verschillen alleen in kracht. De een is sterker dan de ander. Drukveren zijn "lineair". Dat betekent dat de tegendruk gelijkmatig toeneemt. Het enige effect van een zwaardere drukveer is dus dat je iets zwaardere rollen moet gebruiken om de snaar 'even snel' naar binnen te trekken en dat de koppeling mogelijk wat later aangrijpt, maar verder blijf de hele werking van de vario en poelies hetzelfde. Dit betekent dus ook dat de totale weerstand in de vario hoger wordt, en er meer vermogen verloren gaat door wrijving. Monteer liever iets lichtere rollen dan een sterkere drukveer! Meestal is een witte of gele malossi drukveer goed genoeg. Wit zit standaard bij een malossi sport vario en is ongeveer gelijk aan de doppler drukveer van de S2BR vario.

7. Overrange
Wat doet een Malossi Overrange set of een Polini Evo vario+Speeddrive set.
Voor Minarelli zijn fraaie sets te koop van Polini en Malossi met daarin een extra grote 128mm achterpoelie, een extra grote vario, en een langere snaar. Het nut van deze sets is de vario een grotere 'range' te geven. Het verschil tussen de hoogste en de laagste stand van de snaar wordt groter. Bovendien is alles perfect op elkaar afgestemd en loopt dus zonder problemen erg stabiel.

Let op: Met deze sets wordt je topsnelheid niet hoger. Deze vario's zijn niet of nauwelijks groter dan een gewone Polini of Doppler vario. Het voordeel zit in de grotere achterpoelie. De standaard Minarelli achterpoelie heeft een diameter van zo'n 115mm. De Polini/Malossi achterpoelie heeft een diameter van 128mm. Samen met de langere snaar betekent dit eigenlijk dat je scooter juist alleen maar 'langzamer' kan lopen dan voorheen (als laagste snelheid), en dat de topsnelheid hetzelfde is. Je zal een zwaardere vertanding moeten monteren om echt nut van deze sets te hebben!

Voor het huidige Piaggio blok (dus het Runner/DNA blok dat tegenwoordig ook onder Zip/Typhoon hangt) heeft een Overrange of Evo vario set geen grotere vario of poelies. De standaard achterpoelie uit dat blok is al 134mm. Je kan alleen een losse 134mm helft kopen met een rechte spiebaan. Alleen de stabiliteit van de vario verbetert met zo'n complete set.


8. Afstellen
Over afstellen kan je hele boeken volschrijven, maar eigenlijk is het simpel.
Er is maar 1 goede methode. Meet de acceleratie op! Als de vario goed is afgesteld, dan levert de motor tijdens acceleratie continu maximaal vermogen. Dan is je acceleratie van 0-60 dus ook het kortst. Opmeten van je acceleratie kan met een testbank, met een acceleratiemeter maar ook gewoon met een stopwatch.

Om goed te kunnen afstellen heb je genoeg rollen nodig. Je moet op 0.25gr nauwkeurig af kunnen stellen. Met een 3 rollen van 4.0gr en 3 van 4.5gr kan je ook '4.25gr' maken door de rollen om en om te mixxen. Ga dus steeds 0.25gr omlaag en meet accelleratietijd tot je de beste waarde hebt. Kom je na het afremmen voor een bocht nog wat moeilijk op gang, doe er dan iets lichtere rollen in (0.25gr). Veel mensen grijpen dan meteen naar een sterkere drukveer, maar probeer liever of het met iets lichtere rollen gaat. De beste oplossing is natuurlijk die torque driver!

Ga nooit je vario 'afstrepen'!!!
Hoe hoog je snaar komt op topsnelheid heeft helemaal niets te maken met een goede afstelling. Helaas zijn er in scooterland veel vreselijk irritante n00bs die elkaar wijsmaken dat je een vario moet 'afstrepen' om het juiste gewicht te bepalen, maar dat heeft uiteraard helemaal niets te maken met het toerental dat je maakt tijdens acceleratie. Zie je zo'n n00b, geef hem dan een paar klappen, en een link naar deze pagina!



9. Aanbevolen vario setups Minarelli

De standaard Minarelli vario/poelie
Minarelli werkt nog met antieke hardware. Helaas heeft de tijd bij Minarelli stilgestaan de afgelopen 14 jaar. De standaardvario is een klein, gammel prulletje dat je eerder zou verwachten in een Chinese scooter van 600 euro. Ook als je alleen met een standaarduitlaat rijdt is het de moeite waard om deze te vervangen, je topsnelheid zal omhoog gaan. De standaard poelie is ~115mm groot en heeft een knik in de spiebaan.


Rijd je met 50cc en een andere uitlaat dan is de aanschaf van een nieuwe vario bijna verplicht. Je topsnelheid gaat er van omhoog met 5-10km/h
Als je het geld ervoor over hebt kan je ook een TorqueDriver erbij kopen, je vario zal een stuk stabieler lopen en je veel minder of geen rare dips. Dit maakt het afstellen echt veel eenvoudiger, maar het is niet noodzakelijk.

Rijd je met 70cc en wil je een netjes lopende vario plus een behoorlijke topsnelheid dan is de combinatie nieuwe vario + Torque Driver eerste keus. Het zeer stabiele toerental maakt afstellen een eitje.
Alleen een losse Pol/Mal/Doppler vario geeft een toerental dat ~2000rpm varieert tussen 20 en 60km/h. Je zal wat vermogen verliezen, maar op zich loopt het wel.

Door R70 geteste en aanbevolen vario's:

1.Power1 (~€32)
Zie de test: http://www.scooter-freaks.nl/forum/showpost.php?p=1711119&postcount=104
Deze vario kost de helft van bovenstaande vario's, maar blijkt van gelijke kwaliteit. Gemaakt van hetzelfde materiaal als de Doppler en loopt even goed als de Malossi. In combinatie met een Torque Driver 100% strak, en dat voor een prijs waar je amper een set rollen voor koopt. Aanbevolen op 50 en 70cc.

2.Doppler S2BR (~€62)
Standaard geleverd met 3 4 en 5.5gr rollen van goede kwaliteit. Bestel je er nog 4.5gr bij dan ben je meteen klaar voor 90% van de setups.
Een oversized vario met 19mm rollen die met torque driver 100% stabiel is.
Deze vario is meest geschikt voor 70cc. Deze vario duwt de snaar flink hoger dan de Malossi Sport, daardoor is hij meer geschikt voor 70cc, je top zal hoger zijn omdat een 70cc dit makkelijk kan trekken.

3.Malossi Sport (~€50)
Standaard geleverd met 6.0gr rollen van goede kwaliteit.
Een soepel lopende vario die met torque driver 100% stabiel is. Deze vario is meest geschikt voor 50cc. Met 70cc neemt de slijtage toe, de beschermende laag is niet erg stevig. Maar ook met 50cc heb je al na 2000km kale plekken. Neem liever de Power1.


Hoe kies je het juiste type Torque Driver?
De standaard Mina achterpoelie is er in 2 smaken.
-Als je standaard koppeling 2 voetjes heeft dan moet je de torque driver "voor 1996, 105mm koppeling" hebben.
-Als je standaard koppeling 3 voetjes heeft dan moet je de torque driver "na 1996, 107mm koppeling" hebben.

LET OP HET GAAT ALLEEN OM DE STANDAARD KOPPELING DIE IN DE SCOOTER ZAT TOEN HIJ NIEUW WERD GEKOCHT. Bij 2e hands scooters of poelies die je van een ander hebt gekregen klopt dit vaak niet meer. De enige 100% veilige methode om erachter te komen wel type je hebt is het opmeten van de gladde glimmende as waar de torque driver overheen schuift.

De diameter van deze as NA 1996 is 34mm. De omtrek is 103.5mm
De diameter van deze as VOOR 1996 is 33mm. De omtrek is 107mm

Ventilvar/Airspeed
Van Polini en Malossi kan je ook deze dingen kopen:
of8toh.gif


Ze zijn echter exact hetzelfde als je standaard ventilator, het loopvlak is recht en heeft dezelfde hoek. Weggegooid geld dus.



10. Aanbevolen vario setups Piaggio
Piaggio, Runner blok

De standaard Piaggio vario/poelie
Piaggio heeft het modernste motorblok. Eigenaars van een scooter met een modern Piaggio blok hebben het makkelijk. Het blok dat onder huidige Piaggio scooters zit (Na 1997, dus het "Runner blok" zeg maar.) wordt geleverd met een 134mm achterpoelie en een grote vario met 19*15.5mm rollen. De vario is eigenlijk gewoon prima, en kan je best laten zitten. Hij loopt namelijk uitstekend stabiel met een Malossi Torque Driver of Polini Speeddrive. Een standaard vario met Torque Driver/Speeddrive loopt beter dan een alleen een 'nieuwe' Polini of Malossi vario met standaard kromme spiebaan in de achterpoelie! De kosten zijn bijna hetzelfde. Malossi levert maar 1 soort torque driver voor dit blok. Als je een MHR vario erbij koopt heb je meteen de 'echte' overrange set. De aanschaf van de losse torque driver is dus geen weggegooid geld als je later nog een volledige MHR of EVO setup wilt.

Wil je naast de TorqueDriver nog een vario kopen, dan raden wij je aan meteen de complete overrange set te kopen. Voor ~175 euro heb je dan een MHR vario, TorqueDriver, Snaar en een drukveer.
Een Malossi Sport vario+torquedriver werkt ook goed, kost totaal rond de 140 euro...
De Doppler S2BR is op Piaggio niet door mij getest, maar ik heb begrepen dat die ook prima loopt.


11. Aanbevolen Torque Driver
Torque Drivers zijn er van een aantal merken. De bekendste zijn van Malossi, Polini, Doppler en Olympia.
Polini is het duurst en biedt geen voordeel ten opzichte van Malossi. Deze draait ook niet beter als je een Polini vario hebt.
Malossi verkoopt ze een paar euro goedkoper dan Polini. De Malossi wordt geleverd met een grote tube vet en heeft alle benodigde rubbers en keerringen al voorgemonteerd. Dit is wat mij betreft de beste torque driver.
Doppler en Olympia leveren goedkopere torque drivers, maar deze worden geleverd zonder vet en keerringen. Dit weegt mijns inziens niet op tegen de 10 euro lagere prijs. Bij het 'recyclen' van de oude rubbers en keerringen uit je standaard achterpoelie raken die nogal eens beschadigd en zie dan maar eens aan nieuwe te komen. Afraders.

© Revolution70.nl
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Erg handig, bij mij zit er ook een shimmetje tussen ventilvar en glijbus, maar als ik deze weglaat ligt m'n ventilvar niet stabiel? Of kan ik dan dat shimmetje beter achter de gradenplaat stoppen, aangezien de spiebanen van de krukas net te lang zijn voor de moer aan de ventilvar-kant zonder shimmetje ergens.

Hmm ik heb dus ook std. Malossi rollen erin, die moeten dus groter :) Moet dezelfde maat rollen (16x13) trouwens ook in een Multivar/2000/weet ik het welk typ nog meer?

Malossi snaartje, daar heb je ook verschillende van...is deze erg anders als een ander merk cheap snaartje?

Als dit allemaal precies zo moet als in de eerste post beschreven moet ik alleen een snaartje en rollen aanschaffen 8P

Maken de poelies achteraan trouwens wat uit?
 
bij moest er tussen 1 en 2 duz echt wel een ringetje, anders zat het spul n iet vast genoeg, en draaide me glijbus me krukas rond. (is wel al 2 jaar geleden) had ik er nog wat monder verstand van, was meschien ook wel op telossen door die 2mm ring :W
 
C4rN+aphexf12: Als je die 2mm ring vergeet heb je dat ja, maar dan verneuk je dus je vario afstelling. Ik heb het exact zoals boven in mijn text staat, en dat werkt.

Als je de ringen op de verkeerde plaats ertussen stopt dan dan staan de loopvlakken te ver uit elkaar en verlies je top...

De MHR vario zal ook de 16*13 gebruiken.
Er is maar 1 gewone kevlar belt voor minarelli, de andere is de MHR kevlar belt ofzo die is echt alleen voor overrange.

Je hoeft geen speeddrive te gebruiken, bij mij loopt het nu absoluut perfect. Eigenlijk net zo als een overrange voor amper de helft van de prijs!!
 
Uhm Aidix ik bedoel als ik dat std. shimmetje ertussenuit plug, dan heeft m'n ventilvar speling als de bout vast zit...dus mijn vraag was of ik dat op kon lossen door ditzelfde shimmetje achter je grondplaat te pluggen, dan zijn de spiebanen van de krukas niet meer net iets te lang en zit de ventilvar goed vast ( d8 ik zo ).

Verder nog steeds de vraag over de snaar, boeit die Malossi snaar echt of kan ej er ook een Hebo/Bando/weet ik het wat in stoppen?
 
als ik dat std. shimmetje ertussenuit plug, dan heeft m'n ventilvar speling als de bout vast zit...dus mijn vraag was of ik dat op kon lossen door ditzelfde shimmetje achter je grondplaat te pluggen, dan zijn de spiebanen van de krukas niet meer net iets te lang en zit de ventilvar goed vast ( d8 ik zo ).

Ja, dat kan dus, maar zoals ik al zei heb je dan ongetwijfeld ergens iets fouts zitten. Ik kan me niet voorstellen dat je krukas anders is, je standaard vario paste er immers ook precies op! Dus meet de achterste ring ff na, die achter de grondplaat zit naast je elec.start.


Verder nog steeds de vraag over de snaar, boeit die Malossi snaar echt of kan ej er ook een Hebo/Bando/weet ik het wat in stoppen?

Ja dat boeit echt enorm! Een vario is een systeem dat werkt via allerlei schuine loopvlakken met soms varierende hoeken(Neem de spiebanen in de achtervario, de loopvlakken van de halfpoelies voor en achter, de loopvlakken van de rollen en de dikte en lengte van de v-snaar)
Als het niet precies zo zit als berekend door de ontwerper dan werkt het totaal niet. Is je snaar langer/korter of dikker/dunner dan komen de vario's op andere posities te staan dan waarop ze gecalibreerd zijn, en juist dan krijg je snel dips. Je standaardsnaar is bijvoorbeeld erg dun, te dun dus. Levert een enorme dip op van 0-40.

Dus neem gewoon de spullen uit mijn lijstje, dan heb je het meteen goed. Het zijn gewoon de 'malossi sport' types dus je bent niet meteen blut. Je kan beter die 110 euro uitgeven aan een goede variosetup + Tecnigas Next dan alleen een Yasuni R carbon ;) Met alleen de R krijg je het vermogen toch niet op de weg. Een dip zorgt eenvoudig voor 1/2 tot 2pk vermogensverlies, afhankelijk van je setup natuurlijk. Dat gaat ten koste van je acceleratie.

Geldt dit ook voor de MHR vario
Ja, dit verhaal geldt ook voor de MHR vario, maar let op, die is gemaakt voor een overrange kit. Dus daar hoort bij een MHR kevlar belt en een speeddrive+torque driver. Ik weet niet wat er gebeurt als je daar iets van weglaat, maar goed zal het niet zijn in ieder geval. Dat zal je dan zelf weer moeten testen.
 
uhm , ik kan net zo goed een stabiele afstelling krijgen met bijv en hebo vario, polini koelvin , polini snaar , malossi koppeling en doppler drukveer hoor...

denk je dat er in de scooterrace ook alleen maar hetzelfde merk wordt gebruikt?
 
melf #50 said:
uhm , ik kan net zo goed een stabiele afstelling krijgen met bijv en hebo vario, polini koelvin , polini snaar , malossi koppeling en doppler drukveer hoor...

denk je dat er in de scooterrace ook alleen maar hetzelfde merk wordt gebruikt?


Je kan niet elke willekeurige verzameling delen goed laten lopen. Dus als jij elke verzameling delen 100% goed krijgt fijn voor je maar zo werkt het gewoon in de praktijk niet. Als je losse delen van diverse merken koopt loopt het meestal gewoon kut. Zonde van je geld dus.

Al die losse troep uitproberen heeft mij in de loop der jaren kapitalen gekost, dat wil ik anderen besparen. We hebben niet allemaal een race budget en een lading onderdelen om lekker mee te kloten.
 
Op mn MHR vario heb ik de achterste ring niet? Die kan er gewoonweg niet op. Want dan heb ik aan de voorkant te weinig tandjes dus dan heb ik nix aan mijn kickstartrondsel. Verder zitten er geen andere ringetjes tussen :?
 
melf #50 said:
jij zegt dat het niet wil , ik zeg van wel , tis gewoon BS om te zeggen dat het niet wil , t zegt wel iets over je afstelkunsten vindt ik.. :rolleyes:


Weet je hoe een vario werkt? Dan weet je ook dat je poep praat.
Dips ontstaan door verschillen tussen interne weerstand van de voor/achtervario. De vsnaar koppelt die aan elkaar, en heeft dus ook invloed.

Speciaal voor jou dus deze uitleg, maar vast kom je weer met zo'n kul argument als "theorie flauwekul blabla". Het zij zo.

De bedoeling van de vario is niet het "stabiel houden van het toerental met de rollen" ofzo. Dat is het resultaat, maar niet de werking.

Rollen zijn simpele zieltjes, ze oefenen een druk uit door de middelpuntvliegende kracht. Een drukveer is ook zo'n simpele ziel, hij oefent een lineaire druk uit. Het is geen progressieve veer. Beide kunnen dus onmogelijk gebruikt worden voor het veranderen van het toerenverloop.

Iets heel anders geldt voor de rollenbaan in de vario, deze heeft een curve. De druk op de vsnaar varieert dus sterk naarmate de hoek van de rollenbaan varieert. Ook de gradenplaat heeft door zijn hoek een invloed. De druk op de vsnaar in de voorvario is dus dynamisch en wordt door de boogvormige rollenbaan progressief hoger naarmate hij hoger komt te liggen.

De achtervario heeft bij het uitzetten een interne weerstand van de drukveer. Maar dat is niet alles, door de vorm van de spiebanen heeft hij ook een soort wrijvingsweerstand. Aangezien de twee helften ten opzichte van elkaar draaien wrikt dat met de v-snaar, en de hoeveelheid verschuiving varieert bij standaard poulies omdat de spiebaan daarvan vaak krom is. Bij veel weerstand zal de vsnaar moeilijk tussen de helften naar binnen worden getrokken, neemt de acceleratie af en dus het gevraagde vermogen, en kan de motor meer toeren maken.

De lengte en dikte van de vsnaar heeft een enorme invloed, de loopbaan van de rollen heeft een varierende hoek en de spiebaan ook. Als de voor+achtervario op 'andere' posities met elkaar worden gekoppeld dan komen de verhoudingen van druk op de voorvario en weerstand in de achtervario anders te liggen. Dan krijg je dus gegarandeerd ongewenst toerenverloop, omdat bijv. de druk in de voorvario veel lager is dan de weerstand van de achtervario. Dit veroorzaakt overtoeren. Een te hoge druk in de voorvario veroorzaakt een toerendip.

De acceleratie die plaatsvindt moet een constant blijvend vermogen van de motor vragen. Alleen dan blijft het toerental stabiel. Je 'afstelhulpmiddeltjes' zijn 6 rolletjes en 1 drukveer. De statische onderdelen uit dit verhaal. Daarmee kan je onmogelijk dips verhelpen.
 
'k vind dit wel zeer mooi gedaan :)

maar ik heb momenteel hebo vario + hebo koppeling + malossi kevlar belt en dit loopt ook perfect, heb het trouwens eens geprobeert met een hebo v-snaar en dit gaat juist hetzelfde.

persoonlijk denk ik dat het idd altijd wel beter gaat als je vario+koppeling+v-snaar van hetzelfde merk gebruikt maar het is helemaal niet zo dat je met verschillende merken door elkaar altijd een dip(je) zal hebben of dat het slecht loopt ofzo.
 
( een vraagje tussendoor ) kan het door een reden zijn dat ik putjes krijg in mijn malossi vario? ze zijn duidelijk voelbaar en toch al gauw 2 mm breed..
Mijn broer had het ook met zijn overrange set. :'(
Dankjewel!
 
$aint said:
er is geen MHR2000 voor mina...

Is er wel.

nexy said:
Op mn MHR vario heb ik de achterste ring niet? Die kan er gewoonweg niet op. Want dan heb ik aan de voorkant te weinig tandjes dus dan heb ik nix aan mijn kickstartrondsel. Verder zitten er geen andere ringetjes tussen:S

Of A: Je hebt geen complete set gekregen of B dit zit niet bij de MHR 2000 * B week nie zeker *. Maar ok jij hebt de MHR 2000 set dus zal dit niet helemaal opgaan voor jou setup aangezien je niet MHR kevlarbelt heb + speeddrive + Torquedrive.
 
Back
Top