How to: Schroefdraad tappen

Status
Not open for further replies.

arnout@aerox

Well-Known Member
Goedendag,


Ik zit met een vraagje. Het boutje van m'n achterspatbord is afgebroken (aerox), deze heb ik vorige week uitgeboord. Nou was ik van plan om er weer nieuw schroefdraad in de maken. Ik weet echter niet precies hoe dit moet en of dit veel werk is.. Ik vroeg me af of iemand het even kort uit kon leggen:).

Mvg,

Arnout
 
Advertisement - register to remove this

Je moet een tappenset hebben ( best duur) en de bijbehorende boortjes dan moet je met de goeie maat voorboren en tappen ga naar een ijzerhandel en die kan het je zo uitleggen. Ook kan je nooit meer je oude bout gebruiken omdat je altijd groter moet gaan met je schroefdraad. Tenzij je een helicoil gebruikt maar die zijn helemaal niet te betalen
 
Tis vrij simpel. Je boort het een mm groter op dan dat het was, pakt de bijbehorende tapjes (dat staat allemaal aangegeven in je tapsetje) dan heb je een aantal verschillende tapjes die je in een bepaalde volgorde met een sleutel erin moet draaien(ook dit is allemaal aangegeven) ff het boorsel eruit kloppen en je bent eigenlijk klaar :+

Gewoon een tapset kopen, de rest wijst zich zichzelf.
 
arnout@aerox said:
Is dat prijzig dan zo'n tapsetje?
Verder klinkt het vrij simpel idd:)

Precieze bedragen zou je even moeten vragen bij de winkels, maar dat het niet goedkoop is kan ik je vast vertellen :). Maar het is erg handig, dus imo zn geld waard.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top