Pesman
Member
Ik heb het zelf maar even onderzocht en weet nu hoe het zit. Ik heb hem onder de scooter gezet en aan de praat gekregen + een goed resultaat. ( 75 gps ) Dus hierbij maar even uitleg hoe het werkt aangezien ik er zelf zo weinig over kon vinden.
Wat ben je nodig,
4v blok compleet dus + carb
4v Bougiedop
2v ontsteking
2v CDI, liefst ontgrenst, in mijn geval een doorgezaagde gele ducati CDI.
Vliegwiel trekker M26x1, of een creatief brein
Standaard gereedschap, kruiskop groot en klein, kniptang misschien een griptang?
Remreiniger ( uiteraard )
2de hands 4v blok?
Olie checken! Vergeet ook niet de vertandingsolie bijlangs te gaan.
Blok
Je moet de volledige ontsteking van het 2v blok in je 4v blok bouwen. Je begint net het loshalen van de kappen rondom de cilinder van het 4v blok.
Nadat je de kap om de ontsteking los gemaakt hebt, kun je 3 bouten op de koelvin los draaien.
De moer die het huis vast houd kun je los maken door aan de aan de starterkrans kant van het blok een blokeersteutel te zetten.
Nadat je de moer heb los gekregen komt het vliegwielhuis nog niet los. Hiervoor gebruik je de vliegwiel trekker. Of bedenk je iets creatiefs. Staat genoeg op youtube
Als het goed is kijk je nu tegen de stator's aan. Deze zit vast met 4 scroeven waarvan 2 in de stator en 2 het beugeltje dat het kastje vast houd.
Let op! Deze schroeven kunnen behoorlijk stevig vast zitten. Belangrijk dat je goed voorbereid begint. Ik heb de griptang gebruikt om de schroeven los te krijgen.
Nu je de stator van de 4v hebt verwijderd kun je hetzelfde doen bij het 2v blok. Hierin vind je ook verschil in de statoren, namelijk heeft de 4v 3 kabels vanuit de stator, en de 2v 2kabels.
Nadat je ook de 2v hebt los gemaakt, kun je hem terug bouwen in je 4v blok. ( Het beugeltje van het kastje is breder dan die van de 4v, je kunt hem aan een kant vast maken met een schroef. En de andere kant evt met een tie rip aan de kabel.)
Gebruik ook het vliegwiel huis de 2v. Bouw hem vervolgens helemaal af.
Nu moet je bougiekabel vanuit je 4v CDI + de bougie dop. in je 2v CDI draaien. Dit moet vrij gemakkelijk gaan.
Er zit een aansluiting naast je spruitstuk, dit is je temperatuurmeter Zolang je geen temperatuur meter hebt in je scooter hoef je hier niets op aan te sluiten.
Carburateur
Voordat je aan de slag gaat met hem eronder zetten. Even handig om je sproeier te checken, standaard is dit 72. Dit is voor de 2v kabelboom te klein. Ik zou zoeken rond 78-82.
Nu ben je klaar om het blok onder je frame te zetten. En kun je hem helemaal aansluiten. Uit de carburateur komt nog een extra kabel, deze kun je ergens vast binden in het frame. Die ben je niet meer nodig. De choke kun je rechtstreeks op de choke kabel van je 2v kabelboom aansluiten. De benzine slang en vacuumslang komen op dezelfde plekken als bij de 2v carburateur.
De gaskabel zou je onder meer spanning moeten zetten aangezien de hendel van de 4v carb iets anders is. Ook moet het beugeltje tussen deze 2 moeren op je gaskabel verwijderd worden. Ik heb het metaal verzwakt door hem met 2 tangen te buigen. Hierdoor kon ik hem vervolgens simpel doorknippen met een kniptang.
Vervolgens kun je hem eronder zetten en aansluiten naast de dingen die ik genoemd hebt is alles hetzelfde.
Starten
Even een kleine nacheck en je kunt starten. Als hij loopt gefeliciteerd!
Start hij niet? Belangrijkst dan is om te kijken of hij wel vonkt. Aangezien de bougie van de 4v zo bijzonder is is het handig om de bougie dop van de 4v los te draaien en die te vervangen door een van een 2v. Druk hier vervolgens de standaard CR8EB bougie in en houd hem tegen de cilinderkop aan, start het blok en kijk of er een vonk vanaf komt. Is dat niet zo ( bij mij het geval ) Controleer de onstekingstekker! De grijze en paarse kabel moet volledig in hun "slotje" zitten tot ze contact maken met de aansluiting! Vonkt hij dat nog niet ? Even het blok eronder uit halen en even opnieuw je stator bekijken. Kan zijn dat je iets ben vergeten of iets niet goed zit.
Vonkt hij wel maar start hij gewoon niet? Dan kun je gewoon het standaard riedeltje van "Motor wil niet starten" opzoeken op dit forum, dan kom je er vanzelf uit.
Veel succes!
Gr Sam
Wat ben je nodig,
4v blok compleet dus + carb
4v Bougiedop
2v ontsteking
2v CDI, liefst ontgrenst, in mijn geval een doorgezaagde gele ducati CDI.
Vliegwiel trekker M26x1, of een creatief brein
Standaard gereedschap, kruiskop groot en klein, kniptang misschien een griptang?
Remreiniger ( uiteraard )
2de hands 4v blok?
Olie checken! Vergeet ook niet de vertandingsolie bijlangs te gaan.
Blok
Je moet de volledige ontsteking van het 2v blok in je 4v blok bouwen. Je begint net het loshalen van de kappen rondom de cilinder van het 4v blok.
Nadat je de kap om de ontsteking los gemaakt hebt, kun je 3 bouten op de koelvin los draaien.
De moer die het huis vast houd kun je los maken door aan de aan de starterkrans kant van het blok een blokeersteutel te zetten.
Nadat je de moer heb los gekregen komt het vliegwielhuis nog niet los. Hiervoor gebruik je de vliegwiel trekker. Of bedenk je iets creatiefs. Staat genoeg op youtube
Als het goed is kijk je nu tegen de stator's aan. Deze zit vast met 4 scroeven waarvan 2 in de stator en 2 het beugeltje dat het kastje vast houd.
Let op! Deze schroeven kunnen behoorlijk stevig vast zitten. Belangrijk dat je goed voorbereid begint. Ik heb de griptang gebruikt om de schroeven los te krijgen.
Nu je de stator van de 4v hebt verwijderd kun je hetzelfde doen bij het 2v blok. Hierin vind je ook verschil in de statoren, namelijk heeft de 4v 3 kabels vanuit de stator, en de 2v 2kabels.
Nadat je ook de 2v hebt los gemaakt, kun je hem terug bouwen in je 4v blok. ( Het beugeltje van het kastje is breder dan die van de 4v, je kunt hem aan een kant vast maken met een schroef. En de andere kant evt met een tie rip aan de kabel.)
Gebruik ook het vliegwiel huis de 2v. Bouw hem vervolgens helemaal af.
Nu moet je bougiekabel vanuit je 4v CDI + de bougie dop. in je 2v CDI draaien. Dit moet vrij gemakkelijk gaan.
Er zit een aansluiting naast je spruitstuk, dit is je temperatuurmeter Zolang je geen temperatuur meter hebt in je scooter hoef je hier niets op aan te sluiten.
Carburateur
Voordat je aan de slag gaat met hem eronder zetten. Even handig om je sproeier te checken, standaard is dit 72. Dit is voor de 2v kabelboom te klein. Ik zou zoeken rond 78-82.
Nu ben je klaar om het blok onder je frame te zetten. En kun je hem helemaal aansluiten. Uit de carburateur komt nog een extra kabel, deze kun je ergens vast binden in het frame. Die ben je niet meer nodig. De choke kun je rechtstreeks op de choke kabel van je 2v kabelboom aansluiten. De benzine slang en vacuumslang komen op dezelfde plekken als bij de 2v carburateur.
De gaskabel zou je onder meer spanning moeten zetten aangezien de hendel van de 4v carb iets anders is. Ook moet het beugeltje tussen deze 2 moeren op je gaskabel verwijderd worden. Ik heb het metaal verzwakt door hem met 2 tangen te buigen. Hierdoor kon ik hem vervolgens simpel doorknippen met een kniptang.
Vervolgens kun je hem eronder zetten en aansluiten naast de dingen die ik genoemd hebt is alles hetzelfde.
Starten
Even een kleine nacheck en je kunt starten. Als hij loopt gefeliciteerd!
Start hij niet? Belangrijkst dan is om te kijken of hij wel vonkt. Aangezien de bougie van de 4v zo bijzonder is is het handig om de bougie dop van de 4v los te draaien en die te vervangen door een van een 2v. Druk hier vervolgens de standaard CR8EB bougie in en houd hem tegen de cilinderkop aan, start het blok en kijk of er een vonk vanaf komt. Is dat niet zo ( bij mij het geval ) Controleer de onstekingstekker! De grijze en paarse kabel moet volledig in hun "slotje" zitten tot ze contact maken met de aansluiting! Vonkt hij dat nog niet ? Even het blok eronder uit halen en even opnieuw je stator bekijken. Kan zijn dat je iets ben vergeten of iets niet goed zit.
Vonkt hij wel maar start hij gewoon niet? Dan kun je gewoon het standaard riedeltje van "Motor wil niet starten" opzoeken op dit forum, dan kom je er vanzelf uit.
Veel succes!
Gr Sam
Last edited: